Úvodná stránka » Diskusné fóra » Diskusie o rastlinách »

Liečivé recepty


portret

milustek pokročilý, atlasár 16.12.2009 21:07

teraz je to sice neaktualne (rastliny oddychuju pod snehom), ale prinasam recept na liecivy sirup proti kaslu - treba si ho pripravit na jar, alebo v lete a jeho lieciva sila vydrzi aj cez zimu, takze:

SKOROCELOVÝ SIRUP PROTI KAŠĽU:

Natrháme väčšie množstvo mladých sviežich listov skorocelu kopijovitého (v prípade núdze môžeme použiť aj iné druhy skorocelu, ale počítajme so slabším účinkom). Listy opláchneme, resp. osprchujeme, necháme dobre odkvapkať. Celé listy kladieme do pohára so závitovým viečkom a presýpame hrubým kryštálovým cukrom. Vrstva listov, cukor, vrstva listov, dobre utlačiť, opäť vrstva listov, cukor, atď, kým nie je pohár úplne natlačený listami a cukrom až po vrch. Pohár pevne zaviečkujeme a zakopeme do zeme - najlepšie v miernom chládku niekde pod strom v záhradke. Pohár zo zeme nevyberajme skôr ako o mesiac, dlhšie môže byť. Keď pohár vyberieme a umyjeme, zistíme, ze listy sa uležali, stmavli a v pohári vznikol hustý žltkastý sirup. Listy povytláčame, sirup scedíme a odložíme do tmavých fľašiek. Držíme ho v chlade (chladnička, alebo dobrá pivnica). Pri kašli podávame po lyžičkách, deťom najviac tri krát denne, po jedle.

Pri kašli tento sirup výrazne napomáha odhlieňovaniu, je vynikajúci pre deti s ochoreniami priedušiek. Môjho syna ako štvorročného zachránil tento sirup pred hroziacou astmou.

Reagovať na správu

portret

Joštika atlasár, mykológ, moderátor 16.12.2009 21:12

zaujímavé
tak toto teda skúsim
(len mi to ešte na jar pripomeň, že som to chcel skúsiť)

Reagovať na správu

portret

milustek pokročilý, atlasár 16.12.2009 21:13

OK

Reagovať na správu

portret

Joštika atlasár, mykológ, moderátor 16.12.2009 21:35

Ďakujeem

Reagovať na správu

portret

milustek pokročilý, atlasár 16.4.2010 21:13

Jozef, uz nastavaju teplejsie casy, aj skorocel uz zacina listky rasit..
Druha polovica aprila a zaciatok maja je najvhodnejsia doba na zber a pripravu

Reagovať na správu

portret

Joštika atlasár, mykológ, moderátor 17.12.2009 21:14

včera večer ma napadlo že obdobný ale časovo nenáročnejší recept som už v minulosti odskúšal aj ja
už neviem kto mi to poradil, ale ked má niekto zapálené hrdlo pomerne rýchlo pomôže a uľaví od bolesti, keď sa dá na pár hodin na teplé miesto (ja som si to vtedy dal na radiátor, lebo bola zima a kúrili sme) drobnejšie posekanú cibulu, ktorá sa zasype cukrom. Ona si za takú hodinku pusti šťavu a vznikne chutná sladká kašička. Užívať sa to ma po troške,najlepšie lyžičkou, a po prehltnutí si to treba nechať chvílu pôsobiť v hrdle.

Reagovať na správu

portret

milustek pokročilý, atlasár 18.12.2009 06:08

cibula je tiez taky maly liecivy zazrak, ktory posobi aj protibakterialne.

Reagovať na správu

portret

fugi 19.4.2010 21:23

tak toto pouzivam tiez, ale tiez s medom

Reagovať na správu

portret

fofoja moderátor, mykológ, atlasár 23.4.2010 21:57

cibuľu môžem v akomkoľvek stave ......

Reagovať na správu

portret

Palček 9.5.2010 23:02

No tu cibulu môžem aj ja :o)Ale jedol si uz cibulu na sladko?Ja ked som si dal ten sirup cibulovy tak ma naťahovalo ako nejaké mláďa:o)))A odvtedy som ho do ust nedal...:o)No proste sladká chuť cibule to mi teda nevyhovuje...

Reagovať na správu

portret

fofoja moderátor, mykológ, atlasár 10.5.2010 09:02

tým sirupom liečila mama môjho kamaráta keď bol malí, odvtedy cibulu nejedol

Reagovať na správu

portret

anula 17.6.2011 15:17

Ja cibulu zjem,ale len v upravenom stave.Surovu, len ked je na drobnucko pokrajana. A sirup som skusala raz pit a potom som 2 mesiace nemola cibulu ani citit. Na sladko to tiez nie :P.Svokor nema problem on ju je ako jablko :o)

Reagovať na správu

portret

Lauruska 30.4.2011 11:34

sladke drievko je uzasne aromaticke a dobre do caju http://www.predajbylin.sk/sladke_drievko...

Reagovať na správu

portret

adalim pokročilý 29.12.2009 05:55

Milka vdaka,urcite vyskusam,moja neb.mamina robievala z mladych vyhonkov
asi smreckov nieco podobne,tiez na priedusky.Casto vyuzivam rozne bylinky,
aj Jozefova cibula je osvecena.

Reagovať na správu

portret

siral 20.5.2010 11:59

Prave dnes som nazbieral mladé vyhonky smrečkov a naložil do fľaše. Po vrstvach s cukrom. Lenže čo ja viem tak moja babka to nechavala na svetle ba sem tam aj vyložila na slnko na určitý krátky čas - a až po nejakej dobe asi 2 mesiace - to scedila do flaše a odložila do špajze. Ako dieťa som mal rad ten sirup a pomahal.

Reagovať na správu

portret

vladok pokročilý 18.4.2010 10:35

nádhera určite vyskúšam vďaka

Reagovať na správu

portret

bobineta atlasár, moderátor 18.4.2010 12:55

Cibulu nasekanu nadrobno s cukrom a danu s5 do vydlabaneho cibule, v ktorej sa poprepichava koncom hrubsej ihly korenovy useknuty kraj tak aby nevypadli listy cibule som pouzivala aj ja ked kaslali deti. Recept mi dala farmaceutka zo slovenska zijuca v Jordansku uz pred viac ako 20rokmi. Skorocel som neskusala,
no niekedy mozem skusit.

Reagovať na správu

portret

serpico atlasár 18.4.2010 16:00

...mna raz frajerka liecila mliekom s medom a cibulou, a vecer som bol fit (a serpico sup za druhou-keby tak vedela, ine zlozenie by mali "medikamenty")

Reagovať na správu

portret

spišak 19.4.2010 04:08

Poznám tento recept s odporúčaným uzemnením najmenej šesť týždňov, rovnako aj s osemtýždňovou úschovou pod zemou. Osem týždňov je lepších. Najvhodnejšie sú (podľa mojej skúsenosti) troj- až štvorlitrové zaváracie poháre. Skúsil som v rovnakej indikácii jednak inde spomínanú cibuľu jednak nespomínanú čiernu reďkev. Skorocelový sirup je najlepší, lebo prináša okamžitú úľavu. Ja si myslím, že obmedzenia pre deti nie sú opodstatnené (mám to rovnako odskúšané). Nakoniec mi nedá neuviesť perfektnú zmes (Ibištek lekársky - listy a podbeľové kvety), ktorá pôsobí trochu pomalšie, ale dokonale.

