Úvodná stránka » Diskusné fóra » Diskusie o hubách »

Zákonem chráněné houby


portret

J.Pol. atlasár, mykológ 8.8.2014 14:21

Tohle je opravdu síla.
http://www.nahuby.sk/obrazok_detail.php?...

Reagovať na správu

portret

Husi moderátor, atlasár 9.8.2014 09:15

Bývalo tu dobrým zvykom, že fotky, kde sa zjavne s chránenými hubami nakladalo ako s konzumnými, sme mazali. Nemali by sme tento konzumný prístup podporovať. Bolo by dobre v tomto pokračovať. Fotku som vymazal.

Reagovať na správu

portret

fofoja moderátor, mykológ, atlasár 9.8.2014 09:29

správne

Reagovať na správu

portret

Ičko :-) 10.8.2014 15:49

V tom prípade žiadam vymazať aj tieto nasledujúce príspevky:
1) http://www.nahuby.sk/obrazok_detail.php?...
2) http://www.nahuby.sk/obrazok_detail.php?...
3) http://www.nahuby.sk/obrazok_detail.php?...
4) http://www.nahuby.sk/obrazok_detail.php?...
5) http://www.nahuby.sk/obrazok_detail.php?...
6) http://www.nahuby.sk/obrazok_detail.php?...
7) http://www.nahuby.sk/obrazok_detail.php?...
8) http://www.nahuby.sk/obrazok_detail.php?...
9) http://www.nahuby.sk/obrazok_detail.php?...
10) http://www.nahuby.sk/obrazok_detail.php?...
11) http://www.nahuby.sk/obrazok_detail.php?...
12) http://www.nahuby.sk/obrazok_detail.php?...
13) http://www.nahuby.sk/obrazok_detail.php?...
14) http://www.nahuby.sk/obrazok_detail.php?...
15) http://www.nahuby.sk/obrazok_detail.php?...
16) http://www.nahuby.sk/obrazok_detail.php?...
17) http://www.nahuby.sk/obrazok_detail.php?...
18) http://www.nahuby.sk/obrazok_detail.php?...
19) http://www.nahuby.sk/obrazok_detail.php?...
20) http://www.nahuby.sk/obrazok_detail.php?...
21) http://www.nahuby.sk/obrazok_detail.php?...
22) http://www.nahuby.sk/obrazok_detail.php?...
23) http://www.nahuby.sk/obrazok_detail.php?...
24) http://www.nahuby.sk/obrazok_detail.php?...
25) http://www.nahuby.sk/obrazok_detail.php?...
26) http://www.nahuby.sk/obrazok_detail.php?...
27) http://www.nahuby.sk/obrazok_detail.php?...
28) http://www.nahuby.sk/obrazok_detail.php?...
29) http://www.nahuby.sk/obrazok_detail.php?...
30) http://www.nahuby.sk/obrazok_detail.php?...
31) http://www.nahuby.sk/obrazok_detail.php?...
32) http://www.nahuby.sk/obrazok_detail.php?...
33) http://www.nahuby.sk/obrazok_detail.php?...
34) http://www.nahuby.sk/obrazok_detail.php?...

a veľa ďalších iných fotografií znázorňujúcich barbarské činy ľudí - je ich tu neúrekom. Samozrejme, odporúčam pozrieť sa každému z nás "do zrkadla": http://www.nahuby.sk/obrazok_detail.php?...

Aktéri týchto barbarských činov sú pri týchto príspevkoch zväčša poctivo vedení pod vlastným menom a priezviskom. Nebolo by na škodu preklepnúť ich mnohokrát cieľavedomú činnosť kompetentnými štátnymi orgánmi.

Reagovať na správu

portret

golgolik atlasár, mykológ 10.8.2014 18:02

Tieto huby sú zväčša na vedecké účely, skôr ma štvú takí ľudia, ktorí si dopracú domov 2 tašky nejakých húb a potom sa snažia zistiť čo to je.
Inak v takomto prípade, sa dá pokuta jednoducho a spoľahlivo obísť a to zaslať položku do SNM, kde ju radi príjmu.

PS: niekedy aj ja nájdem vykopnutú chránenú hubu, tak ju prerežem, odfotím a zoberiem položku

