ohnivček zimný
Microstoma protractum (Fr.) Kanouse
Pred možnosťou upozorniť ostatných návštevníkov na fotografiu je potrebné prihlásiť sa použitím Vášho prihlasovacieho mena a hesla. |
Nasledujúce fotografie
Diskusia k fotografii
Strogov atlasár 3.3.2013 17:44
Ja by som ich v živote sám nenašiel,keby mi túto lokalitu neukázal J.Pavlík.
Sade atlasár 4.3.2013 00:40
Slušný človek pridá z cudzej lokality jedno foto. Minulého roku si vylepil šesť podpriemerných fotiek a ľudia, ktorý mali záujem docestovať k nám aj v veľkej vzdialenosti, aby si mohli nafotiť túto vzácnu hubu, vlastne už nemali čo fotiť. Minulého roku to bola jediná lokalita na Slovensku, na ktorej sa objavili a ty si ich "zdokumentoval" všetky. Toho roku si znova začal dokumentovať.
vlado(ZV) mykológ, moderátor, atlasár 10.3.2013 13:06
Jožko, máš moju podporu. To je jeden z dôvodov, prečo len tak hocikoho nezoberiem na moje lokality (niektorých húb vôbec). Niečo podobné, a aj iné "horšie" veci, sa mi už stali viackrát...
Snažím sa tým brániť hlavne vyhrabávaniu plodníc, narušeniu rastu plodníc "prešľapaním mycélia", rabovaniu lokality, smútku nad nenaplneným mykozážitkom, atď. Aj tí, ktorým ukážem výnimočnú lokalitu, mi musia súhlasiť s mojimi podmienkami, medzi ktorými je, že napr. ju navštívia len v mojej prítomnosti, nesmú uvádzať (publikovať) presnú lokalitu, nesmú tam priviesť nikoho iného...
Nebudem ďalej ani písať, čo je komerčne zaujímavé na tejto hube...
Strogov atlasár 12.3.2013 07:10
Vlado to čo si popísal je úplná pravda a plne s tebou súhlasím,ale dúfam,že sa to nevzťahovalo na mňa.Lebo ja okrem toho,že som urobil 2.zábery by som si nič nedovolil také urobiť hoci som len "hocikto" s kusom sedliackeho rozumu.Lokalita je plne funkčná a dúfam,že po mojej odhadujem tak 15.minútovej návšteve nijaká ujma jej ani nedostala.A týmito slovami uzatváram veľkú polemiku okolo tejto fotky a idem do lesa priniesť vzorku možno to bude Tremella globispora (podľa Rudeka) a ak sa to podujme niekto zmikroskopovať tak to bude zas niečo nové pre naše stránky.
vlado(ZV) mykológ, moderátor, atlasár 12.3.2013 08:15
Matúš, myslel som to všeobecne. Podelil som sa tak aj s osobnými skúsenosťami a naznačil som, čo všetko sa môže stať, a aký, hoci aj nechcený alebo neuvedomený si efekt, to celé môže mať. Jednoducho, na čo všetko si treba dávať pozor v prípade cudzej lokality. Keďže sa živím duševným vlastníctvom, mám iný pohľad na to, aj keď niekto objaví novú lokalitu vzácnej huby. Ale to tu nebudem ďalej rozoberať, hoci som chcel predložiť na úvodnú stránku aj nejaké pravidlá mykologickej etiky, lebo tu nie je ani jednotný názor na takú základnú vec, ako je publikovanie cudzích fotiek označených copyrightom.
Nech sa Ti nový nález podarí.
Strogov atlasár 12.3.2013 09:41
Som uprimne rád Vlado,že sme sa porozumeli.A čo sa týka toho copyrightu tak minule sa o tom bavili na facebooku Paťo Sírny a Vojto Pšenka,ked dali odkaz na svoje fotky ktoré sa objavili na zahraničných stránkach s miernými úpravami ale už pod iným menom.
vlado(ZV) mykológ, moderátor, atlasár 13.3.2013 14:53
Matúš, ešte tak, nedá mi, z môjho pohľadu nie je to tak v úplnom poriadku. Je tu ešte jedna vec, ktorú osobne vnímam citlivo (ale aj Jožko na tom môže byť nechtiac "škodný"), a to je, že nie je určite dobré pre rast, keď sa veľa pohybuje okolo a niečo robí v blízkosti plodníc, zvlášť tých veľmi mladých. Sám poznáš povedačku, "keď sa na hubu pozrieš, prestane rásť". Je to práve o tom, často sa takto prerušia mycéliá...