Reagovať na správu

portret

fugi 19.4.2010 21:19

ako som tu uz piasal - pozor na podbel, niektore staty EU ho zakazuju ako dokazany? silny karcinogen - tusim na pecen - co u deti moze byt velmi zle

osobne som ho pouzival (do ziskania vyssie uvedeneho info) ako vyborny
a jediny u mna zaberajuci prostriedok na kasel vo forme silneho caju

Reagovať na správu

portret

spišak 20.4.2010 03:26

Pyrolyzidín, o ktorom píšeš, je podľa mojich informácií (nie nevyhnutne najaktuálnejších) sústredený predovšetkým v listoch. Tie boli podstatnou súčasťou toho môjho receptu, teraz už pochopiteľne nie sú. Kombináciu s podbeľovými kvetmi napriek tomu raz za niekoľko rokov použijem - lepšej proste niet.
Ešte k tomu ibišteku: za jeho najlepšiu časť je považovaný koreň, znevýhodňuje ho však dlhšia doba potrebná na prípravu. Podľa literatúry, na získanie látok z koreňa je potrebné polhodinové varenie, čo sa s rýchlou prípravou záparu nedá porovnať. Z ibišteka sa dajú rovnako dobre využiť aj kvety.

Reagovať na správu

portret

standoban pokročilý 23.4.2010 16:39

Rasťo,čosi o podbeli som počul,Ja ho pijem v zmesi už 50 rokov a chvalabohu ešte neviem,čo je to PN-ka.Samozrejme,nie preto ,že pijem iba čaj.Všetko treba brať s rezervou.Mám veľa atlasov húb a rovnaká huba v jednom je jedlá v druhom dokonca jedovatá a nie je veľký rozdiel v roku vydania knihy.Podbeľ ako píšeš je výborný v zmesi s prvosienkou proti kašľu a na odhlieňovanie.

Reagovať na správu

portret

fugi 26.4.2010 20:35

ved ho aj zbieram, ale uz iba na liecenie, nie ako ,,stolovy" caj

Reagovať na správu

portret

standoban pokročilý 28.4.2010 19:39

Máš pravdu-všetkého s mierou.Ja tiež pijem rôznu zmes.

Reagovať na správu

portret

Buki 7.11.2010 22:29

Ibištek (Hibiscus) alebo Ibiš lekársky? (Althaea officinalis) ... ibiš sa ľudovo volá aj ibišek, ibištek ... pokiaľ viem, práve z neho je najúčinnejšou drogou Radix althaeae

Reagovať na správu

portret

fugi 19.4.2010 21:21

Milus a skorocel
nebol by lepsi med?

Reagovať na správu

portret

rufuss pokročilý 25.4.2010 09:52

Aj med je dobry a ucinny...pouzivam ten isty sposob ako Milka, len nechavam v zemi aspon 5 tyzdnov a po scedení cast som odlozila a cast uvarila na med... davkovanie ako pri sirupe: 3x1 lyzicku denne...
ale proti kaslu je velmi ucinny aj caj z ususenych ceresnovych stonie, ten sa mi pri lieceni mojich ratolesti este lepsie osvedcil ako skorocelovy sirup

Reagovať na správu

portret

sibyla pokročilý 26.4.2010 10:51

Čo mám rozumieť pod stonkami, Kvetka? Stopky plodov?

Reagovať na správu

portret

rufuss pokročilý 26.4.2010 13:55

ano, stopky plodov...tiez sa mi to zdalo divne, ale jeden moj priatel sa zaobera bylinkami a poradil mi pred rokmi tento caj... ususene stopky varit asi tak 5 minut, scedit a je z toho vyborny ceresnovy caj... pit 3 - 5 krat denne pri kasli, ale najlepsie je ho zacat pit uz pri zacinajucom kasli... mne sa velmi osvedcil

Reagovať na správu

portret

sibyla pokročilý 26.4.2010 15:40

Vyskúšam, ďakujem

Reagovať na správu

portret

fugi 26.4.2010 20:36

pridavam sa

Reagovať na správu

portret

rufuss pokročilý 26.4.2010 21:03

nenapisala som mnozstvo stopiek - na 0,5 litra vody davam taku 1 malu hrst, ale to uz si musi kazdy sam urcit podla chuti a farby ktora musi byt pekna cervena

Reagovať na správu

portret

zachranarka 11.6.2012 21:30

chcem sa spýtať....ten čaj zo stopiek sa pri kašli pije ako " čaj ", alebo sa dávkuje...napr.3xD...? Dík za odpoveď

Reagovať na správu

portret

rufuss pokročilý 11.6.2012 23:37

Monika ja ho davam detom 3 x denne. Tak mi to bolo doporucene ked som dostala tento recept a dodrziavam davkovanie. Ale ked bolo v zime sychravo a uprsano, tak som im ho davala preventivne - zo strachu aby neochoreli

Reagovať na správu

portret

Tatanka - Yotanka pokročilý 26.4.2010 14:36

Super!
Vyskúšam. Robievame tiež rôzne sirupy, niekedy tu zavesím recepty.
My sirupy či už liečivé, alebo na pitie nekupujeme vôbec.
Na pitie je perfektný z malín, černíc, drienok, čučoriedok ale i grepov.
Ten je ako tonic.

Reagovať na správu

portret

Tatanka - Yotanka pokročilý 26.4.2010 14:45

Ak má niekto problémy so žalúdkom, tak treba si každý deň natrhať aspoň 5-10 ks stoniek Púpavy lekárskej a zjesť ich. Sú horké, ale liečivé, upravujú kyslosť žalúdka, hlavne z jari. treba to robiť aspoň dva týždne ak sa dá.

Reagovať na správu

portret

katikak 6.5.2010 12:55

suhlasim, manzel ich chrusta uz niekolko rokov a je to dobre aj na precistenie pecienky a zlcnika

Reagovať na správu

portret

katikak 6.5.2010 13:22

super, to by som velmi uvitala kedze sa podobnym cinnostiam tak troska venujem

Reagovať na správu

portret

Miťko 8.5.2010 18:21

Grepový by ma zaujmal, pretože grepy môžem. Mňam.

Reagovať na správu

portret

katikak 6.5.2010 13:05

Nieco podobne som robila s podbelovymi listami ked som mala male deti a tiez je to ucinne

Este som aj robila sirup s cervenej repy - cvikly. cviklove bulvy som prekrojila napoly, vydlabala som do nich dieru a zasypala cukrom az po povrch - najlepsi, hoci drahsi, je hnedy cukor. da sa to do truby na nejakych cca 200 st. a pecie sa to az kym sa z cukor neroztopi a nevznikne krasny cerveny sirup. potom som to zliala do tmavej flasticky. detom som to davala 3 x denne a to pri zapale priedusiek, kasli a pri astme. mozem povedat, ze to bol velmi ucinny liek. akurat si treba davat pozor na zaspinenie oblecenia

Reagovať na správu

portret

L.Ď. pokročilý 13.5.2010 06:55

Vydlabať z cvikly listy - srdiečko. Vložiť lyžicu medu. Vytvorí sa chutný sirup.. Opakovať až sa cvikla nezosuší.

