hríb príveskatý ?
Butyriboletus appendiculatus (Schaeff. ex Fr.) Secr.
Pred možnosťou upozorniť ostatných návštevníkov na fotografiu je potrebné prihlásiť sa použitím Vášho prihlasovacieho mena a hesla. |
Nasledujúce fotografie
Diskusia k fotografii
Jarott atlasár 31.1.2014 08:38
Najskôr,jeden rok ich tam bolo vela,asi este mala plodnicka aby uz boli vyvinute vsetky makro znaky? To hrdzave na hlubiku bolo este v zemi,len kusok vytrcal.
peten atlasár, mykológ 31.1.2014 08:48
Čauko Jarko, toto není ani badius, ani Ab. gentilis, ale Butyriboletus appendiculatus, jak poznamenal M.M.
Znám pšesně takové, přesně se stejným třeněm, jako jsi tady ukázal Ty, řez je názorný a transparentní, podvinutý okraj klobouku sedí také a asi bylo trochu i sucho - dobře vidět na bazální části třeně, sleduj na bázi na řezu tu intermediální zažloutlou zónu, navíc jasně žluté rourky od mládí - což je další makroznak pro Butyriboletus appendiculatus. Zde bych se nebál určení
Jarott atlasár 31.1.2014 09:01
Dakujem za jednoznacne vyňadrenie,Pete.
Ja som si pri tom peknom zltom podhubi spomenul na OBR 227992 a odvtedy sa mi neukazal. V 2010 tu ich bolo velmi vela. Na spolocnej som znamemu znameho pokrajal z kosika zo 10 uplne deravych priveskacov Vravim,z toho nic nemas,skoda brat a on: skoda je,ked zdochnu mlade zajace a bol som vybaveny..
peten atlasár, mykológ 31.1.2014 09:08
Nemáš zač, Jarko. Tento Ab. gentilis je nádherný. Osobně jej pokládám za vcelku vzácný druh. Ač nacházím hodně barevných hřibů na nejrůznějších lokalitách, tento hříbek najdu málo kdy. Jedna věc je, že je snadno přehlédnutelný, na druhou stranu, on fakt září do dálky... No, budu držet palce, abys ho v této sezoně našel.
Přívěskáče také nesbírám a ani bych nesbíral - jsou děraví, až to pěkné není. Kolikrát jsem viděl to samé co Ty, bylo mi jasné, že ty hřiby skončí na kompostě, ale vysvětluj to tupci, který doma vyleze z auta, jde 20 metrů k baráku s plnym košem hřibů a pochlubí se 3-4 lidem, které potká. Pak už je jedno, že jsou děraví a totálně na hovno, hlavně, že ostatní vidí, že má něco více, než mají oni. Češi jsou národ závistivců, závidí i díru do prdele, běda, kdybys měl dvě!
Jarott atlasár 31.1.2014 09:35
Pete. Do 2010 sme kazdu sezonu nasli spolu do 20 plodnic. Ked ze krajam aj ludom v kosiku,ak dovolia a raz modrali a raz nie,tak som zacal mat aj podozrenie na vyskyt B.subapp. Pod jednym bola bohata diskusia,len to tam nejako dodatocne neroznes. http://www.nahuby.sk/fotogalerie_vyhlada...
Martin Mička pokročilý 31.1.2014 09:02
Jsi moc rychlý Pete. Chtěl jsem s Jarkom trošku rozebrat ty znaky. Znám tento druh taky z čisté bučiny a vypadá přesně. Je to celkem variabilní druh. Jinak vypadá z kyselé bučiny, jinak vypadá z vápenců z teplomilné dubohabřiny. V okolí Chocně roste s růžovou pokožkou klobouku a připomíná růžovník. Prostě je to variabilní druh. Jsem pro appendiculatus.
peten atlasár, mykológ 31.1.2014 09:12
Martine, co bys tady chtěl rozebírat? Kouknu a vidím. V rámci biotopů je to variabilní druh, ovšem ve skrovnání s jinými barevnými hříbky (B. legaliae, B. rhodopurpureus, etc..) variabilní vůbec není. I když nejsou plodnice klasicky zbarvené, možnost záměny tam je snad akorát za Butyriboletus fuscoroseus a snad i s Hemileccinum impolitum, pokud se vyskytují na stejné lokalitě vedle sebe a H.I. je klasický a B.app. má šedo-hnědý klobouček, jako ti z bučin - ale to jen na první pohled, jinak né.
