Úvodná stránka » Diskusné fóra » Diskusie o hubách »

Výzva trúdnik klobúčkatý (barania hlava)


portret

vlado(ZV) mykológ, moderátor, atlasár 11.6.2012 20:33

mapka výskytu Polyporus umbellatus na SKVážení nahubáci, rád by som vás poprosil o spoluprácu pri pokračovaní výskumu trúdnika klobúčkatého (Polyporus umbellatus) na Slovensku. Prvé výsledky sú uvedené tu: http://www.czechmycology.org/CM63104.pdf . Rád by som túto mapku OBR 331933 rozšíril o ďalšie "plné" štvorčeky.

Záujemcov o spoluprácu chcem poprosiť, aby lokalitu, ktorú mi dovolia publikovať, potvrdili uchovaním/usušením časti plodnice (napr. pár klobúčikov vo zväzočku z plodnice) a/alebo malej časti napr. 2 cm sklerócia (nekrájať), hoci aj nedávno uschnutej časti huby na povrchu pôdy (ľudovo „čierne korene“). K takémuto zberu však potrebujem čo najpresnejšie údaje o lokalizácii nálezu (môžeme sa dohodnúť na obmedzenej forme publikovania lokalizácie v prípade požiadavky nálezcu alebo len na bode v mape Slovenska) napr. vo forme „2,5 km severozápadne od Zvolena“, príp. s nadmorskou výškou, určite dátum nálezu, najbližšie dreviny (v prípade nepoznania drevín možnosť zobrať listy zo stromu, z povrchu pôdy a zaslať mi ich s „úsuškom“, exsikátom).

V prípade veľmi „zaujímavej“ lokality by som dodatočne poprosil aj o vzorku pôdy o objeme asi 1 dcl z okolia sklerócia z hĺbky cca 5 cm od povrchu pôdy po odhrnutí listov (bez listov, príp. ihličia). Prípadne by som sa na lokalitu dostavil osobne.

Vzorky sa dajú prípadne posielať na túto adresu:

Vladimír Kunca
Technická univerzita vo Zvolene
Fakulta ekológie a environmentalistiky
T. G. Masaryka 24
960 53 Zvolen

Pre lokalizáciu použite prosím http://mapy.hiking.sk/. Cez pravé tlačidlo myši dajte "Zobraz GPS súradnicu" a to čo, čo sa zobrazí vpravo, mi pošlite.

Vopred veľmi pekne Ďakujem!

Reagovať na správu

portret

Igor atlasár 11.6.2012 21:13

Hneď by som sa do toho dal. Túto hubu som však ešte nevidel

Reagovať na správu

portret

ivetatom pokročilý 11.6.2012 21:18

tiež ma to napadlo, ale ešte som ju nestretla
pozorne som prečítala, čo všetko treba, keby náhodou

Reagovať na správu

portret

Igor atlasár 11.6.2012 21:19

Budeme musieť chodiť na východ, kde každý deň leje

Reagovať na správu

portret

vlado(ZV) mykológ, moderátor, atlasár 11.6.2012 21:39

Včera som prišiel z Východu. V porovnaní s okolím ZV je to mykonádhera...

Reagovať na správu

portret

... 11.7.2012 11:41

skus okolie bb

Reagovať na správu

portret

vlado(ZV) mykológ, moderátor, atlasár 11.7.2012 14:54

Aj dnes som skúsil a nebolo to bohviečo...

Reagovať na správu

portret

miki49 pokročilý, atlasár 26.6.2016 20:37

Nie je východ ako východ

Reagovať na správu

portret

Valéria K. 2.7.2016 15:01

presne tak ,lebo východ kde rastie veľa húb a dostatočne prší je severovýchod-Bardejov,Svidník,Snina a pohraničie a pritom oblasti ako Krompachy,Košice,Prešov,Trebišov je úplné sucho a skoro nič nerastie a tak to bolo aj minulý rok

Reagovať na správu

portret

miki49 pokročilý, atlasár 26.6.2016 20:36

Igor,ktorý východ máš na mysli

Reagovať na správu

portret

Igor atlasár 26.6.2016 23:25

ten čo Ty ale v roku 2012 to bolo tak. Teraz je aj tam sucho

Reagovať na správu

portret

Tokaj 12.7.2016 15:40

.Kde ako.U nás taká sahara,že aj drevokazne pomaly vyschýňajú.Ale keď náhodou nájdem tak beriem na vedomie pokyny.

Reagovať na správu

portret

vlado(ZV) mykológ, moderátor, atlasár 11.6.2012 21:39

Na Badíne Maroš pozná jedno miesto (ešte som nemal tam tú česť). A pri tejto hube platí, že kde je jedno miestečko, je/bude ich tam viac.