Reagovať na správu

portret

Husi moderátor, atlasár 10.8.2014 18:38

Zle si si prečítal môj príspevok, písal som o prípadoch, kedy prispievateľ zbiera chránené huby na kuchynské využitie buď z neznalosti (dúfam, že tých je absolútna väčšina) alebo z arogancie (to si hádam ani neviem predstaviť). Ani jedna z fotiek, ktoré si uviedol nesvedčí o pláne huby konzumovať. Vymazanie fotky nechápem ako trest barbarovi ale ako upozornenie, že nepodporujeme na stránke ľahostajnosť k ochrane vzácnych a zákonom ochraňovaných húb.
Čo sa týka mojej fotky, jednak v popise píšem, že plodnica bola už vytrhnutá keď som ju našiel (zrejme niekým, kto ju našiel a keďže si myslel, že je to "satan", tak ju nechal tam) a okrem toho vzatie jednej alebo niekoľkých plodníc na štúdijné ciele nemôže hube ako takej uškodiť. naopak, dokumentovanie rôznych foriem, tvarov, zábery detailov, popisy biotopov môžu napomôcť jej širšiemu poznaniu a ochrane. Uškodiť jej môže len systematický zber, narušenie jej životného prostredia či už mechanicky alebo chemicky. Môžeš si byť istý, že ja (a verím, že podobne aj ďalší prispievatelia, ktorých fotky si tu uviedol) tieto huby nezbieram, keď ich nájdem, tak ich maximálne nafotím a nechám tak. Naopak sa tu vo svojom voľnom čase snažím zadarmo šíriť osvetu namiesto ľudí, ktorí sú zato možno aj platení.
Myslím, že môj úmysel je pri troche snahy ľahko pochopiteľný.

Reagovať na správu

portret

Ičko :-) 10.8.2014 21:14

Všetko je ťažko dokázateľné samozrejme. Ja som to pochopil veľmi dobre, ale snáď si tiež nemyslíte to, že tomu "purpurovému vinníkovi" to tiež nie je ľúto.

Nik študovaný z neba nepadol. Takéto veci by som tu práveže nechal, aby si ľudia uvedomili to, že keď také niečo nazbierajú, tak to potom môžu doma vyhodiť a najmä uškodili prírode.

Pri tom skúmaní je dôležité to, kto má na to povolenie a je "výskumníkom".

Reagovať na správu

portret

Husi moderátor, atlasár 10.8.2014 22:11

Nemienim nikomu nič dokazovať, kto ma pozná, vie, že nemám povahu na to, aby som tu robil osvetu len preto, aby mne v lese viacej ostalo. To je až zábavné.....
Ak si pochopil rozdiel medzi "dvomi taškami chránených húb" a prekrojenou plodnicou na zdokumentovanie modrenia dužiny pre atlas alebo prevrátenou plodnicou pre foto pórov tiež pre atlas, tak nechápem prečo si vyzýval na vymazanie tých fotografií.
Ak je mu tých dvoch tašiek ľúto, tak super, hádam bude jeden polepšený . Bude to ale vďaka upozorneniu Jirku Polčáka a vďaka odmietavým reakciám dalších prispievateľov. A veď "purpurového vinníka" nik "nevešia", nabudúce keď dá fotku purpurového v prírode tak mu ho nevymažem.
Dôležité je najmä to, aby "verejná mienka" uprednostňovala ochranu prírody, citlivý prístup k zberu húb, poznanie prírody a jej zákonitostí pred množstvom nazbieraných húb, obvodom klobúka najväčšieho dubáka či pred zberom všetkého, čo nájdeme, aj keď to nepoznáme.

Reagovať na správu

portret

Ičko :-) 10.8.2014 23:10

Reagovať na správu

portret

vlkodlak mykológ 12.8.2014 04:11

Upřímně řečeno, na těchto stránkách exhibuje celá řada různých "sběratelů" chráněných druhů. Ale většinou je to váš problém, tím myslím Slováků sbírajících slovenské chráněné druhy na Slovensku. Ostatně, je to tu slovenský web s převážně slovenskými uživateli.

Vždy mě třeba dovedou pobavit ty vaše cenovky, dotažené do dokonalosti číslicemi za desetinnou čárkou Vemte si takový Tuber aestivum - 66.38 EUR za 1 plodnici. Jak velkou? Nevyplatilo by se ty větší sebrat, eventuálně zaplatit pokutu a pak je se ziskem prodat (pokud by nebyly zabaveny)??

Obecně by to chtělo nějakým způsobem usměrnit. Procedurálně správně (neznám slovenské zákony a související předpisy, ale předpokládám jejich podobnost českým) by měl asi mít sběratel povolení ke sběru pro vědecké účely, tj. studium a dokladování. Pokud je tu nějaký odborník na právní problematiku ochrany přírody, nechť přispěje do diskuze.

Aktuální stav ochrany hub v ČR, zákonná omezení a nápovědu ohledně metodiky sběru a reportování najdete v kostce zde: http://www.myko.cz/ochrana-hub/. Téma je ovšem stále otevřené a stále mám (podobně jako někteří spoluautoři textu) více otázek než jasných odpovědí.

Reagovať na správu

portret

Husi moderátor, atlasár 12.8.2014 07:34

Ako aj mnoho iných tém, táto tu bola tiež už mnohokrát predebatovaná.
Napr.:
http://www.nahuby.sk/vyhladavanie_ global...
Cenovky s desatinnými číslami vznikli prepočítaním okrúhlych pokút v korunách na euro. Zrejme sa doteraz od zavedenia EURA tým nikto nezaoberal. Možno to je smiešne, ale myslím, že sú aj aktuálnejšie problémy.

