Zrnuľa zlatá - popis (koncept)
Husi moderátor, atlasár 10.11.2010 23:17
Zrnuľa zlatá
Lat. názov: Phaeolepiota aurea (Matt.) Maire
Český názov: Bedlovnice zlatá
Identifikovateľné: Pre svoj nezameniteľný vzhľad, tvar, veľkosť a farbu plodníc, a pre neexistenciu podobných druhov, je identifikovateľná aj makroskopicky.
Klobúk/Plodnica: mohutné plodnice mimoriadneho vzhľadu; priemer klobúka v dospelosti do 20-25cm; tvar v mladosti polguľovitý až široko kužeľovitý, neskôr klenutý až plocho klenutý, niekedy s hrboľom v strede; okraj ostrý, rovný, niekedy so zvyškami plachtičky, ktorá v mladosti zahaľuje lupene a neskôr sa odtrháva; pokožka matná, suchá, zrnitá; farba sýtookrová, viacmenej jednoliata.
Hymenofor: lupene široko pripojené, husté, svetložlté až hrdzavozlatisté
Hlúbik: Býva dlhý až 15 cm, výnimočne aj viac, 2-3 cm hrubý; pevný; valcovitý, na báze niekedy mierne zhrubnutý; matný, suchý, zrnitý a obyčajne s pozdĺžnymi zrnitými žilami, ktoré vychádzajú až s plachtičky, spočiatku úplne zakrývajúcej hymenofor, neskôr tvorí výrazný prsteň; pod prsteňom podobne okrový ako klobúk,
nad prsteňom bledší až belavý, otlačením nemeniaci farbu
Dužina: pevná; belavá až žltkastá, na vzduchu v spodnej časti hlúbika mierne červenejúca; vôňa kyslastá, chuť príjemná
Výtrusný prach: okrovohnedý
Mikro: výtrusy mandľovitého tvaru; 11-12 x 4.5-5.5 μm veľké; hladké alebo mierne drsné; svetlohnedé; bazídiá štvorvýtrusné; cystidy nie sú prítomné; hýfy na klobúku v priemere až 30 μm
Ľudové názvy:
Výskyt: august až október, výskyt bol však zaznamenaný aj v máji, dokonca aj v teplejšom zimnom období. Rastie v zmiešaných lesoch, parkoch, lúkach, pri lesných cestách, od nížin po podhorské pásmo, obvykle v zarastených, vlhkejších lokalitách, porastených žihľavou, deväťsilom, trávou, rôznymi inými bylinami a pod., v miestach, ktoré sú poznačené ľudskou činnosťou.
Je to ektomykorízny druh, potvrdená je mykoríza so smrekom (Amerika). Naše nálezy sú spod vŕby rakyty, smreka, duba a hraba, jelše, liesky.
Praktické využitie: Je jedlá, ale pre svoj zriedkavý výskyt a nádherný vzhľad si zasluhuje ochranu.
Možnosti zámeny: zrnivka okrová (Cystoderma amianthinum) , zrnivka páchnuca (Cystoderma carcharias) , zrnivka rumelková (Cystodermella cinnabarina) a iné zrnivky. Od všetkých zrniviek sa o.i. líši výrazne väčšími rozmermi.
Zdroje:
http://www.nahuby.sk/atlas-hub
http://www.nahuby.sk/fotogalerie_vyhlada...
Spoluautori popisu: S. Husár, M. Švidroň, E. Brozmann, V. Struhárová, S. Glejdura, J. Červenka, V. Kunca, L. Ďurček
Odborný garant: J. Červenka
Fredegar8 11.11.2010 00:34
A náš úkol je - co? Vybrat do atlasu z těch nabízených latinských jmen nějaký který by na tu houbu sedělo přesněji?
Husi moderátor, atlasár 11.11.2010 08:06
Fredy, Ty si svoju úlohu....doplniť niečo inteligentné...už splnil...
ivetatom pokročilý 11.11.2010 09:13
keď sa bude dávať spracovaný popis do atlasu, mohla by sa doplniť aj mapa výskytu na Slovensku? V septembri na bratislavskú výstavu priniesol zrnuľu zlatú pán z lesa medzi "Ahoj" a "Peknou cestou" nad Bratislavou.
myco(DK) správca galérií, atlasár 11.11.2010 10:18
Hymenofor:lupene široko pripojené,husté,svetložlté až hrdzavozlatavé.
