horec clusiov
Gentiana clusii Perr. et Songeon
Pred možnosťou upozorniť ostatných návštevníkov na fotografiu je potrebné prihlásiť sa použitím Vášho prihlasovacieho mena a hesla. |
Nasledujúce fotografie
Diskusia k fotografii
lh 28.5.2008 14:00
nieje to horcokvet, je to horec http://ibot.sav.sk/checklist/index.php?l...
este doplnim, vsimnut si treba aj synonyma, v tomto pripade Ciminalis clusii je v slovencine horcokvet... avsak aktualny nazov je horec
lh 28.5.2008 14:11
nechapem otazke, teraz budeme pre jeden kvet pouzivat kazdy iny nazov? a vsetky Silene sp. budu Melandrium sp. ? alebo Tithymalus sp. budeme opat volat Euphorbia sp.? sucasny nazov je takyto..
mino31 správca galérií, botanik, atlasár 28.5.2008 14:52
sak pokial rozumies o ktory rod ci druh sa jedna tak je to jedno a kto nevie nech si to nastuduje....ja som chybu nespravil pouzil som len synonymum, nemozem za to ze kazdy botanik ktory si mysli ze objavil nieco nove alebo sa mu nedari objavit novy druh tak si spravi dobre na tom ze premenuje druh predtym uz popisany...potom ma horec Clusiov dalsich 5 nazvov a ja som pouzil iny
lh 28.5.2008 15:02
a este nieco ty amenmaria... ano tym padom, ze si pouzil nazov , ktory vymyslel Holub ( čest jeho pamiatke, bol to uzasny clovek ) si vlastne potvrdil to co si napisal: nemozem za to ze kazdy botanik ktory si mysli ze objavil nieco nove alebo sa mu nedari objavit novy druh tak si spravi dobre na tom ze premenuje druh predtym uz popisany... presne to pan Holub urobil...
lh 28.5.2008 14:59
nespravil si chybu jasne ze nie, pretoze ked niekto da do google Ciminalis clusii , hned ho to presmeruje na Gentianu.. ja ta nechapem, sak to studujes preboha, tak sa snaz byt aktualny, naco robit v taxonomii este vacsi bordel tym ze budeme kazdy pouzivat iny nazov, nepoviem kebyze to je nevedomky, ale ty to robis s istotou a naschval, potom mame v atlase raslin pre jeden druh dva linky...
odporucam pouzivat neaktualne nazvy, najlepsie kazdy z ineho zdroja aj v bakalarskej praci a aj neskor, isto s tym uspejes
nehnevaj sa, ze tak utocim, ale velmi dobre vies ako som nachylna na latinske nazvy
mino31 správca galérií, botanik, atlasár 28.5.2008 19:37
chudak Holub sa v hrobe obracia, okej mysli si ze mas pravdu ja ti to prajem ja si stojim za tym ze pokial poviem botanikovi Gentiana alebo Ciminalis vzdy bude vediet o co sa jedna, takisto niektori pouzivaju Euphorbia ini zas Tithymalus s tym som sa stretol tiez, a kazdy vie o co sa jedna...kazdy botanik resp. kvazi botanicky nadsenec. Uz tu raz bola takato diskusia o hubach co sa tyka synonym ze boli zaradzovane rovnake druhy len pod inym menom v atlase..my s tym nic neurobime ak by bol pre kazdy druh len jeden latinak tak ho pouzijem...teraz som pouzil iny mozno menej casty ale spravny kazdopadne a nehovor ze neaktualny, len menej pouzivany, aktualne su vsetky inak by neboli uvadzane ako synonyma v publikaciach, to znamena ze su platne...aj tak je ludom fuk ci tam je horec alebo horcokvet, pozeraju tu skor fotku a koho to zaujima teraz hovorim ze horec a horcokvet je ten isty rod, a uz ste mudrejsi...viac sa uz nevyjadrujem k tejto teme a povazujem ju za uzavretu, dalej sa mozme hadat cez ICQ...
lh 28.5.2008 19:53
jednoznacne uzatvaram tuto temu s tym, ze krutim hlavou nad tymto, viem, ze robim z komara, somara, ale tu ide o princip. samozrejme, ze je neaktualny ( neaktualny nieje synonymum slova neplatny) : Do zoznamu sme zaradili okrem správnych mien rastlín aj synonymá použité v našej staršej odbornej literatúre ( Marhold et. Hindak ). už aby som dostudovala a za mojimi nazormi stal diplom..
