lievik trúbkovitý
Craterellus cornucopioides (L.) Pers.
Pred možnosťou upozorniť ostatných návštevníkov na fotografiu je potrebné prihlásiť sa použitím Vášho prihlasovacieho mena a hesla. |
Nasledujúce fotografie
Diskusia k fotografii
peten atlasár, mykológ 10.10.2013 23:50
Jarko, já se nerozčiluji nad nesouhlasy, jen skutečně mi vadí, když někteří jedinci dokáží bez odůvodnění pouze a jen kliknout na červenou. U určovaček mi to nevadí, snažím se poradit, ale kolikrát se seknu, to je v pohodě, nepopírám to, nikdo nejsme dokonalí. Ale když se někdo staví do opozice nad nějakým názorem jen tím, že klikne na barvičku, tak prepač, ale to se fakt můžem vrátit na písek a plácat bábovičky... Ať je to jak chce, ve skrytu duše doufám, že reakce na světlo a potažmo na barvu nejsou jejich maximální vyjadřovací schopnosti a že je nerealizují jen tím, že dokážou udělat "klik" Moc dobře vím a teď to tady napíšu naplno, že je to tím, že nemůžem vidět, kdo na súhlas či nesúhlas kliknul, to by si jistě spousta lidí rozmyslela svůj klik, neboť by hned měli SS... Zkrátka, někteří jsou srabíci a toto já nemám rád. To raději jdu s kůží na trh a nebudu mít tolik "přátel", než abych mlčel, choval se friendly a při tom bych to nemyslel upřímně. Jo, chápu, někoho to může štvát, jiný si toho může vážit. Ale co je to pak za "přátelství", když může člověk říkat jen to, co chtějí ostatní slyšet? Sorry, ale toto jsem již na jednom serveru, jehož jméno se neříká zažil a never more!
Ale zpět ke Tvé fotce. Nejsem fotograf, fotím jen 2 roky. Jistě jsou na fotce chyby, které já, amatér, nevidím. Foto se mi líbí, zachycuje houbu tak, že je jasně určitělná, makro znaky jsou patrny a i člověk s inteligencí osla by neměl mít problém určit. To je pro mě hlavní a proto jsem napsal to, co jsem napsal.
A ještě si přisadím: toto přeci není fotografický web, kde jsou fotografové - odbornící a rozebírají fotografii po stránce fotografické. Toto je především mykologocký web a hezká fotografie ho jen podtrhuje. A pokud tomu tak není, tak jsem to tady nepochopil a jdu skočit do zdi a přikryju se cihlama. A rovnou skočím do rohu, ať to mám stereo
Ano, já mám také rád, když je fotka krásná a ještě navíc houba na ni dobře určená a kdo toto umí, ten má můj obdiv. Ale zde bychom se měli zaměřit především na identifikaci hub a toto řešit na místě prvním, následně řešit kvalitu fotografie, kompozici, světla, stíny, přepaly, podpaly, barvy. A je dobře, když na to někdo někoho upozorní, však mu to může hodně pomoci. Mě to tedy aspoň hodně pomáhá.
Takže by mě nesouhlasné palce opravdu velice překvapily...
Jo a ty stročky bych sežral a ty gaštany taky! A teď do mě, kritikové
Jarott atlasár 11.10.2013 09:34
Pete,to by bolo velmi na dlho. Dal som si ju medzi vybrane a ked bude mrznut,bude tu nuda,tak pokecame.
peterf pokročilý 11.10.2013 09:48
si čerstvý a plný eláno na toto téma sa tu diskutovalo hodiny a hodiny ja s tebou súhlasím a tvoj názor sa mi páči tiež som sa divil prečo to nie je medzi hubami,ale na nás pokročilých a vyššie šarže je skratka na našej vôli kam tú fotku dámeja fotím dlhšie a horšie ako ty,často som menil foťáky,ale nie je to v tom,teraz zas mením programy na úpravu ,ani v tom to nie je,ak je raz niečo zle odfotené stojí to obrovskú námahu,ak vůbec,aby to bolo aspoň prijatelné do úlovkov ,skrátka keď chce niekto spraviť krásnu a dobrú fotku huby ,musí ovladať aspň základy fotenia a dobre poznať svoj foťák,a hlavne si to na mieste niekolko krát skontrolovaŤ ako tá fotka vyzerá aspoň na tom mini displeji,,jednoducho treba si dať záležať hlavne pri samotnom tom fotení huby,a na to mnohí povedia ,že jednoducho nemajú čas,čiže ani chuť .......