Výtrusný prach:okrovohnedý
myco(DK) správca galérií, atlasár 11.11.2010 12:37
Dužina:pevná,belavá až žltkastá,na vzduchu v spodnej časti hlúbika mierne červenejúca,vôňa kyslastá,chuť príjemná.
kasiga2 17.11.2010 22:07
Vôňu nemá najpríjemnejšiu. Mne jej vôňa pripomína niečo mokré, čo nevyschne a sa zosmrdí. Napr. keď zabudneme rozprestrieť dáždnik, aby vyschol. Ďalej napr. špinavú špongiu, uterák, handru a pod.
Husi moderátor, atlasár 11.11.2010 14:05
Privítam aj názory, či do popisu vôbec uvádzať všetky tie synonymá.....
Husi moderátor, atlasár 11.11.2010 14:37
Teraz pozerám, že tie synonymá tam už sú, takže ich z popisu mažem.
Ero atlasár 11.11.2010 17:30
Mikro - výtrusy sú mandľovitého tvaru, veľké 11-12 x 4.5-5.5 μm, hladké alebo mierne drsné, svetlo hnedé, bazídiá štvorvýtrusné. Cystidy sa nenachádzajú. Hýfy na klobúku až 30 μm hrubé.
Stano, tak si si to predstavoval ? páči sa mi to. Keď bude taká spolupráca tak to bude super Ešte foto výtrusov a je to OK.
Husi moderátor, atlasár 11.11.2010 17:47
Takto nejako. Chce to len dohodnúť sa. Nemám nič proti, keď to bude robiť aj Rasťo (alebo hocikto), ide mi naozaj len o to, aby sme mali šancu na tom pracovať a aby sme nepúšťali do atlasu niečo, čo tam vnesie ešte viac chaosu ako tam je. A nemusí to tam byť ani mesiac, skrátka keď bude všeobecný súhlas a bude to viacmenej kompletné, tak to tam šuchneme a hotovo. A možno by nás to začalo aj baviť, pritom sa môžeme aj niečo podučiť. Niektoré druhy majú desiatky fotografií, z toho sa už dá urobiť aj originálny popis, netreba ho opisovať s cudzích zdrojov, tam kde nie sú nálezy, požičiame si info od iných (ako citáciu).
Ero atlasár 11.11.2010 17:52
V Kopytovskej doline sú, s Jarokanom sme ich mali nafotiť a neboli sme alebo keď má niekto položku nech mi pošle a ja to zmikroskopujem.
jarokan pokročilý 11.11.2010 20:23
Neskoro, chapec. Doposiaľ som položky zbieral, ale nikto nemal o ne záujem. OBR 236078 . Snáď to vyjde na budúci rok. Určite tam budú, aj kyjaky.
majkl 29.12.2010 17:01
Ja som poslal JČ položku
ID: 234829
http://www.nahuby.sk/obrazok_detail.php? ...
Už som na ňu zabudol, nevedel som, či som ju vyhodil, alebo niekam poslal.
milustek pokročilý, atlasár 11.11.2010 19:31
Vyborne! to je super.. trocha spoluprace a ide to tym spravnym smerom
(lutujem, ze som ju este nenasla a tak nemozem prispiet troskou do mlyna)
Husi moderátor, atlasár 14.11.2010 08:11
Keby som to eventuálne vložil do atlasu, tak som tam doplnil spoluautorov popisu a odborného garanta, ktorého zatiaľ nemáme (aby to nebolo len na mňa... )
Sade atlasár 14.11.2010 16:53
Stano, podľa mojich tohoročných skúseností (7 lokalít), rastie na humusovitých pôdach (bohatých na dusík) o čom svedčí rast v žihľave (žihľava rastie na najlepšej pôde).