Reagovať na správu

portret

gaspi pokročilý 12.8.2014 11:19

v novele vyhlášky (158/2014) su zaokruhlene na celé € tak už sa český kolega na tom nemusí baviť...

Reagovať na správu

portret

vlkodlak mykológ 13.8.2014 03:27

Vyhledaná témata v odkazu jsou pěkným průřezem převážně právně laických ale obvykle prakticky a logicky rozumných názorů na věc, díky.

Reagovať na správu

portret

dedabobr pokročilý 12.8.2014 08:47

Také v ČR je právní ochrana hub čistě teoretická.Dělám do ochrany přírody již 40let,ale ještě jsem neslyšel,že by někdo dostal pokutu nebo byl stíhán za sběr chráněných hub.
V součném právním chaosu je problém vymáhání pokut za větší přestupky při porušení Zákona o ochraně přírody a krajiny - č. 114/1992 Sb ...
Vše záleží na lidech,jak se chovají v přírodě a u nás je to tragické.Pokud máš peníze,máš právníka ten obhájí vše a obyčejný člověk,návštěvník lesa,který nevědomky nebo z neznalosti sebere chráněnou houbu nebo rostlinu na to by být finančně postižen....

Reagovať na správu

portret

vlkodlak mykológ 12.8.2014 12:42

Citace §49 ZOPK:
Zvláště chráněné rostliny jsou chráněny ve všech svých podzemních a nadzemních částech a všech vývojových stádiích; chráněn je rovněž jejich biotop. Je zakázáno tyto rostliny sbírat, trhat, vykopávat, poškozovat, ničit nebo jinak rušit ve vývoji. Je též zakázáno je držet, pěstovat, dopravovat, prodávat, vyměňovat nebo nabízet za účelem prodeje nebo výměny.

Chráněny jsou tedy plodnice, mycelium i biotop. O biotop jde především, za ničení lokality by pokuty padat měly, v praxi by ovšem někdo musel provinilce takřka chytit za ruku a ještě mít dostatek donucovacích prostředků k jeho legitimaci a raději několik svědků.

Smutné jsou například případy, kdy banda senzacechtivých fotografů a internetových exhibicionistů pořádá hromadné zájezdy na lokality vzácných a chráněných druhů, které při focení v honbě za ideálním snímkem pro internetovou masturbaci bezohledně pošlapou a poničí. Někteří si možná pamatují, jak před pár lety vypadala jedna z mála českých lokalit Amanita caesarea po nájezdu takovéto bandy.

Reagovať na správu

portret

fofoja moderátor, mykológ, atlasár 12.8.2014 13:54

s tými hromadnými nájazdmi "band senzacechtivých fotografů a internetových exhibicionistů" myslím máte väčší problém v Čechách ako mi tu na Slovensku

Reagovať na správu

portret

peten atlasár, mykológ 12.8.2014 14:40

I když se mi příliš nelíbí Vlkodlakův "tón v hlase" v meritu věci má pravdu - a proto jsem mu dal souhlas, i když by to šlo napsat slušnější formou, přeci jen, nejsme v hospodě u piva... Ale každý máme nějaké vyjadřovací schopnosti...

Bohužel, v ČR je tento jev vcelku běžný a opravdu se mi nelíbí, když se "vypravují zájezdní autobusy" na lokality chráněných a vzácných druhů, které jsou plné lovců senzací. Stát ve frontě jako na letišti před odbavením a čekat, abych si mohl něco vyfotit - ani s tím se neztotožňuji a proto se takových akcí nezúčastňuji a ani nikdy nebudu.
Ano, Radim zde nadhodil jednu stranu mince - která je faktická, věcná a nelze ji popřít. Má pravdu! Jenže pokud bychom měli hrát fair play, bylo by dobré zmínit skutečnost, že ne každý "internetový exhibicionista" se na lokalitě chová jako slon v porcelánu, nebo dokonce jako svině u koryta plného bukvic.
Je dobré zmínit i tu druhou stranu... A já pevně věřím, a co jsem tak zatím poznal lidi, kteří fotí houby a "exhibují" s nimi zde i někde jinde, v drtivé případě se jednalo o jedince, kteří mají k přírodě a k houbám vztah kladný, pozitivní, váží si toho, že si mohou leckde leccos nafotit a pak toto vystaví na net, neb proč to dávat doma na disk, že?! Napsal jsem v drtivé většině případů - jelikož jsem se setkal i s tou druhou stranou mince, kterou zde zmínil Radim, avšak na jiných lokalitách a od takového chování se distancuji...
Nemám problém s "honiči za senzacemi", ani s "internetovými exhibicionisty" ..., ale musí se v lese chovat tak, jak se sluší a patří a neničit to, co jim příroda nabídla k jejich následné "exhibici" zde nebo kdekoli jinde.