peten atlasár, mykológ 11.10.2013 11:43
To, co jsi napsal je pravda, souhlasím s Tebou. Aby člověk zachytil houbu tak, jak chce, musí vyvinout nějaké úsilí in situ při focení houby samotné.... Nic víc k tomu psát nebudu, akorát bych opakoval to, cos tady napsal Ty Jen dodám, že je dobré si uvědomit hned při focení, co od fotky chci. Zda-li to má být jen houbovka, biotopovka, umělecká, kontrastová, náladová.... - to je můj terminus technicus, ale jistě mi rozumíš. Peťo, ani by mě nebavilo, kdybych našel nějakou houbu, jen tak ji cvakol a šel ďalej... Jasně, sice bych toho prošel více, nejspíš bych našel i více zajímavých hub (což sice nelze brát takto kategoricky, jelikož není nikde psáno, že míra nálezů vzácných hub roste s delší časovou expozicí jedince na lokalitě, ale jistá míra pravděpodobnosti v tom je). Ale k čemu by to všechno bylo???když by se z fotky dal určit rod a do druhu by to zařadil jen člověk, který se v tom vyzná (pokud vůbec)?! To je blbost! Fotka má být transparentní a má na ni být zachycena houba tak, aby ji byl schopen poznat především laik. Ttoak se k tomu snažím stavit a při focení na to myslím v první řadě... A že není chuť, že není čas? Sorry, ale v lese má být člověk free, má slynout s přírodou a nekoukat na hodinky... Lhal bych, kdybych neuvedl časovou tensi, mám ji také, každý z nás ji má. Kolikrát jsem nasranej, že jsem toho stihnul málo, kolikrát jsem nasranej, že jsem fotil jednu houbu půl hodiny, kolikrát jsem nasranej.... ale pak si uvědomim, že tohle není závod na čas. A jakmile si toto uvědomím, tak si vklidu zase sednu na zem, rozbalím foťák, stativ, podsvěcovátka a další propriety a jdu fotit - a nemusí to být nějaká vzácnost, kterých sem přidávám né zrovna málo, ale může se jednat o obyčejnou houbu, jako je třeba L.rufus, kterých je v lese tisíce. A jakmile si uvědomím, že tady není proč závodit s časem, zase si to v lese krásně užívám, ať fotím, co fotím. A to je podle mě ta správná cesta. Už raději ani neplánuji, co bych v rámci lokality chtěl stihnout a kam se podívat, neboť v 9 z 10-ti případů jsou to jen iluze
Jarott atlasár 11.10.2013 11:58
Pises: Ale k čemu by to všechno bylo???když by se z fotky dal určit rod a do druhu by to zařadil jen člověk, který se v tom vyzná (pokud vůbec)?! Tak pozeram,ze si uplne rozumieme,podla toho co ja som pisal nizsie. Veru,sme tu velmi rôzni uzivatelia. Mne sa celkom paci nazorova rôznorodost,aj rôznorodost stylov fotenia tu prezentovanych.
Len sa mi niekedy nepacilo,za tych 6 rokov,co som tu ak niekto presadzoval svoj nazor ako jediny spravny.
peten atlasár, mykológ 11.10.2013 12:37
Přečetl jsem si to, cos napsal níže a bylo by to na delší povídání (až se jednou sejdem, pokecáme osobne ) - každý máme svůj postoj, jakždý máme své názory... ale nemohu říct, že bych s Tebou nesouhlasil. Spoustu věcí vnímám podobně jako Ty, ne-li stejně. Aspoň ve zkratce se vyjádřím takto:
1) chceš toho oběhat co nejvíce, chceš toho nalézt co nejvíce, cheš zmonitorovat hodně lokalit a sublokalit v přiměřeně rozumné časové době. Abys toho byl schopný, nemůžeš si hrát s foťákem desítky minut u každé houby, to bys nestihl nic - tomu rozumím a ztotožňuji se s tím, ač jsem psal výše něco jiného. Neprotiřečím si, protože takto bych to rád měl také, ale nemám, jelikož fotím nějakou zajímavou houbu, najednou vidím další a další (příklad: při focení šťavnatky Persoonovy jsem viděl kyje herkulovy a musel jsem je cvaknout, njn, ale dále tam byla čirůvka sírožlutá, liška šedá, ryzec krvomléčný, jehnědka Batchova, pavučinec sp. a pýchavka závojová - lokalita 10 x 10 metrů max). Jak jsem tam byl dlouho, ani se neptej? A kam jsem se dostal? Cirka o půl km dále a tím jsem v ten den skončil, ač jsem se chtěl dostat jinam, kde jsem čekal nálezy vzácných pavučinců a šťavnatek - takže někdy příště . A nevytofoť to
2) buď to foťáku sedne nebo ne: zase musím souhlasit. Jakmile je dobrá přírodní kompozice a skvělé světlo, nafotíš a jdeš, prostě 5 min. na místě u houby a jde se dál...