P.S. Jedna už bola aj dnes pri ZV.

Reagovať na správu

portret

Igor atlasár 11.6.2012 21:42

No pôjdem. Teraz to tam dobre polialo. Jedine na toto miesto mi napršalo. Ostatné sú suché.

Reagovať na správu

portret

Rado mykológ, atlasár 11.6.2012 21:31

Skúsim skontrolovať moju lokalitu, je to hrabová bučina, kúsok od buku, na kyslejšom podloží. Ale až keˇk dobre zaprší...Ak si dobre pamätám, bol to bok jarku s hlbokou humusovou pôdou. Druhá lokalita je dubina, ale tam som tú hubu už niekoľko rokov nevidel.

Reagovať na správu

portret

vlado(ZV) mykológ, moderátor, atlasár 11.6.2012 21:42

Radko, vopred sa teším. Zvlášť ako to nebude ani jedna z už publikovaných lokalít.
Inak, stačí mi vziať aj sklerócium a to je prítomné nepretržite minimálne niekoľko rokov.

P.S. Ten biotop znie priam ukážkovo aj vzhľadom na výsledky z článku.

Reagovať na správu

portret

Rado mykológ, atlasár 11.6.2012 22:16

Prečítal som si lokality a zistil som, že ju tam máš, je to z Marianky, takže nič nové

Reagovať na správu

portret

J. Č. mykológ, atlasár, moderátor 11.6.2012 21:33

Na západe nič nového. Len nechápem, prečo mi Acrobat Reader protestuje pri pdf-kách z Czech Mycology... "The file is damaged and could not be repaired"...

Reagovať na správu

portret

Igor atlasár 11.6.2012 21:41

Skús preinštalovať alebo aktualizovať reader
Mne to úplne f pohode otvára.

Reagovať na správu

portret

Rado mykológ, atlasár 11.6.2012 21:41

Ešte používaš toho dinosaura ? U mňa to u niekoľko rokov rieši Foxit reader..

Reagovať na správu

portret

Igor atlasár 11.6.2012 21:45

AR je OK ale musí byť aktualizovaný. Ale možno kecám. Neviem v čom to otvára mne, lebo bežím na Mac-u a otvára sa mi to v Safari
Takže všetky moje blbé rady beriem s5

Reagovať na správu

portret

vlado(ZV) mykológ, moderátor, atlasár 11.6.2012 21:46

Janko, just som skúsil, či to funguje a je to OK. Problém bude kdesi inde. Ale nie si sám, aj nedávno, keď som link posielal pár ľuďom, tak nie každému to išlo.
Ale v takej Kórei to funguje, už sa mi tu dvaja kvôli nej nanominovali. Vraj poznajú len pestované...

Reagovať na správu

portret

Igor atlasár 11.6.2012 21:49

Mne to síce v pohode otvára ale asi nesprávne. Sem tam sa objaví slovenská stavba vety.

Reagovať na správu

portret

Igor atlasár 11.6.2012 21:51

Ale klobúk dole. Takto publikovať v AJ v mykologickej terminológii!!!
Pýtal som sa chalanov z rodiny, čo bývajú za mlákou ako sa pomenovávajú po americky časti húb, ani nepípli...

Reagovať na správu

portret

vlado(ZV) mykológ, moderátor, atlasár 11.6.2012 23:17

Vďaka, vieš ako, je v tom aj "mykoláska".

Reagovať na správu

portret

J. Č. mykológ, atlasár, moderátor 15.6.2012 18:11

Tak som si aktualizoval ten program a teda článok je to vysoko zaujímavý. Budem z neho čerpať inšpiráciu.

Reagovať na správu

portret

vlado(ZV) mykológ, moderátor, atlasár 15.6.2012 18:41

Myslel som, že ho dávno eviduješ, teda že pravidelne sleduješ voľneprístupné články Czech Mycology.

Reagovať na správu

portret

lucnyk atlasár 11.6.2012 22:44

So mnou môžeš počítať, hádam o pár dní v Lodine budú ( v nedeľu ešte nerástli.) Máš záujem o podrobné info, plus GPS z ďalších lokalít , hoci bez exsikátu? Mimochodom, tá práca je imponujúca!

Reagovať na správu

portret

vlado(ZV) mykológ, moderátor, atlasár 11.6.2012 23:16

Čím podrobnejšie informácie, tým lepšie. Všetko má ešte čas, takže budeme prípadne komunikovať, čo ma bude detailnejšie zaujímať.
Aktuálne by napr. bolo zaujímavé to GPS. Ak by to geologicky vychádzalo nejako zaujímavo, tak by som sa zastavil aj osobne.