Reagovať na správu

portret

vlkodlak mykológ 12.8.2014 17:09

Moje vyjadřovací schopnosti jsou myslím na výši, to ostatně může posoudit každý, kdo četl mé příspěvky, sám. Nebojím se ovšem pojmenovat věci pravými jmény a nemám zapotřebí komukoliv lézt do řitního otvoru.

Nemám samozřejmě nic proti focení hub ani proti webům s mykologickou tematikou s rozumným obsahem i vedením - nahuby.sk jdou v tomto příkladem. Pokud účast na dění na určité www platformě, a to včetně vystavování vlastních fotografií, vede k rozvoji znalostí členů její komunity, ke vzájemné spolupráci a případně dokonce ke spolupráci s odborníky - profesionály, je to jen dobře a v zájmu všech. Na Slovensku toto zdá se funguje, u nás zatím bohužel ne.

Reagovať na správu

portret

peten atlasár, mykológ 12.8.2014 17:32

Píšeš, že nemáš nic proti focení hub. Věřím Ti, samozřejmě. Ale uznej, že jsi sice nazval věci pravými jmény, ale z toho, cos napsal, to vyznělo tak, jako kdybys chtěl všechny "fotolovce senzací" a možná i ty další, strčit do jednoho pytle. Proto jsem na to reagoval tak, jak jsem na to reagoval a dle mého soudu jsem reagoval správně. I já jsem vlastně nazval věci pravými jmény a rozdělil je do pomyslných škatulek.

Souhlasím s Tebou, nahuby.sk jdou tímto příkladem, toto vnímám podobně, ne-li stejně, jako Ty. Nejsem velkým příznivcem fotografií typu "selfies" či "gruppenfoto", ale zde to, myslím, funguje přesně tak, jak jsi popsal. Škoda jen, že u nás v ČR toto opravdu příliš nefunguje.
Obávám se, že u nás je poněkud větší nevraživost a závist mezi některými jednotlivými "kolegy"; mykospolečnost vnímám poněkud zbytečně rozkastovanou na několik více či méně slabých spolků a skupinek, které si napříč tímto pomyslným spektrem závidí i tu díru do zadku, běda, kdyby měl někdo dvě...
Třeba se, my 2 Pražáci, jednou setkáme osobně a možná i na toto přijde řeč.
Díky za reakci.

Reagovať na správu

portret

rudolf2 pokročilý 15.8.2014 23:19

To nesúhlasím som dal ja, aj na Slovensku mikro-lokalita po fotografovaní na dokonalú kompozíciu vyzerá zvyčajne podstatne horšie, ako keď tadiaľ prejde skupina diviakov...

Reagovať na správu

portret

fofoja moderátor, mykológ, atlasár 16.8.2014 08:41

Rudo netvrdím že nevyzerá, len som povedal že v čechách sú na tom horšie s poridaním tých" fotonájazdov", ja by som sa takej akcie ani nezúčastnil.

Reagovať na správu

portret

Hřibolog mykológ 7.9.2014 15:54

Dovolte mi také přispět do této diskuse, která se hraje na bezesporu tenkém ledě a je velice těžké je jednoznačně uchopit za správný konec.

Myslím, že je dobré si celý problém rozdělit na několik tématických celků, abychom se v nich dokázali orientovat:

1) Zákonný rámec, současná legislativa ochrany hub, ať již v ČR nebo SR neumožňuje mimo zvláštní povolení udělené příslušným úřadem sbírat plodnice státem chráněných druhů hub a poškozovat životní prostředí, kde rostou (zjednodušeně řečeno). Problém je v tom, že zákon vs. jeho vymáhání, dokazování v případě jeho porušení a udělení příslušných pokut a sakncí je u nás v kontextu s houbami jen v teoretické rovině. Tím neříkám, že by se neměl dodržovat, ba právě naopak, ale pokud nebudou padat skutečné pokuty, zejména v případech, kdy došlo k poškození lokality kde roste prokazatelně státem chráněný druh houby, bude pro mnoho lidí (i pro běžné houbaře) pojem chráněné houby jen naprostý nesmysl. Myšlení lidí jen tak nezměníte, houby jsou v našich zemích po staletí brány jako přírodnina k jídlu, kterou můžeme brát a rvát bez omezení, bez ohledu na to co sbírám, hlavně, že toho mám plný koše. Hamty hamty hamty...ať mám více než tamty. Vůbec se třeba nezlobím na houbaře, který přijde do poradny s hřibem královským a chce určit co je to za druh. Mykolog jej poučí, že je to chráněná houba a že se nesmí sbírat, veme si od něj nějaké údaje k nálezu, pořídí exsikát a pokud je houbař uvědomělý, tak už jej příště sbírat nebude. Podle zákona bychom jejměli zadržet na místě a zavolat policii a udat ho....není to na hlavu postavené ? Ano je. Já tzvrdím, že pokud nemá zákon logický základ a je napsaný jen černobíle, musí jej člověk ohýbat ku prospěchu věci. Věřím tomu, že každý mykolog, ať již amatérský či profesionální sebral nejednou státem chráněnou houbu bez povolení, aby jej zdokumentoval, udělal si položku do muzea. takových exsikátů jsou plná muzea a správně by mykologové už museli dlužit miliony, protože pokud by neprokázali, že k uvedeným položkám měli potvrzení pro sběr měli by platit....Měli by ? Nesmysl....Za prvé vytržení jedné dvou plodnic nemá na mycelium houby žádný vliv a pokud mapujeme výskyt nějakého druhu nebo si bereme položku pro studium, je to podle mne v pořádku, byť se tím porušuje zákon. Můžete mne ukamenovat za tento názor ale na druhou stranu všichni ví, že je to běžná praxe....a všichni ji tiše akceptujeme, jen se o ní nemluví.

