O hubách na ČT trocha inak
vlado(ZV) mykológ, moderátor, atlasár 25.11.2013 21:54
http://www.ceskatelevize.cz/porady/10658... Druhý príspevok - Houby.
Veľmi príjemné a poučné rozprávanie plné zaujímavostí...
medulienka pokročilý 26.11.2013 08:58
ten pán je moja krvná skupina, aj ja by som niektoré huby najradšej "hubičkovala"
náramovka pokročilý 26.11.2013 19:04
Áno veľmi dobre sa to pozerá, škoda, že aj v našej TV nie sú podobné relácie, ale ja si pamätám pred niekoľkými, možno viac ako 10 rokmi vysielala STV taký krátky "seriál" o hubách. Huby jarné, letné, jesenné a rastúce v zime. Bolo to tiež veľmi poučné a zaujímavé, veľmi rada som to pozerala, mala som dokonca kazety s touto tématikou a toľko som ich pozerala až som ich zodrala.
peten atlasár, mykológ 28.11.2013 23:49
Ahoj Vlado, ahoj všichni,
je dobře, že jsi to sem dal, je milé, že máte takto pozitivní reakce na tento skeč, který natočila Česká televize s houbařem amatérem, panem Burlem.
Nebudu zde psát o tom, kdo je to pan Burle, nemíním jej zde soudit, nemíním ani proti němu zbrojit a nemíním podvědomě působit ani na vás svým negativním textem.
Jen mne trochu zaráží, že tady pějete samé superlativy, jak se vám to líbí a kdesi cosi... Pardon, ale uveďme to na pravou míru, neboť pokud se někomu líbí tento skeč, dejme tomu, to nikomu neberu - ostatně i mě se např. ta příroda a určité výňatky též líbí, ale jako celek je to velice diskutabilní a neupozornit na chyby, které zde byly reprodukovány Českou televizí ústy pana Burleho, to Vám přijde správné?
Tak 1) v prvním případě se nejedná o P. squarrosa, ale o P. adiposa, což sice nepovažuji za nějak zvlášť vážný prohřešek, ale v relaci, která je odvysílaná v televizi by to být nemělo.
2) doporučovat šupinovky k jídlu a zvláště pak plodnice v plném maturačním stádiu mi přijde krajně nevhodné. Jistě, nejsou to houby jedovaté, ale v lese je daleko více jedlých a chutných hub. Nevím, zda-li pan Burle tyto houby někdy jedl, ale pokud ano a skutečně mu chutnaly, tak musel to maso na guláš škvařit hodně dlouho, aby bylo pořádně hořké a guláš pořádně hnědý, pak se chuť starých šupinovek dobře ztratila. Anebo má již zdegenerované chuťové pohárky... Šupinovka skutečně není václavka, starší plodncie bývají nejen tuhé, ale i nahořklé, což moc dobře vím z vlastní zkušenosti, když jsem zkoušel P. squarrosa. Maximálně bych mohl doporučit kloboučky mladých plodnic ve sladkokyselém nálevu, ale pouze v kombinaci s jinými houbami. Požívání alkoholu na tyto houby je též diskutabilní, jistě se najdou jedinci s idiosynkrasií na tyto houby, stejně, jako se najdou jedinci labilní na látky obsažené např. v L. nuda, Armillaria sp., C. gambosa, A. rubescens, Ch. rhacodes aj., ale nic proti tomu v zásadě nemám, lepší je prevence, než to nezmínit. Akorát by to chtělo zmínit v širším kontextu věci, když už o tom chci blekotat, aspoň na ten způsob, jak jsem to zde uvedl já.
3) Slzečka porcelánová nerovná se slizečka porcelánová, ano, nechytá se za slovo, ale za kliku, ale opět, je to odvysílané v televizi, mělo by to mít úroveň.
4) a abych nebyl pouze negativní, plně se ztotožňuji s ochranou korálovců a jejich biotopů, sám jsem ještě žádného nenašel a až se mi to povede, jistě jej zamaskuji tak, jak to dělám s jinými chráněnými a vzácnými houbami, i když bych ho rád zkusil zavařit do láku - ale to si mohu nechat zaslat naočkovanou sadbu...
Závěrem: pocity mám z toho smíšené, České televizi, potažmo panu Burlemu bych vytknul minimální znalosti a minimální ověřovací schopnost, na druhé straně jsem rád, že se o houbách alespoň trochu hovoří, že se alespoň trochu ukáže národu ta druhá stránka, že né všechno patří do košíčku a v neposlední řadě jsem rád, že tam nebyla zaměněna muchomůrka zelená za pečárku.
vlado(ZV) mykológ, moderátor, atlasár 29.11.2013 08:52
Áno, viem o tom, dostal som už pár avíz. Aj som zvažoval, že to tu vymažem, ale na druhej strane, aspoň sa tu viacerí poučíme.