Reagovať na správu

portret

katikak 13.5.2010 14:04

plavúň obyčajný/Lycopodium clavatum/, kto pozna jeho vynikajúce liecive ucinky, urcite mi da za pravdu. z jeho sistic po dozreti vypadava zlty jemnucky pracok. my v rodine ho volame "zazracny prasok". odreniny, rany, popaleniny, prelezaniny, rezne rany, no proste akekolvek kozne defekty uzasne vylieci. susedov syn si popalil na chrbatik na sporaku a po niekolkych dnoch osetrovania ran tymto praskom sa mu vsetko zahojilo. tiez sa stalo, ze sesternicin syn spadol z bicykla a skaredo si odrel celu jednu stranu tela. dala som im plavun a uz nechceli nic ine. ale pozor, plavun je zakonom chranena rastlinka, preto ju, prosim, netrhajte, iba ohladuplne a opatrne vyklepte z jeho sistic prasok a doma ho preosejte cez gazu

Reagovať na správu

portret

bobineta atlasár, moderátor 13.5.2010 18:59

Katka, je to zaujimava informacia pre ludi,ktori ho maju pobliz bydliska.Je to nenapadna rastlinka, a preto si neviem predstavit,aby som vystihla ist na miesta jeho vyskytu,ked ma zrele klasky. Poobzeram sa v juli,ked pojdem na SR. Ja som dceru ratovala po obareni kamilkovymi obkladmi.Nastastie som chodila na skolenia prvej pomoci a preto som hned chladila pod vodou. Velmi dobry chirurg, ktory uz nezije, prizvukoval "len nie repik, ten zjazvuje". Vtedy by som aj neviem co dala za pomoc, lebo jej islo o tvar.Chvalabohu bez nasledkov, ostala iba mala jazva na nohe. Na tu sme dosli az neskor.

Reagovať na správu

portret

spišak 15.5.2010 10:27

Pri prírodných receptoch občas možno zaregistrovať i protichodné názory na účinnosť jednotlivých bylín. Zaujímavá je výstraha onoho chirurga pred účinkom repíka. S obarením (významným) síce skúsenosť nemám ale môžem potvrdiť, že každé nie príliš rozsiahle povrchové poranenie možno veľmi úspešne vyliečiť omývaním, či už liečivým odvarom, áno aj repíkom (Naše liečivé rastliny, 1985, str. 48), alebo aj obyčojnou vodou.

Reagovať na správu

portret

milustek pokročilý, atlasár 15.5.2010 20:59

Aj ja uznavam na poranenia repik, niekedy vsak lieci prirychlo a tkanivo doslova stahuje. Mozno na to myslel ten chirurg. Mne napriklad po cisaraku odporucali repik, rana sa velmi rychlo a bez mokvania zahojila, ale jazva vytvorila priehlbinu v kozi.

Reagovať na správu

portret

spišak 15.5.2010 21:50

Nová informácia pre mňa. Vďaka.

Reagovať na správu

portret

Ivka 11.4.2014 03:51

Na zdarné hojenie pooperačných rán sa mi oveľa lepšie osvedčil tea tree olejček. Jednak je to jedno z najsilnejších antiseptík, jednak to tie boľavé miesta akoby pofúka, jemne zvlhčí a podporí to normálnu regeneráciu. Ja som to v nemocnici použila ako núdzový prostriedok, keďže som pri sebe nič iné nemala, no výsledky s tým boli také skvelé, že nabudúce tento olejček použijem v prípade potreby znovu, no tentokrát už ako prostriedok prvej voľby...

Vrátim sa ale k diskutovanej téme - k problémom s dýchacími cestami:
Známa herečka a pestovateľka byliniek, pani Vilma Jamnická, kolegom v núdzi viackrát pomohla tak, že im priniesla čerstvé lístky šalvie lekárskej a nechala ich to v ústach veľmi dôkladne rozžuť. Liečivé éterické silice, prítomné v lístkoch, sa už potom pomerne rýchlo postarali o ostatné...
Niektorí zasa pri bolestiach v krku a angíne nedajú dopustiť na angínovník čínsky (Belamcanda chinensis). Stačí po niekoľko dní po sebe dôkladne rozžuť asi 1 cm z podlhovastého lístka tejto bylinky a veľmi to pomôže. Nesmie sa to ale s tým dávkovaním preháňať - niektorí si s tým tak pri predávkovaní z nevedomosti privodili nečakané problémy so srdečným rytmom...
Iní zasa v tomto prípade nedajú dopustiť na známy ruský všeliek, kalíziu voňavú (Callisia fragrans). Ibaže aj tu treba poznať mieru, a viac ako pol čerstvého lista naraz rozžuť neskúšať, radšej uprednostniť čaj alebo vopred pripravené kvapky zo správne vyzretých kolienkových poplazov...
Inak sú to obe naozaj zaujímavé, pekné a vďačné kvetinky do téglika (v lete i do záhradky)...

Reagovať na správu

portret

katikak 15.5.2010 13:43

bobinetka, no u nas, na orave, dozrieva plavun v auguste, ja nan chodim ked dozrievaju brusnice a rozdala som ho uz veru neurekom. vzdy ho mam v zasobe, ak by si potrebovala, kludne sa mi ozvi

Reagovať na správu

portret

bobineta atlasár, moderátor 20.5.2010 10:53

...si zlata, clovek nikdy nevie, ale dufam, ze sa mi uz v rodine nic podobne nestane.Radsej by som vsak s Tebou isla na tie brusnice - cucoriedkove miesta mam blizo ZA aj PB

Reagovať na správu

portret

katikak 21.5.2010 10:11

nie je problem...len ci vtedy budes na SK

Reagovať na správu

portret

bobineta atlasár, moderátor 21.5.2010 23:28

No, tento rok urcite nie, dovolenku mam v juli

Reagovať na správu

portret

bobineta atlasár, moderátor 6.5.2010 14:07

Natrhala som si na pobrezi, a tlacim do 2 sedmickovych flias. Neviem kolko cukru,sypem hnedy od oka. Dohodla som s 1 anglicankou,ze to dam u nej do zeme.
Myslim,ze to zakopanie je iba koli zabraneniu pristupu svetla. No som zvedava,
kaslem uz vyse 3tyzdnov ale pockam si tych 6-8tyzdnov

Reagovať na správu

portret

rufuss pokročilý 6.5.2010 19:01

Bozka ja davam vrstvu skorocelu cca 3 cm a cukor asi 2 cm vrstvu...ale asi kazdy robime inak

Reagovať na správu

portret

bobineta atlasár, moderátor 6.5.2010 19:27

No uvidim co z toho bude, ja som vzdy nahadzala par listov ..iba trosku cukru a vybuchala napevno tlcikom...ci ruckou z valka,ako kapustu ked tlacis. Myslim,ze je jedno kolko a ako ...len aby vosla stava zo skorocelu do cukru.
Hehe...skor sa zasmejem, ak by som im to tam nechala, a jej muz to na jesen vykope, co si bude mysliet ze to je - mozno by to povazoval za 100r. whiskey :D

Reagovať na správu

portret

milustek pokročilý, atlasár 6.5.2010 20:52

drzim palce, hlavne na to nezabudni, bola by to skoda

Reagovať na správu

portret

bobineta atlasár, moderátor 7.5.2010 00:42

Ked pridem na dovolenku, poviem Ti, len neviem, ci nebude lepsie ho tam nechat, kym sa vratim s5 do Irska, aby mi ho ktosi z chladnicky nevyhodil...asi tak bude najlepsie...tak bude v zemi 3mesiace, nemyslim si, ze by to malo nieco zmenit.

Reagovať na správu

portret

milustek pokročilý, atlasár 12.5.2010 22:01

nielen kvoli pristupu svetla, ale aj kvoli rovnomernej teplote.. teplo a svetlo zrejme neprospieva ucinnym latkam

Reagovať na správu

portret

ivetatom pokročilý 18.5.2010 09:40

Božka, ja som kašľala od novembra (nejaká zlá zima), teraz v apríli po týždni v Bardejovských kúpeľoch som konečne prestala. Je tam výborná minerálna voda, škoda, že Ti ju nemôžem poslať.

Reagovať na správu

portret

bobineta atlasár, moderátor 19.5.2010 11:09

Na Bardejov mam najkrajsie spomienky z mojho jedineho liecenia
Som rada, ze ti pobyt a kury pomohli...