2) Nájezdy mykofotografů - souhlasím s tím, že nájezdy mykofotografů na lokality vzácných hub jsou asi větším problémem paradoxně než bod první, protože tam již může dojít k podupání a poškození lokality a ne každý se chová k přírodě ohleduplně a odejde z lokality tak aniž by kdokoliv tušil, že tam někdo byl. Vášeň něco ulovit je v lidech evolučně zakořeněná a promítá se to i doduše fotografa. Princip je stejný. žene nás touha mít (ulovit, vyfotit) něco mimořádného, vzácného a udělat to lépe nže ten druhý, mít lepší foto (větší kořist)....je to jedno zda fotíte houby, zvířata, rostliny...profesionální mykolog nebude mezi těmito lidmi, protože fotografie houby není jeho primárním cílem ale jen doprovodnou (byť důležitou) čstí jeho vědecké práce a má dokumentační hodnotu. Z opačného extrému pro jiné fotografie hub jsou zdrojem výdělku a někdy nemalého v řádech tisíců až desetitisíců korun. Na tom určitě není nic špatného. jak říkám jde jen o přístup, pokud se budeme k přírodě chovat s úctou, nemusí nikdo vědět, že jsme někde fotili, je jen na každém z nás abychom si to uvědomili. I já jsem si musel svého času sáhnot do svého svědomí...

3) pro mne největší "prasárnou" kterou odsuzuji a co skutečně vidím jako veliký problém je stupidita houbařů, kteří natrhají desítky plodnic vzácných a chráněných druhů hub aniž by věděli co je to zač a pak to někam šoupnou a zeptají se co to je, ale jen za tím účelem jestli je to k jídlu. A radši jsem to tam vyrval všechno, protože co kdyby bylo....že ?! Tyhle snímky bych odsud ihned mazal s krátkým komentářem, že je to proti "kodexu" místní internetové komunity a že takové snímky tady netolerujeme. Možná, že etický kodex přispěvatelů přírody by nebyl na škodu. Když už se k něčemu zavážu, svědomí mě nutí to dodržovat, navíc, když jsem vlastně pod dohledem mnoha stovek lidí.

Já to neodsuzuji tedy fotky vzácných druhů, pokud je třeba vytržena třeba jedna plodnice za účelem zdokumentování druhu (kromě druhů skutečně státech chráněných) a chápu, že se mnou mnoho lidí nebude souhlasit, ale neznám tu lidi, kteří by takovouto fotku zde dávali a přitopm to byli nějakcí barbaři. Naopak sjou to lidi, kteří se snaží přírodu a lokality vzácných druhů hub chránit a přírodě a její ochraně se věnují celý život. Proto třeba veřejně odsuzuji, když tu někdo vystupoval a dával sem linky fotek J. Polčáka, který je člověk z pohledu "ochrany přírody" na tom nejsprávnějším místě.

Takže sakum prdum: zákony jsou napsány hloupě a nedokonale a určitě by bylo hloupé si myslet, že pokud přinese houbař na určení státem chráněný druh, tak bychom jej měli udat, to je pitomost, ale měli bychm jej dodržovat určitě v tom smyslu, že bychom něměli státem chráněné houby sbírat, natož poškozovat jejich biotop. Nebuďme naivní, že státech chráněné houby v muzeích jsou sbírány za účelem položky profesionálními mykology vždy s povolením, není to tak, ale podle mne je to tak správně, byť to zákon neumožňuje a v tom je druhá hloupost zákona. Sám jsem tomu byl x-krát svědkem, kdy profesionální nebo amatérský mykolog sbíral státecm chráněný druh za účelem studia nebo dokladování z nové lokality....měl jsem ho zastavit, udat ? Ano na jednu stranu pitomost....na druhou stranu zákon tak káže. Podle mne pitomost a neznám nikoho kdo by to udělal, že by udal mykologa za to, že za vědeckým účelem sebral plodnici státecm chráněné houby.