3) někdy se s tím seru půl hodiny a stojí to za méně než za nic: opět souhlas, a ani mi o tom nemluv. Někdy chci od fotky v daný moment nemožné a ani program nepomůže... A často se přesazením houba ještě poničí, ochmatá a je to hnus, tím volně přejdu k 4) přesazování - měnění biotopů, jen za cenu mít hezkou fotku - osobně přesazuji minimálně, sanžím se zachytit houby v přirozeném prostředí. Někdy je to třeba a houba se přesadit musí, nejsem proti tomu, ale opravdu nemám rád, když někdo přesazuje kdejakou houbu (především do mechu) a zakládá na tom svůj myko-foto-arzenál. To se mi také nelíbí a přijde mi to i jako taková neúcta k přírodě. Prostě, všeho s mírou - tak by to mělo být se vším...
5) Ty jsi hledač pokladů a Ľubka fotí, u nás doma je to naopak, Lucka je hledač pokladů a já fotím
Jsme tu nejrůznější uživatelé, napříč všemožnými spektry, mám rád názorovou politiku konstruktivní diskuze a neuznávám to, když někdo vydává svůj názor za ten jediný a správný. To je prostě blbost a takový člověk si akorát sere do vlastního hnízda. Vždy je možná polemika, ale né vždy se najde jedinec, který je toho schopný a jako beran si stojí za svou "pravdou". Stejně tak neuznávám to, když někdo není schopen (ať už z jakéhokoli důvodu) svůj názor na danou problematiku vyjádřit slovně...
Jarott atlasár 11.10.2013 11:50
Zaciatok mame spolocny,mas v profile: snažím sa ,,zmapovať,,svoje okolie,mám rád prírodu a fotenie ma baví ... ale to fotenie mna az tak nebavi. Radsej nalozim Lubke,odfot toto,toto,toto... cicho a foc... a potom v niektorych zoznamoch,co ini monitoruju niektore oblasti je nalezca Lubka,a to sa mi zas az tak nepaci.
..mennil si fotaky. Ja som z kamerky presiel pred 6 rokami na E330. I.Hlavaty ho porovnal z jedneho stativu s Nikonom d40 a hned ho predal. J.Maly ho paradne vyuzil ale treba E330 niekedy priam vyrabat studio,hlavne kvôli svetlu. Na otvorenom priestranstve Lubkin canon S5IS na riadne schoval. Mne obluky na travach odfarbovalo,z pod stromov do otvereneho pozadia nemyslitelne robit obrazok,ani vo svetlom lese ponad zem...a bolo jedno ci som pouzil makro 50mm alebo teraz zas pouzivany setak. Kazdy fotak,objektiv je nejaky.
Program,tak sa potom dlho rozhodujes. Je jeden,ja mu vravim,ze je velky ako stoh slamy,z tych malych balikov. Ale staci pouzivat len zo tucet tych malych balov,daju sa lahko poradit ale horsie je vediet ich spravne vyuzivat.
Na konci pises: ... že jednoducho nemajú čas,čiže ani chuť ....... ked to aparatu sadne,tak sadne. Ale ked nesadne,tak nesadne a skusal som aj pol hodinu jednu hubku,tocil sa okolo nej ... riesenie je presadit a isto je tu velke percento obdivovanych fotiek s celou vytvorenou,nepôvodnou kompoziciou. Ale to tiez treba dobre vediet nachystat.
A kedze sa snazim tiez zmapovať svoje okolie,tu sa treba hodne nachodit aby sa nieco naslo,tak uspokojujem sa,ked maly dispaly uz neukazuje prepal a potom sa spolieham na upravu v programe. Mne nejde az tak velmi o to,kde je obrazok zaradeny,hlavne ze hubka urastla v chotari. Casto ani poriadny popis neurobim a spolieham sa na ochotnych,znalych urcovatelov,aspon do rodu alebo navrh do druhu.
peterf pokročilý 11.10.2013 14:03
Jarko ,ja som sa len primiešal do vašej debaty pod fotkov, tie prvé súhlasím ,mate odo mňa
Jarott atlasár 11.10.2013 09:32
Boli aj pekne rozpukajuce sa s tromi gastanami. Keby som ich zvolil ako centralny objekt zaberu,a strocky ako doplnok,tak som mohol mat aj foto tyzdna http://www.gastany.sk/component/option,com_datsogallery/Itemid,44/
Ono to by bolo na dlho,co preco,kam zaradim. Od 2010 sme ich tu nenasli,gastanica je aj zaujimavy biotop a pre mna ma tento nalez hodnotu,v mojom monitorovani druhov PK-okolie.