S růžovou pokožkou to může být klidně i růžovník, řez plodnicí vše prokáže.
honza atlasár 31.1.2014 09:23
Chtěl bych mít tvoji jistotu, já bych s tím tak rychlý nebyl, ale snad máš pravdu. Nějak mi moc nepasuje ten povrch třeně. Já je teda z buků vůbec neznám, takže nemůžu srovnat variabilitu.
Jarott atlasár 31.1.2014 09:27
dokazali aj takto OBR 206060 len zopar nie je z kyslych pezinskych bucin http://www.nahuby.sk/fotogalerie_vyhlada...
peten atlasár, mykológ 31.1.2014 09:37
Honzo, s Tebou se hádat nebudu a ani nechci a nechi, aby to tak vyznělo. Navíc máš nepřeberné zkušenosti, vážím si jak Tebe, tak Tvé práce.
Ono to bude znít blbě, oba víme, jak "dlouho" se houbami zabývám, na druhou stranu, hřibovité dělám na docela seriozní úrovni a snažím se o nich studovat kde co a snažím se všímat si jednotlivých jejich znaků in natura.
Ad povrch třeně: u Butyriboletus appendiculatus je právě tento znak velice rozmanitý. Kolikrát pokáš plodnice bez síťky, ale i se síťkou, citrnonově žluté až nahnědlé, někdy s atypickou hnědou linií která odděluje střední část plodncie od té spodní, povrch třeně může být i jemně zvrásněný - vše záleží na biotopu, podnebí a počasí.
OBR 370402 - tento jsem fotil u sebe, kousek od Prahy, v roce 2012 - omluv kvalitu fotky a má zcela jiný třeň, než třeba tento ze stejné lokality OBR 331632 .
Nepsal bych něco, za čím bych si nemohl stát a pokud bych si nebyl jistý, nepsal bych resultát, ale spíše bych jen nadhodil myšlenku - třeba jako u toho hříbku zde OBR 439079 .
honza atlasár 31.1.2014 21:37
Já bych se taky hádat nechtěl, chápej to tak, že bych si já osobně nebyl jistý - zatím jsem našel samé jasné přívěskáče a tohle by mne trochu zaskočilo. Já je znám s jemnou síťkou a tady by mne znejistěl ten zrnitý povrch třeně.
peten atlasár, mykológ 1.2.2014 15:00
"zritý" povrch třeně je dán teplotními výkyvy, které na lokalitě panovaly, popř. nástupem sucha, které déle trvalo, možná se konalo rychlé vystřídání sucho - déšť - sucho + relativně nižší a relativně vyšší teploty v poměru noc/den. Podle mě a myslím si to furt, že je to trochu atypickej appenďour
Jarott atlasár 1.2.2014 16:59
V M.Karpatoch casto rastu nejasne plodnice,bezne bronzodubaky ... ja som rad,ze hrib neostal nepovsimnuty,vsetkym zucastnenym pekne dakujem,pojednali sme,k spolocnej zhode nedoslo,nevadi .... miesto poznam,mozno sa tam podari jednoznacnejsia plodnica
Martin Mička pokročilý 31.1.2014 09:28
Mám za to, že je Jarko velmi hloubavý, poetický a filosoficky založený kluk a tak jsem si myslel, že drobná polemika nad žlutou chybějící síťkou nemusí být vždy charakteristickým znakem, zvláště u mladých plodnic. Dále mě trošku zaskočil bezčerví řez, který u tohoto velmi chutného, byť vzácného druhu, je ojedinělý. No a taky jsem si myslel, že padne pár slov o toulkách zasněženým vinohradem a tak . Takže nakonec zjistíš, že rozebíráš jak jde život a tak. Myslím že to na tyto stránky patří. člověk si tu i trošku ponadává a postěžuje a hned je mu lépe. No a taky pochválí .
peten atlasár, mykológ 31.1.2014 09:41
Martine, to je nesmysl, nebudeme přece určovat houby dle červivosti. Máš pravdu, že tento druh je nebetyčně napadaný bedlobytkami, ale na druhou stranu jsem několikrát viděl zcela zdravé plodncie a byly již vcelku vyvinuté (např. s Kryšotem na jedné jeho lokalitě, když jsme ho navštívili s Luckou, i z jiných lokalit, když jsem bral exiskát). Třeň viz to, co jsem psal Honzovi. Jinak ten zbytek, tos napsal moc pěkně a je to tak - kolikrát odbočím od tématu tak nějak moc, že čekám, nějakou výtku od moderátorů
Martin Mička pokročilý 31.1.2014 09:56
Určování druhů dle červivosti je samozřejmě blbost. Mým cílem bylo spíše poukázat na obecné zkušenosti s tímto konkrétním druhem, tedy b. appendiculatus a s Jarkovým čistým řezem.
peten atlasár, mykológ 31.1.2014 10:05
Jasně, ale přesto si myslím, že ač je to všeobecná zkušenost, tak může a je kus od kusu různá a v meritu věci nic neznamená. Neboť, pokud to vezmu ad absurdum, můžeš najít třeba 2 naprosto stejně staré tyto hřiby vedle sebe na stejné lokalitě a jeden bude prožraný a druhý zcela čistý - a opět to má velice nízkou vypovídací schopnost.