Po ťažkom dni v práci som k tejto relácii pristúpil s úmyslom relaxovať, takže niektoré fakty som nesústredený nezachytil, ale užíval si pekné zábery.
peten atlasár, mykológ 29.11.2013 09:09
Nemaž to, určitě ne. A já jsem to nepsal jako výtku, spíše jen jako na zamyšlení a předem mi bylo jasné, že tu budu mít nejspíš více záporných než kladných palců. Ale v tomto případě mě to vůbec nevadí, neboť ten, kdo zná "naše české poměry", musí mi dát za pravdu a kdo je nezná, ten s tím nemůže souhlasit, jelikož moje výtky bere jako zbytečnou kritiku a hledání něčeho v místě, kde dávno nic není...
Ale to by bylo na dlouhé povídání, prostě kdo nezažije, nepochopí
P.S. samozřejmě jsou zde i tací, kteří mi dají nesouhlasný palec jen proto, že se vyjádřím, ale tyto já neberu vážně!
Martin Mička pokročilý 29.11.2013 09:47
Máš pravdu Pete a pod Tvůj komentář jsem dal souhlas. Jaká škoda, že se v tom klipu neprošel a nepromluvil k národu někdo jiný. No taky se tam mohl projít pan Baier a byla by zase pořádná ostuda.
peten atlasár, mykológ 29.11.2013 19:25
Děkuji Martine. Osobně bych si v takovém pořadu představil třeba pana Antonína, Polčáka, Víta, Kramoliše, Malého, Jindřicha, Šutaru, Borovičku nebo paní Ševčíkovou, zkrátka lidi, kteří nepindají, ale hovoří...
Fáfa pokročilý 30.11.2013 15:00
..tak Burle už se dostal i sem... já na to čuměl s otevřenou hubou co to tam zase mele za kraviny..a pěkně si to napsal
peten atlasár, mykológ 30.11.2013 15:47
Diky Fafo, to vis, prijit na to na jinych strankach, napsal bych to ostreji a vlastne i pravdiveji . Zde neni tento "clovek" znamy, tak sem to napsal dipolmaticky, nebot by se do mne mohl kdokoli navazet, ze urazim... A vysvetluj to pak nezasvecenemu, to by byl don Quijotsky boj... Jinak ten vomit reflex sem mel taky
J.Pol. atlasár, mykológ 30.11.2013 20:31
Natočit u nás opravdu dobrý seriál o houbách je nejspíš nemožné. Vzpomínám si na natáčení několika dílného seriálu s herci A. Goldflamem a Poláškem. Scenář byl dopředu jasně nastaven a musel se dodržet. Jediné co chybělo byly houby, prostě v tu dobu téměř nic nerostlo. Aby byl seriál opravdu kvalitní je zapotřebí aspoň 5 letého období, ktrému by se věnoval početný tým mykologů a houbařů z celé ČR a to by musel mít každý po ruce kvalitní kameru.
peten atlasár, mykológ 30.11.2013 21:26
Jednoznačně jsem s Tebou Jirko souhlasil. V některých dílech to bylo vidět více, v jiných méně, jak je scénář nastaven a jak jsou někteří mykologové, odborníci, tlačeni tam, kam by se sami ani nevydali. Nejvíce se mi líbily díly s panem Borovičkou - ale to je jen můj subjektivní dojem. Samozřejmě díl s teplomilnými hřiby a muchomůrkami se též těšil mé pozornosti, neboť to jsou moje srdcovky. Naprosto nevhodné mi přišly konce dílů s vařením. Vaření bylo pojato velice neschopně a např. v díle s holubinkami flusat kusy hub po lese a v širším slova smyslu tak zdehonestovat práci paní Deckerové mi též přišlo velice pod úroveň. (Koncept bych pojal tak, jako že "kluk" čistí houby a má je všechny připraveny i s emeticou, chce je krájet a následně je dát na pánev. V tu chvíli měl nastoupit "Guru tata" a jakožto vždy moudrý a vše vědoucí zakročit a opravit "kluka", že toto je ta emetika, jak o ní hovořila paní mykoložka Deckerová a ta že do pokrmu nepatří a né to - viz výše!). Též výběr hlavních "hereckých" protagonistů mi přišel nešťastný, (ale to bude asi tím, že jsem ani pana Goldflama, ani pana Poláška neměl nikdy příliš v lásce) uvažuji však i o možnosti malého rozpočtu ČT. Ke scénáři jako takovému se moc vyjadřovat nechci, za některé scénáristické kousky bych rozšířil zástup čekatelů před Úřadem práce
Jediné dva pozitivní aspekty, které jsem na tomto, ehm, seriálu o houbách shledal jsou: a) přiblížení hub a jejich biotopů širší, řekněme konzumní, veřejnosti a b) fakta a podnětné informace, které zazněly z úst mykologů, ze kterých si mohl kdokoli, ať už houbař, amatér či profesionál, odnést vždy něco zajímavého.