Inak naháňanie sa za časovými rekordmi a "vyhrabávanie" nálezov nie sú dobrými príkladmi z týchto stránok. Mycéliu to celkovo nerobí dobre. Po pár rokoch to môže vnímať ako neustále narúšanie a stres a nakoniec si to "rozmyslieť"...
Jaro54 pokročilý 1.4.2013 20:56
Vlado súhlas s týmto príspevkom.Tento trend byť prvý tu bol aj v minulosti a nieje to dobré ani teraz,ale asi je to touto dlhou zimou.Aj na tomto fote sa mi tieto vácne a krásne hubky javia ako odokryté a jedna aj nalomená,ale ako to je vie len autor.Ja som hubár a svoje miesta si hľadám sám.Poučenie:hubár svoje miesta neprezrádza.Neviem ako fotografi.A to tu bol návrh dávať GPS.Ako by to dopadlo ?
Strogov atlasár 1.4.2013 21:40
Nič nebolo nalomené,to len nečistota na plodničke tak vypadá.A čo sa týka lokalít tak určití ľudia nemajú problém ukázať lokalitu napr.urničky kráterovitej bez nejakých podmienok a zbytočných prehnaných reakcií.A tí čo majú s tým problém tak si tie "svoje" lokality odnesú trebárs až do hrobu.To už záleží len a len na konkrétnom človeku a na jeho pohľade na danú vec.Nenadarmo sa hovorí koľko ľudí,toľko chutí.
vlado(ZV) mykológ, moderátor, atlasár 1.4.2013 21:43
Jaro, aj s Tvojím ďalším názorom môžem len súhlasiť. Ja už som sa na tom párkrát "popálil", takže si už dávam veľký pozor. Uvedenie GPS tiež považujem za niečo ako extrém.
Môj osobný názor je dokonca taký, že niekym nájdenú zaujímavú lokalitu by som považoval až za duševné vlastníctvo nálezcu. Ja sa k nájdeniu nových lokalít vzácnych húb často dopracujem štúdiom ekologických nárokov huby a následným hľadaním takýchto podmienok cez rôzne literárne a mapové zdroje, čo "duševnou prácou" s určitým výsledkom.
Strogov atlasár 1.4.2013 22:19
Vlado si študovaný človek ,náš z Východu ,preto máš na celú vec aj iný názor ako si to prezentoval aj v svojich príspevkoch.Tvoj názor plne akceptujem. Túto diskusii pri mojej "kontroverznej" snímke som preberal aj s ďalšími kolegami a tí nechápu troška prehnané reakcie a prisvojovanie si lokalít určitými ľudmi.Dúfam,že to nezájde až tak,že si budete tie "svoje" lokality vyberať zo Slovenského pozemkového fondu,poprípade z výmerov Štátnych lesov a nedáte si ich aj na katastri zapísať ako svoje územie a pre nás obyčajných ľudí bude naň zákaz vstupu.
rufuss pokročilý 1.4.2013 22:51
toto by bola vyborna tema v diskusiach...Matus teraz si zareagoval trochu nepatricne - urazeno. Aj ja mam svoju lokalitu so vzacnymi a chranenymi hubami a nebola by som rada, keby mi tam hufne chodili fotit tieto vzacnosti bez mojho vedomia...Vlado tie miesta pozna a urcite mi da za pravdu...v tychto pripadoch by sa mala predsa len dodrziavat hubarska etika, lebo predsa len je nieco ine vzacnosti a place na dubaky a smrekace, s tymi sa rada podelim aj s druhymi
Strogov atlasár 1.4.2013 23:17
Kvetka a Vlado ja som sa vôbec neurazil, to bola len moja reakcia na nekonečné znovuotváranie tejto debaty.Už ma nebaví tu vypisovať a filozofovať okolo jednej fotky.
vlado(ZV) mykológ, moderátor, atlasár 1.4.2013 22:57
Matúš, preháňaš. Duševné vlastníctvo má tie výhody, že sa s ním môžeš podeliť, alebo nie. Ja už som sa naučil, že ak niekomu dôverujem a má veľký záujem, tak mu lokalitu ukážem, ale mám určité ľahko splniteľné podmienky. Túto lokalitu OBR 376816 som už ukázal trom ľuďom zo stránok a jeden, Maroš Peiger, ju našiel nezávisle na základe mnou odporúčaných ekologických podmienok.