Bez ohledu na zákon se budu vždy stavit na stranu zdravého rozumu, pokud zákon na jeho základech nestojí. Možná mne zde mnozí lidé ukamenují, ale toto je můj kompromisní pohled na celou věc.

Reagovať na správu

portret

Husi moderátor, atlasár 7.9.2014 16:23

Je to presne tak, ako si napísal, každý kto používa zdravý rozum a má štipku charakteru to musí podpísať. Najmä keď vie, čo je to vlastne huba a ako v skutočnosti rastie.

Reagovať na správu

portret

sipovec 7.9.2014 20:05

Michal, tomuto sa dá jedine zatlieskať...

Reagovať na správu

portret

dubacik2 8.9.2014 12:38

Michal perfektne a skutočne rozumne napísané.Tiež som na tieto stránky narazil náhodou, huby som zberal od malička, no len zopár druhov, viac menej ma zaujíma fotografovanie a príroda ako celok.Až po prezretí týchto stránok som si začal v prírode všímať všetko podrobnejšie, a celý čas som sa divil a neustále sa divím, čo všetko nové pri pozornejšom sledovaní nachádzam.Tu vidím hlavný prínos týchto stránok - zvýšený záujem o prírodu, nielen povrchné prebehnutie po lúke či lese - nie sú dubáky tak všetko ostatné rozkopem, ale pristavenie sa pri všetkom čo je živé a keďže vždy objavím niečo nové, tak si to odfotím. Odfotím a zašlem foto na tieto stránky na určenie, alebo ak mám trocha času, pohľadám v atlase, alebo prezriem uverejnené fotografie.Týmto spôsobom som sa naučil zberať oveľa viac druhov jedlých, chutných húb, ktoré som si predtým nevšímal, a keď odfotím peknú hubku a po zistení, že je nejedlá vôbec ma to neštve, skôr teší, že som našiel a spoznal niečo nového a tak to bude dúfam ešte dlho pokračovať.

Reagovať na správu

portret

Jorik 8.9.2014 16:38

Fotky z nahuby.sk: som vdacna, ze su nadseni fotici prirody, niektoré fotky sú tak krásne, ze som si ich "posejvovala" a za malý peniaz som si ich z USBklúca dala vytlacit- pohladnicový formát, teraz ich od jari posielam mojim rodicom ako motivacné pohladnice a oni si ich doma magnetkami davajú na chladnicku . Ked ich posielam, vsetky postarky z nasej petrzalskej posty su z nich nadsene a aj ony chcu , tak im radím aj stránky a aj kde chodím tlacit . Dufam, ze mi autori fotiek odpustia . Vdaka.
Z fotiek- ich kolazou- si vyrabame take karticky zatavene v umelej hmote, s dierkou na navlecenie - mame to ako pomocku v prirode. Jedle huby a jedovate a chranene. Je to fajn vec. Odkukala som to od pomocok pre autistov a ludi s alzhaimerom.

Reagovať na správu

portret

Martin Mička pokročilý 8.9.2014 17:16

To co děláte je velmi záslužné a potěšující na děláte svým způsobem reklamu těmto stránkám. Nicméně by bylo dobré požádat autora fotografie o práva na zveřejňování či používání k dalším účelům. Pod každou fotografií je žádost na použití fotografie. Myslím, že fotograf a autor fotografie bude potěšen, že jste si vybrala právě jeho fotku a tisk vám dovolí. Tak potěšíte nejenom rodiče, pošťačky, děti, ale také autora fotografie.

Reagovať na správu

portret

Jorik 8.9.2014 22:05

Ďakujem, odteraz tak isto učiním (nevedela som o tej možnosti v ponuke pri fotke).

Reagovať na správu

portret

lucnyk atlasár 13.8.2014 07:41

Mám čerstvú skúsenosť Pred pár týždňami mi večer priniesol sused ukázať na posúdenie jedlosti huby, ktoré v plnom koši priniesla jeho svokra. Len vo vzorke bol hríb horký, príveskatý, purpurový a vínovočervený. Pre istotu baba nabrala hromady, reku, čo keď sú jedlé? Nakoniec ma uzemnil ukážkou " fialového kuriatka", rozumej: lievikovec kyjakovitý, ktorého dovliekla plnú tašku... Podal som vysvetlenie, no osobne ma naštvalo, že ženská nechce prezradiť aspoň približnú lokalitu, vraj aby som jej tam nechodil zbierať klasické dubáky, hoci som dal čestné slovo, že si chcem iba niečo nafotiť...Súhlasím s názorom, že pokiaľ niekto z nevedomosti vezme jednu plodnicu neznámej huby, nič sa nedeje, nabrať kvantá takýchto húb z nenažranosti spojenej s blbosťou je hanba európskeho formátu!