gaspi pokročilý 28.5.2008 21:51
hmm pekná diskusia, ja len tolko že teraz je "platný" horec a o pol roka to moze byt zase horcokvet. podla mna použivanie starších názvov nie je "hriech" aj ked ja som bol za ne dosť zdrbaný ale to je uz o niečom inom...
gaspi pokročilý 28.5.2008 21:54
a aby sa nepovedalo miňo podržim ta HORCOKVEEEET, HORCOKVEEET heeeja heeeja heja HORCOKVET
lh 28.5.2008 22:04
samozrejme ze to nieje hriech, ale svedci to o urcitej urovni, ked sa o to clovek zaujima mal by sledovat nazvy, system ( napr.: podla APGII su po novom jednoklicnolistove rastliny radene na zaciatok hned za magnolidovu vetvou ) vsetko je to dynamicke a meni sa to,len ked ako zdroj pouzitej literatury uvediem Z našej prirody z roku ja neviem 87, a nie ten zoznam z 98 tak je to na zamyslenie. no nic do dvoch rokov bude vydany novy kluc, takze sa budeme mat o co opriet. zvolen ides
mino31 správca galérií, botanik, atlasár 28.5.2008 23:34
chces vediet co bude v novom kluci?? ja to uz viem: Gentiana clusii Perr. et Songeon - horec Clusiov
Syn.: Ciminalis clusii (Perr. et Song.) Holub - Horcokvet Clusiov a nie som ani jasnovidec. co to znamena?? spytaj sa botanika, povie ti...to co riesis je absurdne...inak mam tam chybu, nenapisal som latinak kurzivou, viem to
lh 28.5.2008 23:45
OK Nostradamus vyhral si, uz na to nemam nervy,to je jak by som hrach hadzala o stenu, ale vedz ze toto nieje posledny raz co budem rypat pretože ten kto tu ma pravdu som ja!!!
mino31 správca galérií, botanik, atlasár 28.5.2008 23:46
pravdu mame obaja ci sa ti to lubi alebo nie
lh 30.5.2008 21:15
A som tu zas, alebo never-ending story part II.
Ja sa ospravedlňujem, ale: Gaspi, to že máš svoj názor je naozaj krásne, ale nie vždy, vieš, to musí byť akosi ... dôveryhodné
Medzinárodné pravidlá botanickej nomenklatúry ( ICBN ), posledné pravidlá boli prijaté v roku 2005 vo Viedni. Ale nič to , nedajte sa, ďalšie už v roku 2011.
Vypichnem len časť, aby sme sa neunudili k smrti... a aby mali moji (zatiaľ dvaja ) oponenti ešte silu diskutovať.
Pomenovanie taxonomickej skupiny sa zakladá na princípe priority uverejnenia. Platí: pre najstaršie meno, uverejnené po východiskovom bode ( pre väčšinu vyšších rastlín je to 1 .máj 1753, keď vyšlo LINNÉHO Species Plantarum ). Iné skupiny rastlín môžu mať iný východiskový bod. Neskôr publikované mená pre rovnaký taxón sú SYNONYMÁ a nie sú považované za správne mená.
Každá taxonomická skupina v určitom vymedzení, postavení a hierarchickej úrovni, s výnimkou niektorých osobitých prípadov, môže mať iba jedno správne meno, a to najstaršie, ktoré je v súlade s pravidlami ( MÁRTONFI, 2007 ).
btw: toto sa týka čisto vedeckých mien. Ako je to so slovenskými som nenašla .
Ďakujem za pozornosť
gaspi pokročilý 30.5.2008 22:10
no je krásne, že aj ty máš svoj názor len neviem čo nám tu ním chceš dokázať či to že si lepšia ako my čo neštudujeme v BA alebo to že vieš citovať literatúru alebo...uz naozaj neviem. lenže tieto teoretické drísty sú ti v praxi (myslím prax v teréne! pokial sa chceš venovať systematike a pod. tak je určite dobré to vedieť) tak na 2 veci! chcem ta vidieť ako budeš robiť výskum a so sebou budeš vláčiť 800 stranový chcecklist aby si si do zápisníka nenapísala náhodou nejaké synonymum a nie aktuálne platný názov!! podla mna si tam napíšeš ten názov, ktorý máš zafixovaný v hlave (a ten ta aj prvý napadne), a myslim si že ani nemaš šancu odsledovať zmeny názvov - teda to sa ti podariť môže - ale či si ich aj zapamätáš a "prepíšeš" si v pamäti názov ktorý používaš X rokov tak o tom velmi pochybujem!!