Ďakujem za uznanie.

Reagovať na správu

portret

bobineta atlasár, moderátor 12.6.2012 12:32

Chcem pozelat vela novych lokalit a zaroven sa spytat, ci tato vedecka praca bude spracovana iba v AJ alebo aj v slovencine?

Reagovať na správu

portret

vlado(ZV) mykológ, moderátor, atlasár 12.6.2012 14:54

Ďakujem.
Slovenskú verziu písomne zatiaľ nechystám, ale na jednej konferencii som to už referoval aj po SK, ale je z toto tiež len abstrakt.

Reagovať na správu

portret

qvestrik 12.6.2012 13:02

tak tie sú aj u nás..celkom hojné..ak bude záujem zašlem vzorku z kopaníc

Reagovať na správu

portret

vlado(ZV) mykológ, moderátor, atlasár 12.6.2012 14:55

Záujem bude určite. Kdesi odtiaľ je len nejaká historická lokalita.

Reagovať na správu

portret

extremica atlasár 12.6.2012 22:07

Odteraz zoberiem z každej plodnice vzorku. GPS a vzorky pôdy si zoberieš sám, keď nám vyjde to, na čom sme sa dohodli. Teda ak nebudú tie GPS publikované.

Reagovať na správu

portret

vlado(ZV) mykológ, moderátor, atlasár 12.6.2012 22:19

Ja zatiaľ píšem len o vzácnych a výnimočných hubách, tak aj preto GPS v žiadnom prípade publikovať nechcem a nebudem.
Aj na tej "písomnej forme" lokalizácie sa dohodneme...

Reagovať na správu

portret

hento M. 13.6.2012 09:33

"baranie hlavy" rástli hojne v okolí Košic v jednej obore až pokiaľ nerobili prerezávku lesa. LKT a motorové píly zničili duby pri ktorych rástli. Dalo sa nájsť aj 6-8 ich pokope.Pred pár rokmi som našiel lokalitu v blízkosti sídliska

Reagovať na správu

portret

vlado(ZV) mykológ, moderátor, atlasár 13.6.2012 13:39

Čo viem, tak ťažba dokáže obmedziť tvorbu plodníc na niekoľko rokov, ale keď sa tam znova objaví, hoci aj mladý, les, tak zvyknú znova začať rásť. Bolo by dobré tú lokalitu opäť pozrieť.

Hm, v blízkosti sídliska... To znie veľmi zaujímavo. Nemám doposiaľ žiadne údaje o lokalite, ktorá by bola tak blízko mesta. To by sa mi do poznania nových ekologických podmienok hodilo.

V nedeľu som šiel cez KE, čo je tak asi 3x za rok... Dalo by sa prípadne niekedy dohodnúť na osobnom stretnutí?

Reagovať na správu

portret

dimitry 13.6.2012 15:41

Keby som vedel, co vsetko potrebujes... tak by som Ti z toho odlozil, ako som Ti minuly rok v auguste pisal. Okrem presnej lokality nemas nic odo mna... ale ked ho tam aj tento rok najdem, ozvem sa.

Reagovať na správu

portret

vlado(ZV) mykológ, moderátor, atlasár 13.6.2012 20:45

Už vtedy som si nechával niečo v zálohe (vedel som, že napíšem aj pokračovanie ), ako aj tú lokalitu od Teba.

Takto, pamätám si Tvoj nález, pretože je pre mňa stále veľmi zaujímavý. V tej kombinácii s tou vzácnou, výrazne teplomilnou hubou, ktorú som doposiaľ nevidel, je už teraz pre mňa zvlášť zaujímavá a rád by som tú lokalitu navštívil aj osobne, ak by sa dalo. Teraz ma už budú z niektorých lokalít zaujímať aj bylinky a iné "zaujímavé" huby, ktoré sú typické pre určité lesy a podmienky.

Lokalizácia sa zdá dosť presná, ale nebolo by jednoduché ju prípadne nájsť.
Chodíš tam niekedy aj počas pracovného týždňa?

Reagovať na správu

portret

dimitry 15.6.2012 19:38

Som učiteľ, takže niekedy koncim aj skor, cize ano. A jul a august budem mat volna habadej... Ta lokalita je zaujimava pre mna svojou pestrostou... Chodim tam velmi rad... Takze nie je problem.

Reagovať na správu

portret

vlado(ZV) mykológ, moderátor, atlasár 17.6.2012 18:45

Aj ja som v podstate učiteľ, takže rozumiem.
Akurát ja mám celé leto vždy dosť nabitý program, takže uvidíme.