Reagovať na správu

portret

Martin Mička pokročilý 13.8.2014 08:11

Nechtěl jsem se do tohoto tématu pouštět, protože je to velmi citlivá záležitost a docela cloumá s nervovou soustavou, ale s Tebou Lubo naprosto souhlasím. Nikdo nebude nikoho napadat ani osočovat ani proklínat když utrhne jednu dvě plodnice neznámé houby pro to aby se něco naučil, ale vysbírat půl lesa, to mi hlava nebere. Stejně mi hlava nebere, když někdo vyveze rozebrané auto na okraj lesa, ale to už je jiné téma.

Reagovať na správu

portret

vlkodlak mykológ 14.8.2014 14:55

Taková kráva by si pokutu zasloužila do posledního eurocentu.

Reagovať na správu

portret

Máčik 14.8.2014 17:49

Nemôžem iné ako s Ľubom a s vami ostatnými súhlasiť.Keď som sa po temer 30 rokoch vrátil na Slovensko,
rušilo ma,že pisálkovia v médiách používajú slovo gurmán pre milovníkov dobrého jedla a chcel som
to uviesť na správnu mieru.Dobre,že som tak neurobil,bol by som im ublížil!Že na Slovensku asi nikdy neexistivala kultúra pitia,mi bolo jasné.Že momentálne nemáme ani kultúru jedenia,mi je stále jasnejšie...Gurmán/gourmand/ je osoba,ktorá má veľký pôžitok z excesívnej konzumácie jedla/a pitia/.
Teda človek nenásytný,pažravý-no žrút.V civilizovanejších krajinách sa milovník fajnového jedla/a pitia/nazýva gurmet.Teda expert,znalec dobrého jedla/a pitia/,skrátka epikurejec/Epikúros viď Wikipedia/.Samozrejme netvrdím,že tam pažravcov nemajú...
Môj názor na tých,ktorí navláčia domov tašky/koše/lesných plodov domov,som nedávno vyjadril.
Ide o kategóriu/a rozmýšľanie/ľudí,ktorí namiesto domácej zabíjačky/námaha/si za pár eur kúpia v Tescu klobásky,ktoré vlastne žiadne nie sú.Hlavne napchať žalúdok.Aj keď na vidieku na to možnosti majú.
A propos,pokuty za chránené plodnice je fór.Kde neexistuje exekutíva/viete o niekom,kto pokutu zaplatil??/,je smiešne uvádzať pokuty za plodnicu vôbec.
Napríklad v Nemecku sú chránené hádam všetky hríbovité huby,ale aj kuriatka atď..Výnimka-zber pre vlastnú potrebu.Nekontroluje nikto,všetci dodržujú max.váhu do 2.Kg.V Taliansku-aspoň v tom severnom-je zber húb obmedzený na párne/či nepárne?/ dni,zase max.2kg.Tam to veru dedinský šerif,každá má min.jedného,kontroluje,nuž tam treba...

Reagovať na správu

portret

fofoja moderátor, mykológ, atlasár 15.8.2014 22:31

http://www.nahuby.sk/obrazok_detail.php?...

Reagovať na správu

portret

yani 16.8.2014 14:50

pred časom mi kamarát doniesol huby na určenie. Medzi kozákmi h. nádherný a h. plavý. Upozornila som ho,že sú vzácne a chránené. O týždeň (včera) doniesol 2krabice týchto húb(s pokojným svedomím zahlásil,že ich už pozná) a ako bonus na určenie mi dotrepal asi 10ks h. satanských,1 h. purpurový,1 h. legalovej a 2ks pre mňa neznámej huby,popis by sedel aj na rubínovec(nechal u mna,nech hodím na hnoj)...pri pokuse ho trocha "vyhrešiť" bol odpoveďou rehot,no,však ich tam bolo(Bošáca)...ja viem,takých ako on je mnoho. Ale on je ochranár!!! Dostáva prachy za to,že je ochranár! a ja som mu ukázala chránené huby,povedala,že sú nechutné,no jedlé a on si veselo zberá ďalej a žere ich. Ja keď niekomu poviem o chránených hríboch,tak ma čaká(minimálne) výsmech a otázka - a kto mi dá tú pokutu?Ty? poviem nevedel som!(a ja sa možem akurát tak dať vypchať aj so svojimi mudrlantskými pripomienkami a pocit menejcennosti je na mojej strane) a tak dokola. A pokutovanie by si zaslúžilo aj nosenie hrablí a motýk na dubáky a májovky...

Reagovať na správu

portret

vlkodlak mykológ 17.8.2014 18:21

Osvětu chce uchopit za správný konec a umět dobře vysvětlit. Ale jestli to je ochranář, tak to je skutečný kozel zahradníkem a zasloužil by pořádně klepnout přes pracky.