Ak by nesúhlasili s podmienkami (ešte sa mi to nestalo), tak by som odporučil, aby si našli svoju lokalitu a rád im ekologické podmienky opíšem. Ale to Ty sám vieš, že to tu robím na stránkach pravidelne. Nikomu však nemôžem zakázať, aby šiel kdekoľvek do lesa...
P.S. Teda, neodporúčam pohybovať sa bez povolenia v 4. a 5. stupni ochrany prírody, ale "sankcionovať" môžem len v BB kraji...
Sade atlasár 2.4.2013 00:46
Matúš, neber to tak osobne. Mne ide o lokalitu vzácnej huby, z ktorej sa tie huby vytrácajú. Keď som tu lokalitu našiel v 2010 r. bolo tam 7 nádherných "kytičiek" v každej okolo 10 plodničiek, Dnes je tam už len jedna malá skupinka.
Dôvodov môže byť viac: veľké množstvo tvrdých osikových listov z rozrastajúcich sa osík, väčší pohyb zveri v úzkom páse lesa medzi poľami, poškodzovanie podhubia pri hľadaní a fotení, hnojenie a postreky blízkeho poľa, prirodzený zánik podhubia...,
Možno by pomohlo vyrezanie pár osík, ale obmedziť fotenie na neskorší čas im určite nepoškodí
Strogov atlasár 2.4.2013 11:16
Jožko som rád že si sa vyjadril a vo všetkom s tebou súhlasím.Ja som to chcel s tebou konzultovať ale si mi nedvíhal telefón ani neodpovedal cez chat.Tak potom to dopadlo tak jak dopadlo.Keď som tam išiel fotiť tak bol 3.marec a podľa výskytu II. - IV. by to malo byť tak uprostred.Tak neviem či to bolo skoro ? Toho roku hlavne zo začiatku to vypadalo dosť nádejne.Až potom sa počasie pokašľalo.Dúfam,že to tie drobce prežili v pohode a rastú ďalej.A čo sa týka toho fotenia tak dobre vieš,že túto tvoju lokalitu okrem teba neobjaví nikto na to si aj vsadím.Ja sám čo som tam s tebou bol 3.roky dozadu som ju 3.hodiny hľadal a to som ti aj zopár krát volal,vtedy si bol v Tatrách ak ma pamäť neklame aj s Ester na fotení.
Strogov atlasár 3.3.2013 17:59
Však aj Ero pozná miesta niekde pri Košiciach máte lokalitu ak sa nemýlim.Na mapke je vyznačená Malá Lodina a Košičká Nová Ves
rufuss pokročilý 4.3.2013 10:41
ja som ju u nas nasla na jednom mieste asi pred 6 rokmi a odvtedy sa tam viac neobjavila...asi to ma na svedomi ta zver, ryju vsade a vobec ich nezaujima co vyryju
vlado(ZV) mykológ, moderátor, atlasár 1.4.2013 21:51
Kvetka, aj ja som už zažil niečo podobné. Podľa mňa ide len o substrát, teda konáre, konáriky v určitom štádiu rozkladu pod lístím. Takýto substrát sa po pár rokoch, napr. po prečistke v lese, vyčerpá a plodnice už v tej časti lesa často nemajú na čom vyrásť. Výnimočným prípadom môžu byť pníky, kde to môže trvať dlhšie, a to je už len o šťastí.
rufuss pokročilý 1.4.2013 22:20
viem Vladko a tiez som na to myslela, len stale dufam ze sa tam predsa len zachova a este ich tam niekedy najdem
Váš názor alebo poznámka
Pred zaslaním príspevku do diskusie je potrebné prihlásiť sa použitím Vášho prihlasovacieho mena a hesla.
Informácie o fotografii
Autor fotografie:
Kvalita:
Chránená huba
Pokuta za jednu plodnicu: 100 EUR
Čas a miesto:
03. 03. 2013, Beskydské predhorie
Popis:
Najbližšia obec: Snina. Lokalita: Luhy. Typ lokality: Zmiešaný listnatý les. Substrát: Na zemi v lístí. Nadmorská výška: 240 m s.m.
Identifikácia:
Podľa makroskopických znakov
Identifikoval Matúš Škutka (Strogov)
Exsikát neexistuje
Ďalšie informácie:
ID: 373768; Zverejnené: 03. 03. 2013
Zaradené:
Atlas húbAtlas chránených húbHuby 2013