Reagovať na správu

portret

netekolog 12.5.2010 10:59

jitrocel kopinaty Plantago lanceolata ma opravdu lecive schopnosti sice nejsem profesionalni lekar a dokonce jsem pouze samouk lecitel ale tento postup na shniti listu a potom tuto pekelnou smes pouzivat pro vnitrni uziti a leceni deti tedy jak rikam jsem uplny amater a samouk ale shnile listy jitrocele by zabily vsechno zive i v kompostu a mozna by mohli zabit i lecene deti, v tomto pripade bych rozhodne volil bezny jitrocelovy nebo slovensky skorocelovy sirup z lekarny ktery je vyroben podle urcitych standardu a rozhodne neskodi a domnivam se ze lecba by probihala mnohem bezpecneji, ono se musi s temi shnilymi preparaty zachazet velmi opatrne zrejme vas dite prezilo lekarsky zakrok ktere by jine dite rozhodne nemuselo prezit nejenom ze by si mohlo nenapravitzelne pokazit zdravi ale mohlo by to vest az ke smrti, pit shnile a zkazene listy na to musi byt i organismus cloveka prizpusobeny, existuji ve svete ruzne domorode kmeny ktere mohou shnilou potravu bezne jist ale to maji v genech po dobu nekolika desitek generaci a maji proti temto jedum bezne v tele protilatky, to se zde popisuje to je pokus zabit vlastni dite shnilymi slisty jitrocele, tedy aspon podle meho nazoru treba jsem zcela nepochopil v cem je ten lecebny ucinek

Reagovať na správu

portret

spišak 13.5.2010 01:11

Ako si vôbec prišiel na to hnitie?

Reagovať na správu

portret

Ivka 10.4.2014 22:03

RE netekolog: Sorry, no tento tvoj komentár nesie v sebe niekoľko naozaj principiálne mylných názorov a je silne poznačený nedostatočnými vedomosťami vo viacerých oblastiach. A na údajného liečiteľa i dosť trápnych, nakoľko určité základné veci by mal ovládať aj úplný laik, nielen amatérsky liečiteľ...
Ten cukor totiž slúži v kontakte s uvoľňujúcou sa šťavou skorocelu jednak ako akési extrakčné rozpúšťadlo, no zároveň tým i veľmi efektívne zamedzuje prístupu vzduchu, bez ktorého hnilobné procesy asiže úspešne prebiehať nebudú...
A za tretie - cukor je známe antiseptikum a konzervačný prostriedok, ktorý sa už stovky rokov bežne používa o. i. aj na základnú konzerváciu potravín, zaváranín, džemov, sirupov a pod.
S týmto mojím názorom sa ale pochopiteľne nemusíš stotožniť, i keď je overený každodennou praxou. Ani ťa nikto nebude nútiť konzumovať podľa teba životunebezpečné zhnité domáce sirupy a zaváraniny - pokojne daj prednosť tým z obchodu, ktoré sú síce plné éčkových konzervantov, no určite sú vyrobené podľa určitých, pre teba nutných štandardov, ba niektoré dokonca i v súlade s normami ISO rady 2000... hoci na kvalitu a chuť tých domácich ešte veľmi dlho určite mať nebudú...
A ako údajný liečiteľ-amatér by si mohol vedieť i to, že hlavný liečebný účinok tohoto sirupu má na svedomí jednak bohato zastúpený chlorofyl, ktorého pôsobenie je dobre prebádané a známe (no tiež i cukor samotný), pričom v podobe hustého cukrového sirupu má i určité podporné účinky - zvlhčuje dýchacie cesty, pokrýva ich akýmsi cukrovým ochranným filmom, a zároveň uľahčuje odhlienenie a vykašliavanie.
A iba tak na okraj a pre zaujímavosť - za prvej a druhej svetovej vojny, keď bol v poľných lazaretoch zúfalý nedostatok liekov, antiseptík a iných najnutnejších prostriedkov, sa ako vynikajúce a naozaj osvedčené a hojivé antiseptikum na rany veľmi často používal práve cukor alebo med...

Reagovať na správu

portret

netekolog 12.5.2010 11:07

abych byl spravedlivy v jedne zajimave knize jsem si precetl navod na opravdovy kvalitni lek a bylo to od slovaka ale to bylo tak ze se do urcite nadoby cely rok pridavalo urcite mnoztstvi ruznych prisad a bylo to zalito urcitym typem tekutiny potom ovsem bylo zajisteno ze se jedna o vyluh a velmi kvalitni konzervaci bez hniti, shnile potraviny vedou opravdu k poskozeni zdravi nebo mohou cloveka i zabit, domnivam se ze napriklad neosetrene maso kvalifikovanzÿm reznikem a neochranene proti masovemu jedu muze pri zkazeni a naslenemu poziti cloveka zabit ihned jako nejprudsi jed, proto se snilymi preparaty bez kvalitnich prirodnich konzervacnich cinidel bych byl nejvyse opatrny

Reagovať na správu

portret

rufuss pokročilý 12.5.2010 13:00

nieco mas nastudovane ale nie vsetko...tu nedochadza k procesu hnitia nakolko cukor vo vacsom mnozstve je konzervacna latka

Reagovať na správu

portret

milustek pokročilý, atlasár 12.5.2010 21:55

Presne ako Kvetka pise.. cukor je konzervant a v dostatocnej koncentracii zabranuje akymkolvek hnilobnym a inym neziaducim procesom.
A pre deti je urcite vhodnejsi sirup, ako alkoholove tinktury.

Reagovať na správu

portret

spišak 13.5.2010 04:58

Čo vznikne, ak sa do určitej nádoby, pridá určité množstvo rôznych prísad, zaleje sa určitým typom tekutiny podľa návodu v jednej zaujímavej knihe? Pomáda na vlasy, farba na kraslice alebo otrava na potkany?

Reagovať na správu

portret

ivetatom pokročilý 13.5.2010 21:20

Ahoj milustek, práve mi tu Peťko už dva dni vkuse kašle a dnes začal pískať. Trhám čerstvý skorocel a varím mu čaj spolu s podbeľom a tymiánom.
Chcem sa spýtať. Jediná možnosť je pohár s naloženým skorocelom zakopať do zeme, alebo je aj iná alternatíva?
Som momentálne zúfalá, minulý týždeň sme sa vrátili z mesačného liečenia.
Prijmem akúkoľvek radu, cibuľový sirup som urobila, priedušky kačacou masťou natrela.

Reagovať na správu

portret

medulienka pokročilý 13.5.2010 21:31

Má astmu?
Možno by pomohlo toto: 1 diel domácej pálenky, 1 diel čerstvej citrónovej šťavy, 1 diel jedlého oleja vymiešať na kašičku (sirup) a podávať po lyžičkách. Najlepšie je zamiešať malé množstvo, napr. po jednom malom poháriku a v ten deň skonzumovať.

Reagovať na správu

portret

ivetatom pokročilý 14.5.2010 09:54

z častých ochorení dýchacích ciest sa už na 35% rozvíja astma - podľa spirometrie.
Ďakujem všetkým za rady, skúsim hneď odšťaviť skorocel. Pre Peťka používam len med. Med som zmiešala s citrónom, a tak som dávala po lyžičkách.