Reagovať na správu

portret

hento M. 14.6.2012 11:37

dobrý deň,chcem sa ešte opýtať,či barania hlava bude rásť aj po požiari lesa? Bezdomovci pred pár rokmi podpalili menšiu lokalitu lesa pri sídlisku,sem tam prechádzam okolo tých obhorených stromov ale doteraz tam nevyrastla. Zrejme ani nebude. Stromy sú vyschnuté na koreni.

Reagovať na správu

portret

vlado(ZV) mykológ, moderátor, atlasár 14.6.2012 12:14

Tak s takýmto niečim som sa ešte nestretol, ale podľa mňa by tam mohli časom rásť. Oni totiž čerpajú živiny hlavne z v pôde sa rozkladajúceho dreva, teda prevažne koreňov. Určite je však pre začiatok kľúčové, aby sa vytvorilo tienenie korún stromov na pôdu na pár rokov.

Reagovať na správu

portret

pohubny 14.6.2012 14:21

Ahoj Vlado.Tentokrát nie Domaša.Asi 15 km od PO smer Poprad je dedinka Lažany, odkiaľ pochádzam.Ak by si mal cestu na východ, zavolaj. Viem tam asi 30 stále funkčných miest. Prispôsobím sa. Tono

Reagovať na správu

portret

vlado(ZV) mykológ, moderátor, atlasár 14.6.2012 14:34

Tónko, to znie veľmi dobre, tento región nie je ani historicky vôbec podchytený. Teším sa a určite sa niekedy ozvem.

Reagovať na správu

portret

kota333 14.6.2012 20:49

V.P Vlado
dajte mi vedieť, ako váM dať info - absolútne som začiatočník - no trúdniky sú mojím srdcovým ...... a až chcete niečo viac o baraniavkoch - ja som sa presvedčení, že kolega, čo ho poznám len z príspevkov je ten, čo v oblasti Prešov Cemjata vie o koreňoch tolko,/ čo ja neviem ani dnes po 6 rokoch.
Dnes mám koreňov cca40 a ex.... cca 150 no asi je nutné sa kontaktovať nie verejne ... v prípade nutnosti, láskavo, poskytnem ubytovanie bez poplatku v obci na druhej strane - prosím info súkromne - ponuka platí len pre rodinu s ZV - dnes ale som nič nenašiel..... p. Vlado je to ponuka pre Vás a a pre toho koho si beriete so sebov ................. bzenov@gmial com -
/pre Vašu rodinu ex.???? v záujme veci pripojíš sa ? info je mimo -tak ako chceš
je to asi hodnotenia Tvojho ........................................ ... nechcem zapojiť toho kto nedá na to súhlas - prosím o info súkromné................

Reagovať na správu

portret

vlado(ZV) mykológ, moderátor, atlasár 15.6.2012 11:11

Zaslal som teda súkromnú správu na uvedený email.

Reagovať na správu

portret

dzoko 14.6.2012 20:46

Dobrý deň.
Mám záujem o spoluprácu a rád Vám odovzdám svoje znalosti aj skúsenosti. Napr. že už niekolko rokov mi rastie trúdnik klob. pod jabloňou na záhrade, samozrejme po prenesení sklerócia z lesa, pretože už to poznalo 100-ky aj hubárov, ktorí brali už aj 2-cm-trove.
Pred niekolkými rokmi som našiel miesto pod Dubníkom v Slanských vrchoch, kde mi nikto neruší rast. To miesto som ukázal len najbližším a chodiť tam môžu len so mnou! Miesto je obrovskééé a to vďaka lesákom - totižto po sťahovaní dreviny sklerocium rozťahali na 30m dookola a to sa po rokoch ujalo. Sám som to s otcom praktizoval v lese - sklerócium sme ukrajovali a nosili na predom vybrané miesto. Po rokoch sa ujalo. A tak sme to skúsili na záhrade pod jabloňou - výsledok sa dostavil po 4-rokoch a stále okolo 1- 10 augusta rasie 1,2. Nie sú ale veľké. Najväčie rastú práve na spomínanom mieste pod Dubníkom (v tráve).
Tie časti ktoré už zarástli po výrube nemajú takú veľkosť. Zatiaľ len toľko, hoci by som o baranej hlave kecal a kecal ))))).
Pekný deň a úspešný rok.
Jozef Stredňák Dzoko.

Reagovať na správu

portret

vlado(ZV) mykológ, moderátor, atlasár 15.6.2012 11:10

Zdravím!

Tak o tom presádzaní som čo-to počul, hlavne o pokusoch, ale naživo som ešte nemal tú česť. To by bola skvelá časť článku! No a šírenie cez rozťahovanie sklerócia...
Ale samozrejme aj tie ďalšie skúsenosti, sám sa ešte mám čo učiť...
Ten Dubník znie veľmi dobre, vzorka odtiaľ nie je a vždy som sa tam chcel pozrieť aj kvôli tým baniam.