Jarott atlasár 11.10.2013 09:38
2 v 1. Za 10min som na 4 aroch nazbieral ale 1.5kg peknych,velkych gastanov. A prisli dalsi dvaja zberaci,tak nebolo casu obrazkovat. Ze co bolo dôlezitejsie,obrazok z noveho biotopu alebo dalsie 2kg gastanaov?
peten atlasár, mykológ 11.10.2013 11:45
Jistě že další 2 kg jedlých gaštanov! Ale ty stročky bych tam taky nenechal
m.gabris pokročilý 11.10.2013 17:49
hehe..pre mňa asi skôr tie stročky, lebo gaštanov je tu v Kente všade až až, vlastne je to s jaseňom najžastejšia drevina..samozrejme monokultúry, pôvodných porastov tu je jak šafranu ak keď už aj tak len biedna rozloha..Lieviky som našiel len raz, na Slovensku
..a nakukol som vyššie do diskusií a tiež sa s Tvojimi postojmi stotožňujem!!!
peten atlasár, mykológ 11.10.2013 18:12
Ono je to v GB s lesy celkově špatné, zato v upravovaných parcích a zahradách by se dalo najít všelicos zajímavého, nebo ne?
Děkuji, děkuji, vážím si toho!
m.gabris pokročilý 11.10.2013 18:29
dá sa nájsť všeličo, majú oproti nám viac introdukovaných vecí, aj u hmyzákov som si to všimol, klíma je tiež v poho len toho priestoru tu majú málo keď si to porovnáš s Českom alebo Slovenskom..a pôdy sú tu zdevastovanejšie, s malou vodnou sorpčnou kapacitou takže podhubie húb často presychá pri dlhších suchách..asi sa viac darí saprofytickým hubám ako mykoríznym, tých je tu menej na výber..To ale hovorím čo vidím tu v Kente a E.Sussexe, hore na sever by to mohlo byť lepšie..
Jarott atlasár 11.10.2013 09:45
Tiez sa mi javi ako pekny jesenny obrazok. Ale stale vsade vela ludi. Minule s Lubkou si fotime na kopci a zrazu prichadza 7 hubarov. A to ja musim rychlo poobiehat mikrolokality aby nepobrali,neponicili ... do gastanice v priebehu 10mim prisli dalsi traja a uz bolo po klude. Cas obrazku je 2.5s,svetlo skoro nijake a dakumentku som chcel.
Ja som spokojny aj s umiestnenim lievika a aj so 4-5kg gastanov. Len ci po dneskajsku sa mi uz nezacne odtrhavat brusko palca od nechta,lebo ich tu s Lubkou uz po dva vecere slusne spasame. A potom som este zasiel zberat slnecnicove hlavy. Vyniesol som na povalu 3 mechy,vyklepem ked dobre uschnu a aj sykorky v zime budu mat co zobat.
peten atlasár, mykológ 11.10.2013 11:48
To je od Tebe hezké, že nemyslíš jen na svůj a Ľubky bruch, ale také na sýkorky, to se mi moc líbí a dal jsem Ti súhlas. Také s Luckou uděláme sýkorkám lojové gule se semínky, aby měly v zimě do čeho zobnout
Jarott atlasár 12.10.2013 08:54
Ten kopcek z hliny v predu bol tiez nejaky tvrdy,suchy a nedal sa rukou zhrnut. Ale vecer nejake mm spadli.
bleky pokročilý 13.10.2013 09:37
parádny záber; a gratul. i k nálezu;
naživo v lese som nevidel viac rokov;
hodnotná diskusia;
pre mňa je na 1. mieste nález, až na 2. fotka (prečo? toto nie je fotografický web)
bohatá ríša húb nám ponúka stále niečo nové;
častokrát som rád, že zaradím nález aspoň do rodu; ono sa niekedy stane, že k tomu nálezu sa vrátiš až po rokoch, a až vtedy zaradíš do druhu...alebo nezaradíš vôbec...
aj o tom sa dlhé roky píše v histórii fungi ;
v lese trávim niekedy aj 8 hodín, záleží od toho, koľko času mám k dispozícii;
som skôr typ, ktorý nevydrží pri jednej hube stráviť viac ako 20 min. pri jej fotení a neviem, či sa to časom zmení
Váš názor alebo poznámka
Pred zaslaním príspevku do diskusie je potrebné prihlásiť sa použitím Vášho prihlasovacieho mena a hesla.
Informácie o fotografii
Autor fotografie:
Kvalita:
Výborná jedlá huba
Čas a miesto:
10. 10. 2013, Pezinok-okolie
Popis:
pod gastanami jedlymi
Identifikácia:
Podľa makroskopických znakov
Identifikoval Jaroslav Kuriplach (Jarott)
Exsikát neexistuje
Ďalšie informácie:
ID: 420576; Zverejnené: 10. 10. 2013