Reagovať na správu

portret

bobineta atlasár, moderátor 14.5.2010 11:04

Neviem,kolko ma Tvoj Petko rokov?Katka Ti nizsie pisala,ja pridam este plucnik lekarsky,a prvosienku, ktora je teraz v kvete a preto ma najvyssie ucinky.
Dalej davam vypis s ucinkami bylin:
Podbeľ liečivý – uvoľňuje hlieny a uľahčuje vykašliavanie.
Dúška tymianová – je šľachtenou formou materinej dúšky. Uvoľňuje hlieny a uľahčuje vykašliavanie pri zápale priedušiek. Používa sa čaj alebo sirup
Materina dúška – má protibaketriálne účinky, využíva sa na kloktanie pri zápaloch horných dýchacích ciest, a na uľahčenie vykašliavania.
Divozel sápovitý – pre obsah saponínov a slizových látok sa používa pri suchom, dráždivom a neproduktívnom kašli.
Skorocel kopijovitý – zmierňuje zápaly hltana a ústnej dutiny, účinne tlmí dráždenie na suchý kašeľ. Má aj protibakteriálne účinky.
Slez lesný – obsahuje sliz, ktorý chráni sliznice a urýchľuje hojivé procesy. Používa sa hlavne pri suchom kašli.
Ibiš lekársky – obsahuje sliz, zmierňuje dráždivý kašeľ.
Prvosienka jarná – obsahuje saponíny, zrieďuje hlieny, uľahčuje vykašliavanie. Má i protizápalové účinky, a zmierňuje dráždenie na kašeľ.
Aníz (bedrovník anízový) – zvyšuje sekréciu hlienov a vykašliavanie, má antibakteriálne vlastnosti, príjemnú chuť a vôňu.
Na vek som sa pytala koli moznosti vylucit na cas mlieko,ktore je hlienotvorne.

Reagovať na správu

portret

bobineta atlasár, moderátor 14.5.2010 11:15

a este snad na zhrnutie co a preco:
Bakterialna alebo virusova infekcia priedusiek vedie k zapalovym zmenam na sliznici dychacich ciest a nasledne k zvysenemu prekrveniu, v dosledku coho bunky reaguju nadmernou tvorbou hlienu a priedusky sa brania kaslom.
Pomoc na zriedenie hlienov a urychlenie vykaslania. Sem patria rastliny, ktoré obsahujú eterické oleje a rastliny obsahujuce saponiny. Okrem schopnosti riedit hlien maju obe skupiny aj antibakterialne a protizapalové ucinky.
1.s obsahom eterickych olejov :aníz, fenikel, materina dúška.
2 s obsahom saponinov :prvosienka, koreň sladkeho drievka.
Saponiny su rastlinne glykozidy, ktore podporuju vylucovanie hlienov, prip. ich zriedenie.

Zachvaty kasla
Pri takejto forme kasla dochadza ku krcovitemu stiahnutiu prieduskového svalstva, dosledkom coho sa do organizmu nedostava dostatok kyslika. Tento kasel je typicky pre astmu, a pre niektore formy zapalu priedusiek, ked sa tvori nadmerne mnozstvo hlienu. V tomto pripade mozu pomoct liecive rastliny, ktore maju antispasticke teda protikrcove ucinky, napriklad caj z materinej dusky alebo z kvetov podbelu.

Sama mam roky problemy nie s kaslom ale prieduskami. Najlepsie by bolo keby boli lekari ochotni na sputum /vykaslany hlien/ prip. ster z hrdla vypestovat autovakcinu. Mojmu byvalemu kolegovi to v detstve urobili, nasadili lieky,ktore zaberali prave na druh bakterii, ktore mu sposobovali potiaze a vyliecil sa.
Mne to urobit nechceli,koli pracnosti a ze je to drahe vysetrenie.

Reagovať na správu

portret

ivetatom pokročilý 18.5.2010 09:36

Božka, ďakujem za podrobný rozpis o bylinkách a prieduškách, pošlem tieto info aj kamarátke. Materinu dúšku mám zo Šaštína, podbeľ som teraz nazbierala čerstvý v kúpeľoch, tymián mám v záhrade, je mi veľmi ľúto, že som si nenazbiera tiež prvosienku, ktorá v kúpeľoch teraz kvitla.
Doktorka Peťkovi bez výteru dala makrolidové antibiotiká. Podľa počutia to prešlo do zápalu pľúc. Kamoška doktorka mi včera hovorila, že sa v Bratislave rozšíril čierny kašeľ, na ktorý tieto antibiotiká zaberajú. Výter je asi drahé vyšetrenie, doktori šetria a včera v správach hovorili, že si na to idú poisťovne posvietiť.

Reagovať na správu

portret

bobineta atlasár, moderátor 20.5.2010 10:43

...je hrozne, ked sa setri na zdravi a na blbosti sa peniaze vzdy najdu

Reagovať na správu

portret

katikak 17.5.2010 19:56

zelam ti vela uspechov pri lieceni ivka. moj syn mal tiez astmu a liecila som ho uz spominanymi liecivkami . musel ale ist aj do tatier na liecenie.v puberte mu to preslo. ale poviem ti, uzili sme si svoje. tiez mi znami priniesli rosicku okruhlolistu...chranena rastlinka, nachadzajuca sa na raseliniskach,tu som pridavala do cajovych zmesi. drzim palce

Reagovať na správu

portret

milustek pokročilý, atlasár 13.5.2010 22:17

Ivetka, do zeme sa to zakopava asi iba kvoli rovnomernej teplote a tme.
Teda mozno by stacila aj dobra pivnica. V chladnicke je asi prilis chladno na to, aby cukor tak rychlo nasal do seba stavu z bylinky. Kedze je to urgentne, pokusila by som sa na tvojom mieste o experiment s odšťavenim skorocelu v dobrom odstavovaci. Pokial by sa ti to podarilo, stacilo by osladit vytazok medom. Prajem Petkovi co najskorsie uzdravenie.

Reagovať na správu

portret

katikak 14.5.2010 08:04

divozel, topolovka, slez maursky, plucnik, fialka trojfarebna, skorocel a troska pluzgierky islandskej (najlepsie z domacej produkcie)....pit vlazny caj /ak sladeny, tak medom/ a natierat hrud jazvecou mastou. na noc dat odparovat vodu so solou z mrtveho mora

Reagovať na správu

portret

sipovec 14.5.2010 12:11

Iveta!
1. Kačaciu masť získavaš asi klasicky. Kačicu vysolíš /zvnútra a zvonka/ a necháš upiecť. Masť zleješ. A touto slanou masťou natrieš Peťkovu hruď. Nie som odborník, ale týmto mu asi spôsobíš nemalé kožné problémy. Najmä, keď sa s týmto obkladom spotí. To by som v žiadnom prípade nerobil!
2. Ak Ti nevedia lekári pomôcť, vezmi papier /A-4, A-3 -neviem aký veľký hrudník má Peťko/ a natri ho BRAVČOVOU masťou nahrubšie. Prilož mu ho pred spaním, mierne zafixuj obvazom, daj na to tričko a pyžamo. Zopakuj aspoň sedem dní. Bravčová masť, ako tu už niekto písal, má fakt neskutočné liečebné účinky.
3. Ten recept s alkoholom, by som pre dieťa absolútne vylúčil! No mne by asi chutil. /Neviem dať smajlíka./
P.s. Bravčovú masť nekupuj v obchode! Zožeň si ju niekde na dedine, kde chovajú domáce prasatá.

Reagovať na správu

portret

ivetatom pokročilý 14.5.2010 12:40

Peťko má 9 rôčkov, alkohol sa mi tiež nepozdával. S tou bravčovou masťou máš pravdu, zabudla som na ňu, siahla som po tej, čo som mala aktuálne v chľadničke.
Dnes mu doktorka predpísala antibiotiká, čo ma neteší, už je druhý týždeň doma.