lh 30.5.2008 22:23
ruku na srdce... Horcokvet Clusiov, Ciminalis clusii , toto je naozaj ten znamejsi??? naozaj??? a este jedna vec povodny nazov, ktory bol uvedeny nad tymto obrazkom, Horcokvet Cluisov, Gentiana clusii, toto bol prvotny podnet na ktory som reagovala!!!!!!!!
nechcem si nic dokazat, len jednoducho, upozornujem na to ze subjektivne nazory, nemaju vseobecnu vahu..
neviem citovat literaturu, vzhladom na to, ze pracu odovzdavam az v auguste a este som do toho ani neprdla...
a nemboj Gaspi, v terene budem dobra, o to sa postaram
gaspi pokročilý 30.5.2008 22:29
nikde som netvrdil ze Ciminalis clusii je známejší ja tiež použivam Gentiana clusii. to že Milan použiva Ciminalis je jeho vec mne osobne to nevadí lebo ked som pozrel na fotku tak som si pomyslel Gentiana clusii a to aky nazov tam napisal on som si všimol az ked som zacal citať diskusiu
lh 30.5.2008 22:39
a sme pri koreni, to ze on nepouziva Ciminalis!!! to prepisal az na zaklade mojho komentara...kua jak sa dava ten mrkajuci smajl ") ô)
aha tak uz viem...
ten zoznam ma 678 str., a keby som ho mala, tak ma u mna doma cestne miesto na najnedostupnejsom mieste na policke.
a vzhladom na to,že študujem systematiku, chcem sa jej aj venovať
gaspi pokročilý 29.5.2008 11:04
toto mi nedá. podla mna sa tu jedná o nomenklatúru a nie taxonomiu! taxonomická jednotka je stále tá istá či napíšem Gentiana alebo Ciminalis. a v nomenklatúre poriadok nebude asi nikdy. je pravda že v súčasnej dobe sa preferuje (a najviac použiva) Gentiana ale použivanie synonym nie je nijako obmedzené(teda pokial sa nejedná o vedeckú prácu, články atd.)
z mojej strany všetko, pokial sa mýlim tak sa ospravedlnujem a prosím napravte moju nevedomosť
majco. pokročilý 28.5.2008 17:39
aj ja hovorím že horec ! ... nedaj sa Lucia
.... ale sú parádne !!! bez chyby... ( asi preto je taký jedovitý... alebo pre niečo ine?)
mino31 správca galérií, botanik, atlasár 28.5.2008 20:03
nie som jedovity len argumentujem a mas pravdu moze to byt aj horec a dakujem za pochvlau, vidim ze si sa aj ty pekne rozbehol s nalezmi
mino31 správca galérií, botanik, atlasár 29.5.2008 00:14
to bolo este v Tiesnavach na jednej skale svietili, ked ste vy boli este na ceste do terchovej len, takze by som mal opravit lokalitu
lh 29.5.2008 00:20
uz ked budes tu lokalitu mozes aj ten nazov
ok uz idem spat
toto ber cisto z humorom
mino31 správca galérií, botanik, atlasár 29.5.2008 00:36
a ty nerypaj, ale sa vzdelavaj nech nemas titul nadarmo
toto ber cisto z humorom
Váš názor alebo poznámka
Pred zaslaním príspevku do diskusie je potrebné prihlásiť sa použitím Vášho prihlasovacieho mena a hesla.
Informácie o fotografii
Autor fotografie:
Kvalita:
Chránený druh
Čas a miesto:
24. 05. 2008, Terchová, Tiesňavy
Popis:
zákonom chránený, kategória ohrozenia: VU - Ohrozený, zraniteľný taxón
Identifikácia:
Identifikoval Milan Zajac (mino31)
Exsikát neexistuje
Ďalšie informácie:
ID: 108928; Zverejnené: 28. 05. 2008, Model:COOLPIX L5; Clona:f/4.5; Čas:10/553s; Blesk:Nie; Ohnisková vzdialenosť:235/10mm (35mm ekvivalent: 142)