Husi moderátor, atlasár 14.11.2010 19:10
Hagara, Antonín, Baier uvádzajú výskyt na "ruderálnych" pôdach t.j. rumoviskách, je tu niekto, kto ju našiel na takomto type pôdy? Lebo pri fotkách to ani moc nemáte uvedené?
soldanelka pokročilý 15.11.2010 21:42
U nás sme ich videli rásť v skupinkách na dvoch miestach. Prvé miesto bolo na starej skládke dreva. Bolo tam vlhké prostredie a zvyšky pilín a triesok.Aj staré prehnité zvyšky drevnej hmoty. Druhé miesto na starej ceste v lese, kde bolo množstvo popadaných, práchnivých aj zhnitých stromov a čiernych pňov. Stretali sa tam staré cesty a zvieracie chodníky. Nemali sme fotoaparát, nemám to zachytené a je tomu už pár rokov.
jaroletojesenzima 15.11.2010 16:53
http://www.upnito.sk/imggal.php?viewGall...
http://www.nahuby.sk/diskusia.php?parent...
J. Č. mykológ, atlasár, moderátor 15.11.2010 19:11
Dávam na posúdenie:
Klobúk... širokokužeľovitý -> široko kužeľovitý
Hyménium... hrdzavozlatavé -> hrdzavozlatisté (výraz zlatavé bude zrejme pôv. z češtiny)
Výtrusy... svetlo hnedé -> svetlohnedé
Cystidy sa nenachádzajú. -> Cystidy nie sú prítomné.
Husi moderátor, atlasár 15.11.2010 22:15
Privítal by som ešte informácie o mieste Vašich nálezov tejto huby, aby sme ten biotop dali dohromady, najmä ak by sa to miesto nálezu líšilo od toho, čo je v koncepte uvedené. Vopred ďakujem.
majkl 16.11.2010 06:57
Ja som našiel na holej zemi pri ceste väčšie množstvo, ktoré v priebehu asi týždňa "hubári" rozkopali.
jarokan pokročilý 18.11.2010 16:47
Ak to pomôže, pridávam súradnice z Google Earth. Prvá je s presnosťou na nejakých 100 m, druhá úplne presne.
15.9.2007 49º04'00.49" N
20º54'55.98" E - kataster obce Šindliar, okr. Prešov, 2 plodnice
23.9.2010 49º12'16.56" N
21º13'07.36" E - kataster obce Hertník, okr. Bardejov, takmer 100 plodníc
Ešli atlasár, mykológ 31.12.2010 13:25
Tie súradnice, si dávať nemusel,rrídu ju rozkopať do Kopytovskej doliny, aj do Hertníka
SG atlasár, mykológ 16.11.2010 00:41
P. aurea je ektomykorízny druh, v Amerike je potvrdená mykoríza so smrekom. Mám niekoľko nálezov spod vŕby rakyty.
milustek pokročilý, atlasár 31.12.2010 17:00
Je to kus krasnej huby.. u nas som ju este nevidela. Esli, kde si ju nasiel, v riedkej smrecine?
Ešli atlasár, mykológ 31.12.2010 17:30
Bolo to pri poľnej ceste, vo vysokej tráve prerastajúcej cez nahádzané raždie. Ťažko fotiteľnej v prirodzenom prostredí.
Sade atlasár 8.1.2011 00:05
Ja som ju nenašiel ani raz v smrečine a len na pridanej fotke biotopu ich bolo najmenej 12 ks.
Konečne som našiel foto biotopu OBR 249753
Ero atlasár 8.1.2011 21:29
dal som to pod výskyt, super - / http://www.nahuby.sk/atlas-hub/Phaeolepi ...
Husi moderátor, atlasár 12.9.2012 11:33
Až teraz som zistil, že toto sme ani nedotiahli do konca. Preto by som prosil najmä mykológov, atlasárov a moderátorov aby sa vyjadrili, či je ten popis zrelý na vloženie do atlasu. Zároveň by som prosil o vyjadrenie, či takáto spolutvorba popisu má šancu na reštart.