Reagovať na správu

portret

medulienka pokročilý 14.5.2010 12:52

Iveta, zabudla som dopísať, k pálenke, oleju, a k citronovej šťave treba pridať jeden diel medu. Celé to dobre zamiešať.
Množstvo alkoholu je tam malé, bežne sa pridáva aj do sirupov, ktoré predpisujú lekári. Aj deťom!
Užívala som tento "liek" počas tehotentva, lebo som nemohla žiadne antibiotiká. A nič sa nestalo. Akurát som prestala kašlať.

Reagovať na správu

portret

bobineta atlasár, moderátor 14.5.2010 12:59

Nuz niekedy su antibiotika nutne. Urcite mu pomozu, bylinky i masti nezaberu hned.Je to dlhodobejsia zalezitost.

Reagovať na správu

portret

Ivka 10.4.2014 23:49

Ak ste sa vrátili z liečenia a chlapec má už nábeh na astmu, tu už je každá rada drahá. Tým skôr, že tu už zrejme ide skôr o chronický priebeh a zodpovedajú tomu i vonkajšie prejavy alergického typu doslova na každý jeden takýto podnet...

Pokiaľ viem, z alternatívnych metód liečenia sa v takýchto prípadoch po celom svete používa ožarovanie dýchacích ciest a krvi špeciálnym farebným laserom, no pozoruhodné výsledky sú i z Ázie s dlhodobým užívaním istej bylinky. Volá sa perilla krovitá a je to akási ich obľúbená záhradná bylinka, vzhľadom podobná našej medovke alebo žihľave.
Vlani to bolo celkom dobre dostupné i u nás (SEMO. kolekcia semien spomedzi tzv. ázijských kuriozít, variety so zelenými i fialovými listami), no tento rok to už bol vyslovene nedostatkový tovar. Ak sa vám podarí zohnať semienka, ešte je stále čas dopestovať si to doma, inak to treba zháňať cez rôzne etnoobchody alebo obchody s bylinkovými znesami v sušenej forme...

Miestni to bežne konzumujú ako súčasť šalátov alebo si z toho robia čaj. Alebo oboje...

Údajne to v sebe obsahuje určité látky, ktoré sa naviažu na histamínové receptory, a tak bránia prípadnej následnej alergickej odozve organizmu, čo postihnutému obvykle prináša veľkú úľavu a dáva mu to čas na zotavenie a silu na prekonanie problémových období.
Ak to však má naozaj fungovať a pôsobiť, treba to užívať ako každý iný liečivý bylinný prípravok - t. j. v dostatočnom množstve, skutočne pravidelne a dlhodobo, teda rovnako, ako bežný liek, a to po dobu minimálne 3 až 6 mesiacov, popr. s krátkymi preventívnymi prestávkami i dlhšie...

Inak je to veľmi osožná bylinka i pre ostatných zdravých záhradkárov - sadí sa to obvykle k rajčinám a perilla sa za zalievanie a opateru odvďačuje tak, že od rajčín odpudzuje škodlivý hmyz, a naopak priťahuje ten, ktorý rajčiny opeľuje. A tiež poskytuje lístky na zdravý šalátik a láka krásne motýle...

Reagovať na správu

portret

milustek pokročilý, atlasár 8.7.2010 22:56

Dávam do pozornosti, že je vhodné obdobie na prípravu ľubovníkového oleja, keďže ľubovník bodkovaný teraz kvitne naplno.
Čerstvé kvety ľubovníka natrháme do fľaše, resp. pohára a zalejeme panenským olivovým, alebo iným kvalitným olejom. Fľašu uzatvoríme a postavíme na slnečné miesto, napríklad na okenný parapet. Obsah denne premiešame, napr. potrasením. Po dvoch týždňoch olej scedíme do tmavej fľašky a uskladníme na tmavom, chladnom mieste. Olej má krásnu červenú farbu, pekne vonia a používa sa na natieranie bolestivých miest, ako regeneračný olej, aj na masáže. Jeho účinky sú vynikajúce, odporúčam!

Reagovať na správu

portret

L.Ď. pokročilý 13.7.2010 12:09

Ľubovník je obsahuje mimoriadne nebezpečné látky. Napr. pri vystavení natretej pokožky slnku môžu vzniknúť popáleniny. Účinné látky z ľubovníka môžu ovplyvniť účinok iných liekov. Lekár by sa mal pri predpisovaní liekov spýtať pavienta, či náhodou nepoužíva extrakty z ľubovníka - napr. čaj. A podobne pacient by mal informovať ošetrujúceho lekára.
http://www.sukl.sk/sk/bezpecnost-liekov/...

Reagovať na správu

portret

milustek pokročilý, atlasár 13.7.2010 18:48

Áno, dobre že si na to upozornil, ľubovník zosilňuje účinky slnečného žiarenia a preto olej nie je vhodné aplikovať pred dlhším pobytom na slnku, resp. soláriu a pod.

Reagovať na správu

portret

fugi 7.11.2010 20:25

pokial viem, skladovanim (susenim,nie v oleji) aj rychlo straca liecive ucinky

Reagovať na správu

portret

L.Ď. pokročilý 13.7.2010 12:16

Už nebohý sused utrpel počas SNP zranenie nohy, ktoré sa nechcelo zahojiť. Roky chodil po lekároch, až mu jeden liečiteľ poradil odvar z lopúchového stvolu. Ale stvol sa nesmel položiť na stôl, lebo by stratil liečivé účinky. Odvar mu pomohol.

Reagovať na správu

portret

L.Ď. pokročilý 13.7.2010 12:21

Myslím, že liečiteľ to so svojimi schopnosťami preháňa.

Reagovať na správu

portret

spišak 14.7.2010 21:40

Možno má istý T. bohaté príbuzenstvo. Možno ide o nový objav vynálezu (alebo vynález objavu)- klon T.

Reagovať na správu

portret

virtue205 atlasár, moderátor 13.9.2010 19:45

niektore vyjadrenia sa aj mne zdaju prehnane, ale s listami lopucha to kazdemu odporucam vyskusat....za pokus to stoji

Reagovať na správu

portret

virtue205 atlasár, moderátor 13.9.2010 19:44

mozem povedat, ze tuto stranku som objavila asi pred pol rokom a odvtedy si aplikujem listy lopucha na telo. Tam,kde list stmavne a vysusi sa, je pravdepodobne zapal. Prikladala som lopuch dovtedy, pokym nebol zeleny. Dokonca kolegyna prestala mat problemy s kolenom...takze, hor sa na lopuchy, ja ich mam aj teraz v chladnicke

Reagovať na správu

portret

babrli 29.1.2011 22:06

Maruška, prosím Vás, aké máte skúsenosti s týmto liečiteľom a v ktorých oblastiach, pretože ja som sa na neho pýtala a nik mi nevedel povedať žiadne referencie.Ďakujem.

Reagovať na správu

portret

pijacik 13.7.2010 13:08

Skuste to iste spravit s majovymi vyhonkami smreka, ale flasu dajte na slnecne miesto...po cca mesiaci scedit...fajnsmekri mozu pridat trosku vodky

Reagovať na správu

portret

virtue205 atlasár, moderátor 13.9.2010 19:49

ja som to uz skusala,s vyhonkami zo zahrady, ale mozu sa zbierat aj vo volnej prirode?predpokladam, ze nie, lebo tym sa v podstate zastavi rast poskodeneho konara.....ak vie niekto viac o tom, budem vdacna za info...dakujem

Reagovať na správu

portret

zoborcan 6.11.2010 20:56

Ja osobne mám veľmi dobré skúsenostu s Túžobníkom brestovým. Najmä na rany. Stačí túto rastlinu nazbierať v čase kvetu, dať do malého pohára, zaliať kvalitným panenským olivovým olejom a po mesiaci státia používať na rany.