Úspešnú sezónu prajem,

Vlado.

Reagovať na správu

portret

L.Ď. pokročilý 15.6.2012 11:40

Ahoj,
raz som našiel trúdnik klobúčkatý v kopcoch nad Zamutovom, nad cestou smerom na Dubník. Ale je tomu už cca 30 rokov a les je už vyrúbaný.

Reagovať na správu

portret

vlado(ZV) mykológ, moderátor, atlasár 15.6.2012 13:51

Ahoj,

o baraních hlavách zo zamutovskej strany som už počul. Ale ani odtiaľ záznam nemám.
Presná lokalizácia by už asi nebol možná, čo? To, že les vyrúbali, by nebol problém. Pár rokov po výrube často plodnice rastú opäť. Teda, pokiaľ ho z pohľadu tohoto výskumu a pokračovania článku nevyrúbali tento rok...

Reagovať na správu

portret

L.Ď. pokročilý 18.6.2012 07:18

Údaje zašlem. Nie presne na meter, ale aspoň približne.

Reagovať na správu

portret

vlado(ZV) mykológ, moderátor, atlasár 18.6.2012 08:01

Tak aj keď budú ako-tak približné, tak sa hádam bude dať aspoň sa tam pozrieť a skleóciá sú tam furt...

Reagovať na správu

portret

gabriell 18.8.2016 13:21

Ahoj, Vlado, môžem to potvrdiť. Chodil som tam ako malý chlapec s otcom a ujom, ktorý bol v Zamutove lesníkom. Boli to moje prvé stretnutia s "baraňou hlavou". Neskôr ich môj otec nachádzal aj v okolí Zborova, lokalita Dževrnik, môj priateľ v Kurimke (okr. Svidník), v Lukavici pri Bardejove, ja som ich našiel pred asi 15 rokmi v Levoči a tiež v spomínanej lokalite Džvernik, ale žiaľ viac tam nevyrástli a už dlhšiu dobu sa mi žiadnu nepodarilo nájsť. Z počutia viem tiež o niekoľkých lokalitách v okolí Bardejova a Stropkova. Na severovýchode rastú takmer všade.

Reagovať na správu

portret

romanusTN 16.6.2012 17:43

Pokúsim sa to poslať lebo na západnom slovensku je o dosť menej miest kde sa dajú nájsť.

Reagovať na správu

portret

vlado(ZV) mykológ, moderátor, atlasár 17.6.2012 18:46

Veľmi dobrý motivačný argument, beriem.

Reagovať na správu

portret

Jarott atlasár 18.6.2012 09:22

Bol som pozriet jedno sklerocium a nenasiel som. Uchovec (P.Zeliska),najlepsi znalec t.klobc. v pezinskom chotar (min. 3 sklerocia) vie o Tvojom zaujme,zdokladuje ak... Pezinske Karpaty zrejme v dohladnej dobe nepomôzu.

Reagovať na správu

portret

voloďa 18.6.2012 14:26

Budem sa snažiť niečo poriešiť! Svokor pozná veľa miest pri Ruskom Kazimíri.

Reagovať na správu

portret

vlado(ZV) mykológ, moderátor, atlasár 18.6.2012 16:06

Vladko, dohodneme. V podstate by vždy z určitého regióniku (štvorca na mape) stačila jedna typická lokalita. Ak by k tomu bola nejaká raritka, napr. sklerócium pod čerešňou, bola by to ešte aj čerešnička na torte.

Reagovať na správu

portret

Marcel 18.6.2012 23:00

No s tou čerešňou by som dačo mohol poriešiť aj ja.

Reagovať na správu

portret

vlado(ZV) mykológ, moderátor, atlasár 19.6.2012 17:34

OK, prípadne beriem.

Reagovať na správu

portret

pepe69 19.6.2012 19:34

mam aj ja jedno miesto,Slanske vrchy-2km juhovychodne od Hanusoviec n/T,toto miesto som nasiel v roku 2009;bolo tu v okoli Hanusoviec n/T viacej miest,co mi ukazal stary otec,ale uz asi 10 rokov tam nic nerastie,kedysi bolo vidno aj tie tzv.cierne korene,ale nic tam uz nieje,co si pamatam,rodilo to 35 az 40rokov..Tohto roku som tak este nebol,ale kuknem sa tam a budem pamatat na Teba
s pozdravom Peter

Reagovať na správu

portret

vlado(ZV) mykológ, moderátor, atlasár 19.6.2012 19:47

OK, zvlášť na Slanské vrchy mám slabosť...