Třeba se zaměřit na specifické znaky, které jsem tady nadhodil výše, než se zaobírat červivostí. A to nezabíhám ani do takových spekulací, jako že každý rok není stejný a že pom záplavách je daleko více komárů, bedlobytek a dalších hmyzáků, jako např. když je slabá zima contra vyloženě suchý rok s opoznáním nižším průměrným saldem srážek, aj...
Jarott atlasár 31.1.2014 09:22
U nas to nie take jednoduche. Strasim na strankach 6 rokov a prvy krat zo zasaditej dubiny OBR 408493 . Memas ani kde a co poriadne napozerat. Raz sme videli a aj to sa potom prepisovalo OBR 226492 Tu raz nieco najdes http://www.nahuby.sk/fotogalerie_vyhlada... a potom roky nepotvrdis. Pozorovat pocas niekolkych rokov na jednom mieste vela plodnic sa nikdy nepodarilo. Napozerat znaky v zavislosti od drevin,podlozia ...my tu len sem-tam po troche ustipujeme.
peten atlasár, mykológ 31.1.2014 09:44
Oba dva tyto hřiby jsou Butyriboletus appendiculatus, bez debat. V odkaze další 3 hřiby jsou opět Butyriboletus appendiculatus. Každý je trochu jiný, ale je to tak. Myslím si, že je mám nakoukané vskutku hodně dobře a toto mi problém nedělá, abych určil...
Jarott atlasár 31.1.2014 09:49
Ako mi bolo dobre do roku 2008,pokial som sa tu nezaregistroval a nezacal spekulovat nad druhami hribov. Niekedy v 2005 som doniesol pekne zlte dubaky,Lubka vyrastala tutok 10km,ze im doma vraveli panske dubaky,dobre boli v prazenici. Ten bohaty trs co som prilepil je z toho svahu.
peten atlasár, mykológ 31.1.2014 09:53
Ten bohatý trs je nádherný, nikdy jsem takto krásnou srostlici nenašel.
Máš pravdu, dokud jsem se také nezačal poněkud více angažovat v mykologii, aj slizáky růžové jsem žral. A kdyby na to přišlo, aj masečníky bych nakrájel do guláše
Jarott atlasár 31.1.2014 10:14
Veru,mi tu niekedy pokecame OT,snad nepadne navrh na obmeduenie dlzky diskuznych prispevkov.. Lebo pri OT ma napadne ako hrnuli blato na Štíte 84 na Dupově http://www.military-today.com/apc/ot_ 64_...
Jarott atlasár 31.1.2014 11:07
myslim,ze to este nebude take kriticke,stab sa zatial tym nezaobera http://www.youtube.com/watch?v= wmWFc7ern...
Jarott atlasár 31.1.2014 09:57
no nie je lepsie najst jednoznacnu skupinku troch hribov,v rôznom stadiu rastu s istym urcenim ... takto potom tutok ...
Jarott atlasár 31.1.2014 20:31
Miesto je,pamätam si ho celkom presne,mozno niekedy jasnejsia plodnica bude. Nechodim tu pravidelne,v kyselej bucine ma v nasom chotari najblizsie k priveskacu ale teraz to nebolo najjednoznacnejsie.
babka Milka pokročilý 31.1.2014 20:25
Chalani, riadna debata sa rozbehla....
Jarko, viem, chceš určiť tento hríb .
Váš názor alebo poznámka
Pred zaslaním príspevku do diskusie je potrebné prihlásiť sa použitím Vášho prihlasovacieho mena a hesla.
Informácie o fotografii
Autor fotografie:
Čas a miesto:
10. 09. 2013, Malé Karpaty,Pezinok-okolie
Popis:
OBR 439220 kysla bucina
Identifikácia:
Exsikát neexistuje
Huba nemusí byť spoľahlivo identifikovaná. Pomôžte s jej identifikáciou a napíšte do diskusie k obrázku svoj názor.
Ďalšie informácie:
ID: 439221; Zverejnené: 31. 01. 2014