Reagovať na správu

portret

Buki 7.11.2010 23:09

odvar z túžobníka som raz úspešne užil proti horúčke, keď mi lieky-antipyretiká čo sme mali doma nechceli zabrať (okrem gaulterínu + spireínu obsahuje zmes salicylátov) ... ale varujem - ten odvar bola jedna z najhusnejších gebuzín, aké som kedy musel piť, doteraz ma vždy strasie, keď si spomeniem na tú horko-mandľovú chuť

Reagovať na správu

portret

fugi 7.11.2010 20:22

ak je rastlina zdrava,nemal by sa rast konara zastavit, ale rozkonarit sa

Reagovať na správu

portret

fugi 7.11.2010 20:23

vyborne strcit do alpy - pouzivam ako vseliek - ranky,stipance...

Reagovať na správu

portret

babka Milka pokročilý 7.11.2010 23:15

Ja mam dobre a dlhorocne skusenosti s bielou laliou(kvet) v alkohole,ja pouzivam zvycajne vodku.Biela,nie slachtena lalia.Zvycajne kvitne koncom juna, zaciatkom jula.Je velmi vonava.Staci dat do 7decovej flase vodky 4-5 kvetov lalie a nechat luhovat.Staci potierat hnisave rany,odreniny,casto som cistila detom rany po pade z bycikla.Rany sa velmi skororo zahojili.Rada som darovavala znamym tento liek do dvojdecovej flasticky a stacilo doliat zasa trocha alkoholu a za rok, ked zasa kvitli lalie,uz si sami robili tuto takzvanu tinkturu.U nas pod Tatrami sa to pouzivalo uz velmi davno.

Reagovať na správu

portret

milustek pokročilý, atlasár 8.11.2010 21:06

veru, aj u nas sa tento babickovsky recept traduje a je ucinny.. skoda, ze klasicke biele lalie nam nejak miznu z predzahradok

Reagovať na správu

portret

babka Milka pokročilý 9.11.2010 17:33

Milka,podobny ucinik ma aj Lulkovec zlomocny,u nas na Vychode viac znamy pod ludovym menom "Nadragula".Len netreba zabudat, ze tieto "babske"lieky sa nesmu pouzivat vnutorne,len na vonkajsie pouzitie.

Reagovať na správu

portret

virtue205 atlasár, moderátor 4.6.2012 19:41

Milka chcela som sa opýtať, či nevieš tie ľalie zohnať, potrebovala by som aspoň 4 kvety

Reagovať na správu

portret

babka Milka pokročilý 4.6.2012 19:48

Ivetka, Bohužiaľ, mne zostala iba jedná rastlinka, tak neviem, ako zakvitne. Ak bude niekomu v okolí na záhradkách kvitnúť táto nešľachtená ľalia, poprosím o tie kvety .

Reagovať na správu

portret

rufuss pokročilý 12.6.2012 00:01

Ivetka pozriem u mamy v zahrade ci vykvitne tento rok a dam vediet

Reagovať na správu

portret

Buki 7.11.2010 22:48

Kým som ešte mal dosť času a možností zbierať bylinky a pripravovať čaje, proti kašľu sa nám dosť osvedčil jeden 5-zložkový kvetový recept z knihy MIKA, L.: Fytoterapia pre lekárov, Osveta, Martin, 1991 (ISBN 80-217-0349-0) - v tom vydaní na str.292

Rp.: Flos chamomillae
Flos primulae sine calice
Flos sambuci
Flos tiliae
Flos verbasci sine calice .... aa p.aeq.

Čiže rovným dielom kvet harmančeka, prvosienky, bazy, lipy a divozelu (prvosienka a divozel bez kalicha).

Odvar z 1 lyžice na pohár vody sa užíva 3x denne / odvar sa v knihe definuje ako varenie čaju vo vodnom kúpeli (90°C) 10 minút, potom 15 minút nechať vylúhovať, scediť (hádam každý vie, čo to je variť vo vodnom kúpeli)

Moje modifikácie receptu oproti knihe spočívajú v pridaní "sine calice" - bez kalichu - prvosienka ho má aj tak trochu jedovatý a pre istotu píšem aj pre divozel (i keď zbierať divozelový kvet s kalichom je dosť nezmysel)

Všetko okrem harmačeka som zvykol zbierať vlastnoručne ...

Reagovať na správu

portret

milustek pokročilý, atlasár 8.11.2010 21:01

tento cajik vyzera byt velmi vhodny na akutne zapaly dychacich ciest.. jednotlive zlozky sa miesaju sa priblizne v rovnakom pomere?

Reagovať na správu

portret

Buki 8.11.2010 21:22

Áno, zložky rovným dielom / aa p. aeq. = ana partes aequales.

Ten čaj je aj celkom chutný - z lipy, prvosienky a divozelu sa namieša fajná aróma, ktorá prekryje drsnú chuť bazy a harmančeka ... ale dávno som ho nerobil - tuším najväčší problém je zohnať v lekárni divozel a asi aj prvosienku.

Reagovať na správu

portret

milustek pokročilý, atlasár 8.11.2010 21:32

aa, bola som nepozorna.. dakujem za vyklad
Divozel sa da krasne dopestovat aj doma vo dvore, prvosienka je uz vzacnejsia, tak jedine ju pohladat na jar v prirode..

Reagovať na správu

portret

kukulienka 30.1.2011 21:26

eeej, ale by mi teraz pomohol taky sirup !!!...straaasne kaslem...

Reagovať na správu

portret

babrli 30.1.2011 21:50

Ja som vyskúšala Alpu (Francovku) bielu, do ktorej som vsypala 30 klinčekov a nechala postáť na teple, pokiaľ sa nezmenila farba na tmavú. Klinčeky myslím voňavé nie "stovky". Po lyžici užívať.

Reagovať na správu

portret

kukulienka 31.1.2011 15:44

Dakujem za radu, idem hned nasypat klinceky..aby som mala cim skor liecik..

Reagovať na správu

portret

babrli 31.1.2011 19:01

veľa úspechov a hlavne zdravia, dá sa použiť aj propolis v lek.liehu, len to tiež trochu trvá,ja robím deťom čaj - 1 väčšia cibuľa nakrojená do kríža a dve figy - varím v hrnci dokiaľ polovička nevyvrie - ale pomaly a potom to nechcú piť, potvorky, tak ich musím presviedčať.(hrniec asi 1,5 l.
Veľmi dobrá je od kašlu aj materina dúška, ktorá lieči aj zastaralé choroby, zároveň posilňuje organizmus pri nervovej vyčerpanosti, čaj z nej pomáha aj pri bolestivej menštruácii, uvoľňuje kŕče, odstraňuje zápach z úst, zabraňuje plynatosti a je tiež dobrým prostriedkom na zastavenie čkania. Na tieto účely treba vypiť šálku záparu s citrónom. Čaj napomáha odvykať si od fajčenia. Jeho pitie po malých hltoch v intervaloch asi 15 minút znižuje túžbu po cigarete.
Ďalším obľúbeným kvietkom od kašľu je fialka voňavá.Tíši a zastavuje kašeľ, uvoľňuje a rozpúšťa hlieny , pomáha pri zachrípnutí.Nemá žiadne nepriaznivé účinky, treba však dávať pozor na predávkovanie, lebo vyvoláva vracanie. 2 čaj.lyžice zalejeme 1/2 l vriacej vody a necháme 20 minút prikryté lúhovať., čaj pijeme vlažný po malých dúškoch celý deň.