Reagovať na správu

portret

spišak 19.6.2012 22:21

Nič v zlom. Možno by sa zišlo trochu upresniť - práve pri Hanušovciach sa na juhovýchod stáča Topľa, ktorej údolie oddeľuje Slanské Vrchy aj s predhoriami (ležiacimi skôr na juh a západ) od viac na východ zasahujúcej Ondavskej vrchoviny.

Reagovať na správu

portret

vlado(ZV) mykológ, moderátor, atlasár 21.6.2012 07:12

Janko, v pohode, na to už prípadne dozriem, aby to bolo správne zaradené.

Reagovať na správu

portret

pepe69 10.7.2012 08:07

nic v zlom,napisal si spravne,Topla sa staca na juhovychod,ale k polohe Hanusoviec je Topla na severovychode,a nad nou je dajme tomu Ondavska vrchovina,ja ale vravim o Slanskych vrchoch a ich poloha vzhladom k Hanusovciam je od juhozapadu na juhovychod.
Ale miesto uz nie je aktualne,Slanske vrchy su hrozne poryte a za obet padlo aj moje miesto,rozryte,korene vonku,pokusane a suche,neviem ci sa to obnovi,trosku som tomu pomohol,ale hrozny pohlad! no mal som stastie a o niekolko dni som nasiel nove miesto v uz vyssie sponinanej lokalite ondavskej vrchoviny,asi 2km SV od obce Remeniny,mam vysusene dva kusky a posielam to teda do toho Zvolena

Reagovať na správu

portret

Perun 21.6.2012 12:07

Včera som priniesol z lesa v Zámutove tri kusy o veľkosti asi 3O cm.

Reagovať na správu

portret

topvideo 25.6.2012 15:16

Nie je viac poddruhov tejto huby? Podľa fotografií v atlase sa farebne veľmi odlišuje, od takmer bielych cez béžovú až po tmavosivú...

Reagovať na správu

portret

vlado(ZV) mykológ, moderátor, atlasár 25.6.2012 15:37

Nemalo by byť. Nie je o nej ani veľa genetických analýz, ale doposiaľ nikto nenačrtol, že by tam bolo viac druhov. Skúsení "baraniari" však vedia, že farba plodnice sa mení aj jej vekom, aj množstvom na ňu dopadajúceho svetla.

Reagovať na správu

portret

topvideo 25.6.2012 16:18

To ma nenapadlo, ale aj belosi aj černosi sú....a tiež len ľudia :D

Reagovať na správu

portret

Husi moderátor, atlasár 25.6.2012 22:31

Farebná rozmanitosť je bežná aj u iných húb.... hríb smrekový od bieleho až po tmavohnedý klobúk, hliva ustricovitá od tmavo fialovej až po bielu atď. ale farba sa mení v závislosti od umiestnenia alebo veku, kým tí černosi sú čierni stále.....

Reagovať na správu

portret

zjola 25.6.2012 16:59

No v Slánskych Vrchoch rastie v hojnom počte. Ja ich zberám nad Zámutovom.Farebne sa líšia hlavne podľa toho kde ju nájdete. Svetlejšie su v tráve a tam kde maju viac svetla. A miesta? Niekedy je to aj popri ceste, potom v húštine, ale hlavne v zmiešanom lese dub, buk,hrabina, oľcha /jelša/ .Poznám aj miesta nad ktorými neveriacky krútite hlavou, že tu vie rásť.Za mlada som hodne zberal v Ondavskej Vrchovine v okolie Hudcoviec smer Tovarné, Štefanove, Lieskovec.Sú roky keď ich nájdete aj desiatky, ale aj nič. No posledné roky su bohaté.Nemal by som písať tohto roku som zobral asi 10 ks a nechal asi15 mladých.Ale nech aj druhí maju ak nájdu su miesta o ktorých vieme viacerí, ale su aj také ktorých viem iba ja.

Reagovať na správu

portret

vlado(ZV) mykológ, moderátor, atlasár 25.6.2012 18:00

Zaujímavé informácie, zvlášť keď môj otec pochádza z Tovarnianskej Polianky. Ale oni chodili za touto hubou smerom na Strážske.

Barania hlava pod jelšou je pre mňa úplnou novinkou. Túto lokalitu by som určite rád zaevidoval. A možno aj akékoľvek výnimočné, špecifické miesto...

Reagovať na správu

portret

zjola 25.6.2012 20:32

Ja pochádzam z Hudcoviec a mate pravdu Vaši chodili smerom na Hrabovec,alebo nad nad Tovarňanske družstvo smer Štefanovce. Ja pravda, že som našiel baranie hlavy aj smerom na Strážske v lokalite medzi Orlovou a Cibuliakom.

