Drevený most
Pred možnosťou upozorniť ostatných návštevníkov na fotografiu je potrebné prihlásiť sa použitím Vášho prihlasovacieho mena a hesla. |
Nasledujúce fotografie
Diskusia k fotografii
Váš názor alebo poznámka
Pred zaslaním príspevku do diskusie je potrebné prihlásiť sa použitím Vášho prihlasovacieho mena a hesla.
Informácie o fotografii
Autor fotografie:
Čas a miesto:
05. 04. 2024, Štefanská Huta
Popis:
Drevený krytý most v Štefanskej Hute – Kluknava
Drevený cestný most je technická pamiatka, ktorý prechádza cez rieku Hornád a spája Kluknavu so Štefanskou Hutou. Upevnený je na kamenných pilieroch na brehu rieky. Je dlhý 27 m, široký 3,50 m a vysoký 6 m a dodnes slúži svojmu účelu. Most bol v minulosti majetkom Banskej hutnej spoločnosti v Mária Hute. Tento most je zaujímavý svojím ojedinelým technickým riešením. Je jedným z posledných historických krytých drevených mostov na Slovensku. V rokoch 2003 až 2004 bola na moste opravená podlaha, doplnené niektoré chýbajúce časti a bol natretý ochrannou konzervačnou látkou. Drevený most je národnou kultúrnou pamiatkou.
Most bol postavený v roku 1832. Pôvodne spájal hámre (eißenhammer) a asi aj staršie mlyny a taviace pece, na ploche neskoršej Huty Štefan, ktoré na začiatku 19. stor. vlastnila kluknavská vetva Csákyovcov (gróf František či syn Anton). Možno predpokladať, že Csákyovci boli v r. 1832 zároveň aj stavebníkmi mosta, ktorý nahradil starší most na rieke Hornád - azda aj v tej istej polohe. V rokoch 1847 – 1850 most slúžil pri výstavbe Huty Štefan (Stefanshütte, Istvánhuta) a potom pri jej prevádzke, ktorú vlastnilo Združenie hornouhorských ťažiarov. Vrcholným predstaviteľom Združenia v čase výstavby Huty bol Juraj Andrássy Most po roku 1899 patril do majetku Banskej spoločnosti arcikniežaťa Friedricha Habsburgského. V medzivojnovom období bola majiteľom huty Banská a hutnícka spoločnosť Moravská Ostrava , ktorá v roku 1941 (po okupácii Čiech) preniesla svoje slovenské závody na firmu Banské a hutné závody Bratislava (predtým Coburg), účastinárska spoločnosť. Po 2. svetovej vojne prešli objekty, už v podstate neprodukujúceho a chátrajúceho areálu huty do rúk štátu – do správy podniku: Železnorudné bane, n. p. Spišská Nová Ves, závod Máriahuta. Most v minulosti viackrát opravovali bez zásadnejších zmien v jeho konštrukcii. V r. 1932 sa vymieňalo bočné debnenie parapetov a šindeľ. V 80. rokoch došlo k jeho celkovej rekonštrukcii, pri ktorej bol rozobratý, boli nahradené zničené či poškodené trámy a bol opäť zložený a spevnený
Ďalšie informácie:
ID: 885238; Zverejnené: 19. 04. 2024, Model:SM-A336B; Clona:; Čas:s; Blesk:Nie