Reagovať na správu

portret

kukulienka 31.1.2011 21:15

Vidim, ze si odbornikov v bylinkach... Materinu dusku som nazbierala v lete a robim si z nej caj..no tentoraz som dost chora a kaslem...medikamenty mi uz nepomahaju, preto sa zacinam liecit "babskymi liekmi"...
Dakujem pekne za rady.
Anka

Reagovať na správu

portret

babrli 31.1.2011 23:54

Držím palce, zabudla som dodať to najdôležitejšie: uvar si šalviu a kloktaj pokiaľ možno čo najteplejšiu, dobre je nechať si ju chvíľu v hrdle a potom vypľuť. Inak šalviu pridávam aj do bežného čaju na dezinfekciu. Prajem Ti skoré uzdravenie.

Reagovať na správu

portret

kukulienka 2.2.2011 15:57

Dakujem !!...uz sa liecim cibulovym cajom a cibulovym sirupom

Reagovať na správu

portret

babrli 2.2.2011 18:50

Držím oba palce, dobré je kloktanie, hoci aj slanou vodou, lepšia je však šalvia. Ja som vyskúšala takýto kúpeľ : nastrúhať surový zázvor (ďumbier) tak za 2 pol.lyžice, zabaliť do gázy alebo bielej vreckovky, napustiť do vane horúcu vodu a s tou gázou sa kúpať asi 20 min., nie viac, gázu vo vode rukami postískať, aby sa lepšie lúhovala. Potom vyliezť z vane (nesprchovať sa) a ľahnúť do postele., aspoň na pol hodinku. Vyskúšala som to na sebe aj na mužovi a ten mi povedal, že sa cíti o 20 rokov mladší. Tak čo, skúsiš?

Reagovať na správu

portret

kukulienka 3.2.2011 17:16

..jaasne, uz iba kvoli omladnutiu o 20 rokov...

Reagovať na správu

portret

babrli 14.3.2011 19:30

Prichádza jar a s ňou i naše liečivé kvetinky. Chcela by som pripomenúť takú prvú trojku : Podbeľ, pľúcnik a púpava. Sú to naše tri jarné P.
Podbeľ - patrí k najrannejšiemu zbieraniu. Jeho sympatické žlté kvietky predbiehajú olistenie skoro o dva mesiace.Obsahuje nepatrné množstvo pyrolizidinových alkaloidov, preto ho musíme užívať krátkodobo alebo prerušovane, taktiež musíme presne dodržiavať dávkovanie.Dôleži tou obsahovou látkou podbeľu je sliz, prítomné sú tiež triesloviny, fytosteroly, horčiny, stopy silice, cholin a flavonoidy.Bylinkár Franěc radí pri astme :
zoberieme 40g podbeľového listu, po 20g - vňate yzopu a kamilkového kvetu, a po 10g - koreňa proskurníka a semena anýzu. Jednu kopcovitú čajovú lyžičku zmesi povaríme 1 minutu v 1/4 l plnotučného mlieka, necháme 15 minút vylúhovať, scedíme, aosladené medom podávame nalačno 2x denne.
Podbeľ má však široké využitie aj zvonka : kašovité obklady z listov prikladáme na kožné zápaly vrátane obávanej "ruže", pri zápaloch žíl a pri krčových žilách. Čerstvými naklepanými listami môžeme obkladať bolestivé reumatické kl´by, miesta po úraze.Listy obvykle prikladáme v dvoch alebo troch vrstvách- vrchnou sýtozelenou stranou k pokožke.Podbeľová kúpeľ je tiež vhodná na unavené alebo boľavé nohy.

Reagovať na správu

portret

kukulienka 14.3.2011 21:35

nooo, uz sa tesim !!!...lenze este sa najskor musi sneh roztopit...

Reagovať na správu

portret

matemma 4.6.2012 10:19

ahojte, a čo by sa stalo keby som ten skorocelovy sirup sterilizovala ak ano tak ako dlho by ste mi odporučili sterilizaciu dakujem

Reagovať na správu

portret

milustek pokročilý, atlasár 4.6.2012 16:01

tak to naozaj neviem.. treba to vyskúšať a zistiť, či sa účinok zachová

Reagovať na správu

portret

michal b 5.8.2012 18:50

Dobry den,
viete mi poradiť, čo v prípade, ak sme vykopali skorocel po dvoch mesiacoch a na niektorých lístkoch je plieseň? teda iba na tých, ktoré z nejakej pričiny neboli ponorené už vo vytvorenom sirupe... Bolo to všetko zbytočne a treba to radšej vyhodiť?

Reagovať na správu

portret

milustek pokročilý, atlasár 5.8.2012 22:20

Hmm.. asi to nebolo dostatočne utlačené a v pohári zostala vzduchová bublina. Osobne s tým nemám skúsenosť, ale plesne sú škodlivé, takže radšej by som neriskovala a vyhodila to.

Reagovať na správu

portret

spišak 10.6.2012 23:54

Ja som ho v rozpore s prvým odporúčaním prevariť zakaždým sterilizoval, hoci o potrebe robiť to nie som presvedčený. A ako dlho? Priviesť vodný kúpeľ k varu a hneď odstaviť.

Reagovať na správu

portret

hehi 7.11.2012 13:22

Chcem sa opytat, ci mozem pripravovat sirup aj zo skorocelu natrhaneho mimo letnej sezony, v tychto dnoch. Zijeme v UK, kde je pomerne teplo a skorocel mi rastie stale za plotom. Mozno ho etse stale aj susit? Vdaka. H

Reagovať na správu

portret

milustek pokročilý, atlasár 10.11.2012 21:09

ale áno, určite sa dá, pokiaľ je ho dosť.. hoci asi najlepšie účinky má koncom jari a začiatkom leta

Reagovať na správu

portret

kikiki 7.4.2014 17:46

Dobry den, vedeli by ste mi napisat, ci sa mozu pupava, zihlava, skorocel, rebricek, sipky, baza, atd. trhat na statnom ci obecnom pozemku, ci vo volnej prirode, ci len vnat, lebo mozu byt len ciastocne chranene ci ohrozene? Aky je v tom poriadok, ked mi ani v botanickej zahrade nemienia povedat? Viem len, ze sa to vsetko kosi... Dakujem. Zihlavu by som nechcela pestovat na okne ( - )

Reagovať na správu

portret

sipovec 7.4.2014 21:45

Nevidím dôvod prečo by sa nesmeli zbierať vo voľnej prírode. Aspoň tie, čo si menovala. Veď mladou žihľavou sa kŕmia aj mladé káčatká a húsatká. Len si treba vybrať lokalitu s čo najmenším znečistením rôznymi exhalátmi.

Reagovať na správu

portret

Ivka 10.4.2014 22:40

Na súkromnom pozemku by sa bez súhlasu majiteľa asiže trhať a zbierať nemali. Dôvody sú dúfam zrejmé...
Na voľne prístupnom štátnom a obecnom pozemku bez zadefinovaných obmedzení, vybudovaného oplotenia a pod., popr. vo voľnej prírode sa za normálnych okolností zberať môžu. Tým skôr, že nejde o rastlinky, ktoré by požívali ochranu zo zákona, a nie sú uvedené ako ohrozené a chránené v tzv. Červenej knihe. Rozhodne sa však v zmysle platných legislatívnych úprav NESMÚ trhať a zbierať na zákonom stanovených miestach, ktoré spadajú pod najvyšie stupne ochrany, t.j. v národných parkoch a štátom vytýčených rezerváciách. Tieto obvykle bývajú označené na prístupových cestách zodpovedajúcimi tabuľkami...
Takisto môže byť obmedzený vstup na určité územia a lokality i regionálnymi obmedzeniami a nariadeniami - napr. na území bažantíc a obôr v dobe kladenia vajíčok a liahnutia mladých - opäť by to tam malo byť vyznačené...

Reagovať na správu