Reagovať na správu

portret

zjola 25.6.2012 21:04

Tiež Vaši chodili určite aj do lokality Nemecká, Brotky, Hučok. Je to trojuholnik Tovarné,Štefanovce a Topoľovka. Chodili sme tam už ako malé deti s učiteľom na ZŠ. Dnes ktorý učiteľ vezme deti na huby?

Reagovať na správu

portret

vlado(ZV) mykológ, moderátor, atlasár 25.6.2012 21:11

Možno aj, toto veľmi nespomínali, ale v tých časoch sa chodilo takmer výlučne len peši a tak nebolo veľa možností, len na každú svetovú stranu niekoľko km.

Reagovať na správu

portret

tarnavčan(MI) 25.6.2012 23:03

Potvrdzujem výskyt v lese Vybuchanec/čásť obce Naciná Ves,Pusté Čemerné,Strážske/časť Plane/ Výskyt je premenlivý podľa rokov a stanovišť v huštinách ale aj v čistom lese - dub,buk,breza,hrab

Reagovať na správu

portret

vlado(ZV) mykológ, moderátor, atlasár 25.6.2012 23:38

Ďakujem, oblasť Pusté Čemerné a Strážske je asi jedna z najznámejších na baranie hlavy na Slovensku.

Reagovať na správu

portret

tatiana1 25.6.2012 23:16

Dobrý večer.Reagujem na Vašu výzvu K trúdniku.Dnes k nám prišli romovia s krásnymi kúskami trúdnika.Boli to tri krásne kôpky.Ak by Vás to zaujímalo,Obec Hrabské okr.Bardejov.Úplne presnú lokalizáciu Vám nepoviem,ak potrebujete,skúste mapu alebo telefón 0905902664,Ako tu bývam,osem rokov,prídu k nám stále v tomto období aj s touto hubou.S pozdravom Tatiana

Reagovať na správu

portret

vlado(ZV) mykológ, moderátor, atlasár 25.6.2012 23:39

Ďakujem za reakciu. Pre výskumné účely je však treba detailnejšie údaje až dokonca moju osobnú návštevu priamo pri "koreňoch".

Reagovať na správu

portret

Plashack 26.6.2012 06:24

Ahoj Vlado.Pred niekoľkými rokmi som poznal asi 120-130 miest baranich hláv.Veľku časť som zdedil, dosť som našiel sám.Potom som zo zbierania vypadol asi na 5 rokov kvôli zamestnaniu a vrátil som sa k tomu pred dvomi rokmi.Les sa tak zmenil že na všetky miesta už netrafím, no stale ich ešte ostáva dosť.Su tu aj taky čo tvrdia že poznajú aj 200 miest. Ak by si mal do augusta cestu na východ ozvy sa dopredu na [email protected] zavediem Ťa na nejake miesta aby si mohol odborne odobrať vzorky pripadne fotky dobrý prístrojom.Mam aj miesto kde rastu pod starou čerešňou no prevažne je to hrabový les.

Reagovať na správu

portret

vlado(ZV) mykológ, moderátor, atlasár 26.6.2012 21:03

Ahoj Laci, tak to sú teda iné čísla... Ďakujem za pozvanie, vážim si to. Kde sú teda zhruba tie Tvoje lokality? Vieš, ak už mám z tej oblasti (štvorček na mape) niečo zabezpečené, tak moja návšteva bude musieť prípadne trocha počkať.
Nie je možno ešte nejaké Tvoje miesto pod inou drevinou ako je buk, dub, hrab, breza, čerešňa?

Reagovať na správu

portret

Plashack 29.6.2012 10:05

Ahoj, môj revír je od cesty č. 18 medzi Strážskym a N. Hrabovcom, smerom na juh cez osadu Plane, Puste Čemerné po Vybuchanec v dĺžke asi 6 km a šírke do 1 km.Aj keď nie som odborník na dreviny myslím že tam raritný strom pri Trudníku nerastie.

Reagovať na správu

portret

Plashack 26.6.2012 06:33

Dodatok:
Nezaručím že budu ešte rásť.
S tou kyslou pôdou môže byť, roky sa tu vyrábyla kys. sírova takže spád kys. dažďov to možno aj ovplyvnil. Ak by si mal nejaké otázky, napíš.

Reagovať na správu

portret

ivusko 26.6.2012 17:21

cez víkend už rástli na Domaši, 6 kúskov som zobral ďalších niekoľko som si nechal na stredu, idem po nich ak ma niekto nepredbehne, ale bolo mi ľúto brať také malé kúsky...