L.Ď. pokročilý 12.9.2012 14:15
Myslel som to v takej forme:
Zameniteľné / podobné druhy nie sú.
alebo
Zameniteľné / podobné druhy sú tieto:
Líšia sa týmito znakmi:
Husi moderátor, atlasár 18.11.2012 07:55
Prerobil som to, ale musím to vložiť celé do poznámky, lebo pri vyplňovaní opisu nemám na to samostatné okienko, to musí Rolo softvérovo prerobiť. Teda, keď bude chcieť.
Husi moderátor, atlasár 18.11.2012 07:58
No, nenájdeme nikoho, kto sa pod to podpíše ako odborný garant, že je to dostatočne dobré, aby to išlo do atlasu? To, sme všetci takí skromní?
Martes pokročilý 18.11.2012 11:45
Minule som mal prvonález na poli, kde družstevníci pestujú ďatelinu....
J. Č. mykológ, atlasár, moderátor 19.11.2012 05:25
Ako jeden z "mykológov" na stránke schvaľujem predložený text. Ak väčšina súhlasí s nasledovnými zmenami, môže byť zaradený do atlasu.
Zmeny a úpravy:
- zmena formulácie týkajúcej sa prsteňa vo vzťahu k okraju klobúka
- oddelenie súborov príbuzných znakov bodkočiarkami
- oddelenie dĺžky a dĺžkovej miery ("15 cm", "2-3 cm") medzerou
- hlúbik "dlhý", nie "vysoký"
- premiestnenie znaku "pevný" (hlúbik) zvlášť medzi bodkočiarky
- "zakrývajúcej úplne hymenofor", zmena na "úplne zakrývajúcej hymenofor"
- skrátenie formulácie "výtrusy sú mandľovitého tvaru" na "výtrusy mandľovitého tvaru"
- u výtrusov premiestnenie slova "veľké" až za dĺžkovú mieru
- mikroznaky - bazídiá, hýfy a cystidy malým písmenom, oddelené bodkočiarkami
- zjednodušenie formulácie o vertikálnom rozšírení na "od nížin po podhorské pásmo", nie je však vylúčené, že rastie aj vo vyšších polohách, takže treba overiť v zbierkach
- namiesto "zelín" som použil "rôznymi inými bylinami"
- "v miestach, poznačených" - odstránená čiarka
- informácia o striktnej viazanosti na rakytu nie je potvrdená, v diskusii dokonca vyvrátená
- tvar slova hrab v 2. páde jednotného čísla nie je "hrabu", ale "hraba"
- spoluautori musia byť uvedení minimálne priezviskami, nie iba prezývkami, použil som tvar - skratka mena a priezvisko (bez titulov)
Celkovo hodnotím text ako kvalitne spracovaný.
Husi moderátor, atlasár 19.11.2012 05:57
Súhlasím so všetkým, okrem tejto čiarky:
- "v miestach, poznačených" - odstránená čiarka
To ale nie je taká zásadná vec, aby to kvôli tomu nešlo do atlasu.
J. Č. mykológ, atlasár, moderátor 19.11.2012 07:12
Prístavok za tou čiarkou síce nenasleduje, ani spojka, ale tak radšej ju tam nechaj, lebo sa to tu ešte zvrhne na pravopisné okienko.
Husi moderátor, atlasár 19.11.2012 07:20
Vyriešil som to (aby sa aj vlk nažral, aj koza ostala celá) šalmúnsky....
Husi moderátor, atlasár 20.11.2012 09:55
Tramtarará! Tak som to vložil do atlasu. Zatiaľ to nie je stopercentné, nastal tam nejaký zmätok v usporiadaní, ale to sa dorieši. Ešte by to chcelo fotografie detailov. Ak by to niekto stihol ešte tento rok, bolo by to super, ak nie tak na budúci rok. Alebo ak by niekto vedel vyrobiť kvalitný detail zo starších fotiek, tak dalo by sa aj tak.
tomsur mykológ, atlasár 20.11.2012 12:31
Stanko nemohol by si doplniť opis aj k tomuto rýdzik sadzový (Lactarius picinus) a tomuto rebrovička (Arrhenia retiruga) ?
Husi moderátor, atlasár 20.11.2012 18:39
To samozrejme môžem, ale tajne som dúfal, že sa pridáte aj ďalší. Nemám patent na takýto spôsob tvorby opisu