Reagovať na správu

portret

fofoja moderátor, mykológ, atlasár 16.8.2014 15:37

http://www.nahuby.sk/obrazok_detail.php?...

Reagovať na správu

portret

fofoja moderátor, mykológ, atlasár 20.8.2014 22:22

http://www.nahuby.sk/obrazok_detail.php?...

Reagovať na správu

portret

yani 21.8.2014 15:10

...no ja si myslím,že to správny koniec bol. Ovšem je istá kategória ľudí,ktorí si myslia,že jesť aj iné huby ako tie hríbovité je záležitosťou "chudákov,ktorí nevedia pozberať dosť pravakov"(alebo niečo podobné) minule som im ukazovala v lese lievik trubkovitý. Sú ho hromady,je chutný a hlavne sa nedá s ničím nebezpečným zameniť. Neúspešne. Vraj sa boja otravy. Dúfam,že kamarát číta celú túto diskusiu,keďže patrí medzi návštevníkov tejto stránky a kochá sa príspevkami(a osvetou) od vás všetkých...

Reagovať na správu

portret

Buki 23.8.2014 18:37

je to síce mimo témy, ale lieviky zavárané v sladkokyslom (resp. skôr kyslo-sladkom) náleve - to je delikatesa typu „non plus ultra“
ak sú tie hromady lievikov v okolí BA, uvítal by som detaily v súkromnej správe (nezvyknú byť hromady každý rok)
:-{)))))))))

Reagovať na správu

portret

Jorik 5.9.2014 11:18

Reakcia: ľudia vravia, že som dobrý človek, môj chlap tvrdí, že "ty jseš, tak hodná- aź seś blbá" , ale ja by som toho smrada udala. Mám aj ja svoje limity dobroty- u mňa hraničiacej až s idiociou, bez problémov aj napriek tomu vytočím 112. Zdržala by som ho u mňa doma, hneď zavolala políciu a dovtedy ho zabávala a nech smrad platí. Aj po tom príspevku s tou ženskou, mi tlak stúpol až hore k susedom. Komu niet rady- na toho sa musí tvrdo. Kamarát- nekamarát. Som si istá, že taký nedobrý človek- keby ho chytili, tak ešte Vás do toho namočí, že vy ste mu to poradili, že je to jedlé.
Ako som už x krát písala- nevyznám sa v dolniackych hríboch a tak sme si s mužom dali zásadu, že problému so zámenou, alebo zberom chránenca sa vyhneme tak, že proste nezbierame nič s farebnou nožičkou. A kúpili sme si výborný fotoaparát na splátky. ...Keď to dokáže taký invalidný žobrák ako som ja- tak to isté predpokladám aj u normálnych. Ja by som sa duplom rada zasýtila z darov matky prírody a prilepšila tak ušetreným euríčkom do rozpočtu. Duplom by som nazbierala haldy a posušila, zamrazila, zavarila... ale ani prievan v peňaženke a ozvena vo vrecku ma nedonúti siahnuť na niečo, čo- len tuším, že je chránenec. Veď to je ako opekať si kamzíkov, chytených do oka .
Bez milosti 112 na takých ako tá žena a ako tento "ochranár".

Reagovať na správu

portret

peterVR46 pokročilý 17.9.2014 08:42

Cisárok nazbieral slušne. http://www.nahuby.sk/obrazok_detail.p hp?...

Reagovať na správu

portret

peten atlasár, mykológ 17.9.2014 13:42

V tomto případě se přesně potvrzují má slova, která jsem už několikrát vyřkl. A to, že titul před jménem ještě neznamená vyšší inteligenci konkrétního jedince.

Reagovať na správu

portret

Balloo pokročilý 17.9.2014 15:00

..a co za menom?

Reagovať na správu

portret

peten atlasár, mykológ 17.9.2014 16:29

aj tam

Reagovať na správu

portret

Marián Krivuš pokročilý, atlasár, botanik, správca galérií 19.9.2014 19:48

Ja chcem ísť tiež do Krtíša ... fotiť!!!

Reagovať na správu

portret

peterVR46 pokročilý 19.9.2014 19:59

Bol som tam predvčerom, ale v meste som si nevšimol nič zaujímavé.

Reagovať na správu

portret

Marián Krivuš pokročilý, atlasár, botanik, správca galérií 19.9.2014 23:03

asi si nezašiel do tej správnej kuchyne na polievku z cisáriek

Reagovať na správu

portret

peterVR46 pokročilý 3.10.2014 13:24

Škoda, že parádny úlovok pokazil chránencom. http://www.nahuby.sk/obrazok_detail.php?...

Reagovať na správu

portret

Marián Krivuš pokročilý, atlasár, botanik, správca galérií 5.10.2014 19:44

http://www.nahuby.sk/obrazok_detail.php?...
dobrú chuť - ale je uvedomelý - neje ich zatiaľ

Reagovať na správu