Je to dáno asi dobou, možná společností, nevím, ale pokud bych chtěl vidět něco zajímavého a podáno po formální i odborné stránce zajímavě, zkusil bych se odprostit od hallo stylu hlavních protagonistů a spíše bych se zkusil pohybovat na vlnách starého seriálu o přírodě pod názvem Ostrovy zapomenutého klidu.
mino31 správca galérií, botanik, atlasár 2.12.2013 12:50
Ale sa vám dobre kritizuje, keď máte čo, u nás končia koncesie v čiernej diere a nerobí sa vôbec nič. Tak teraz čo je lepšie
° pokročilý, atlasár, mykológ 2.12.2013 15:11
Pete nasadil si pomerne "silnu kritiku" vlastne na vsetko co sa v poslednej dobe v CT urobilo. Tam kde sa neurobilo takmer nic (teda u nas na Slovensku) ti mozno az tak nerozumeju preco ta ostrost
p.s. Ak by sme sa mali ale bavit o formatoch vzdelavacich programov o hubach tak ja osobne mam uplne inu predstavu.
Ked si zoberiem format ze nejaka osoba vyjde pred kameru a pri pohybe v lese nachadza vsetko od vymyslu sveta a zaroven o tom putavo a odbone spravne hovori pre mna je to vlastne o hladani charizmatickeho popularizatora (pre mna je takym pre astronomiu p.Grygar). A bohuzial tie aktualne velmi kratke vstupy v sucastnosti to nedovoluju a v podstate ide podla mna viac o prezentovanie sa "mykologov" ako mykologie ... nechcem samozrejme nikoho urazit ale potom to moze bohuzial skoncit aj u prezentacii typu panov Burleho ci Baiera. (Ale samozrejme neodborna verejnost ich velmi tazko bude rozlisovat)
Pre mna z odborneho hladiska je lepsi format ktory vidim na dokumentoch prezentovanych BBC kde je drviva obrazova cast venovana hubam /rastlinam /zivocichom /geologickym utvarom ... a na pozadi profesionalny hlas ktory cita text ktory mu pripravia "odbornici" a tito sa obcas mozu objavit v zabere kde ich predstavia verejnosti.
peten atlasár, mykológ 2.12.2013 15:54
Paľi, i mezi Čechy budou odpůrci toho, co jsem zde napsal, to je logické a bylo by i divné, kdyby každý souhlasil s každým. Avšak se neobávám tvrdit, že většina bude při mě, jelikož jsou "v obraze". Chápu, že většina Slováků do této problematiky nevidí, ale kdybych to tady chtěl všechno popsat, aby to bylo aspoň trochu otevřenější pro všechny čitatele, bylo by to na dlouho a upřímně ani nevím, zda-li bych toho byl schopný. Možná by výsledný efekt vypadal ještě hůře, než když někdo přidá v jeden den několik až několik desítek podprůměrných fotografií do hlavní sekce - huby.
Proto to nechám tak, jak to je a kdo chce si něco o zmíněném amatérském houbaři najít, jistě si to najde. Pana Ing. Baiera tu nechci a ani nebudu jakkoli popotahovat a zniňovat jej. Stojí za ním spousty skvělé práce, je třeba si jej za to vážit, ale podotýkám, že s jeho některými výroky, které byly odvysílané v televizi nebo v rádiu též nesouhlasím a neztotožňuji se s nimi.
BCC je zcela jiný formát a souhlasím s Tebou, to by byl úplně jiný šálek kávy, ale jak v ČR, tak v SR jsme v tomto ohledu 100 let za opicemi. Jsme neschopni natočit něco, co by bylo populární, ale nenásilnou formou ukotveno v pevných základech vycházející z faktů a dotýkalo by se to problematiky, která by byla v jednotlivých dílech divákovi nabízena tak, aby bylo podchyceno především gró, bez vedlcejších rušivých a zcela zbytečných excesů hlavních protagonistů, scénáristů a dalších lidí, kteří se na přípravě jednotlivých skečů, vsuvek a dílů podílí.
Je mi líto, že se v SR neurobilo téměř nic, ale třeba se to časem otočí a slovenské televize, štáby, scénáristi.... se poučí z chyb svých i z chyb svých českých bratrů a ve vzoru západní televize natočí něco, co bude pěkné, poučné a budem tady na to pět superlativy