Reagovať na správu

portret

vlado(ZV) mykológ, moderátor, atlasár 26.6.2012 21:07

Áno, na Východe sa dajú teraz ako-tak objaviť, hoci to ešte stále nie je ideálne.
Mladé plodnice nemá naozaj zmysel brať, zber baraních hláv je aj trocha o riskovaní.

Reagovať na správu

portret

vlado(ZV) mykológ, moderátor, atlasár 26.6.2012 21:05

Takto, ja nakoniec nemusím vidieť ani baraniu hlavu. Stačí mi, keď si zoberiem malú vzorku z "koreňov".

Reagovať na správu

portret

ROAN pokročilý 26.6.2012 21:32

Ahoj ,dnes mi kamarát zase potvrdil výskyt v Sirku ,rástli tam zopár kusov hláv.

Reagovať na správu

portret

vlado(ZV) mykológ, moderátor, atlasár 26.6.2012 21:41

Ahoj, výzva je zrejmá, treba vzorky.

Reagovať na správu

portret

ROAN pokročilý 26.6.2012 21:44

Chcem tam ísť pozrieť...ok

Reagovať na správu

portret

vlado(ZV) mykológ, moderátor, atlasár 26.6.2012 21:54

Keď už, tak nezabudni aj na aspoň 1 dcl pôdy z hĺbky asi 5 cm od končiacej vrstvy listov.

Reagovať na správu

portret

Jarka 27.6.2012 08:59

Ahoj, les nad Borinkou už máš asi podchytený, že? http://www.nahuby.sk/obrazok_detai l.php?...

Reagovať na správu

portret

vlado(ZV) mykológ, moderátor, atlasár 27.6.2012 11:44

Ahoj, pre mňa je to úplne neznámy neznámy región, takže neviem posúdiť. Dá sa Ti to vyhodnotiť z článku na začiatku diskusie?

Reagovať na správu

portret

Jarka 27.6.2012 11:55

nie, ale v polovici júla tam asi znova idem s deťmi na chatu a ak budú, tak ti to komplet odložím a pošlem, len aby boli , viem miesto v ohraničení tak 100x50m , lebo tam ich býva viac, keď sme brali tie na fotke, aj 3-4 veľké úž boli pokazené, len brať tak tu to asi bolo a možno v pôde niečo bude asi nemá význam, je to prevažne hrabový les

Reagovať na správu

portret

Jarka 27.6.2012 12:02

pozerám na tú mapku, takže toto okolie asi už máš podchytené Borinka - Košarisko je cca 25 km od BA - Záhorie - Malé Karpaty

Reagovať na správu

portret

vlado(ZV) mykológ, moderátor, atlasár 27.6.2012 22:41

OK, Jarka, keď budem mať čas, tak ešte pozriem aj v zozname detailnejšie.

Reagovať na správu

portret

uchovec 28.6.2012 11:38

...dnes som našiel nad Limbachom, usuším a pošlem.

Reagovať na správu

portret

vlado(ZV) mykológ, moderátor, atlasár 28.6.2012 17:53

OK, vďaka, teším sa.

Reagovať na správu

portret

Ero atlasár 30.6.2012 11:07

trúdnik klobúčkatý biotop - trúdnik klobúčkatý OBR 330453 OBR 330456
Vlado, neskôr Ti pošlem presné údaje a vzorku, teším sa z môjho prvonálezu

Reagovať na správu

portret

vlado(ZV) mykológ, moderátor, atlasár 30.6.2012 17:48

Veľké gratulácie a ešte väčšia vďaka!

Reagovať na správu

portret

Ero atlasár 30.6.2012 20:07

Ďakujem, na druhý týždeň posielam

Reagovať na správu

portret

rudolf2 pokročilý 1.7.2012 15:07

trúdnik klobúčkatý II. trúdnik klobúčkatý III.Tak už mám aj tie "Záhorácke", vzorka sa suší, ak bude záujem bližšie informácie zašlem s.s.[ 330729], OBR 330730 , OBR 330731 .

Reagovať na správu

portret

vlado(ZV) mykológ, moderátor, atlasár 1.7.2012 20:26

OK, beriem.

Reagovať na správu

portret

L.Ď. pokročilý 2.7.2012 07:20

V sobotu som bol pozrieť jedno miesto. Našiel som len skleróciá - vzorku pošlem aj s údajmi z ďalších lokalít, kde som v minulosti našiel trúdniky klobúčkaté. Vzorka je z miesta, na ktorom rastie trúdnik už 40 rokov !!!

Reagovať na správu

portret

vlado(ZV) mykológ, moderátor, atlasár 2.7.2012 08:37

Vopred vďaka!
Krásne číslo...

Reagovať na správu

portret

Janisto správca galérií, atlasár 2.7.2012 12:08

Čau Vladko,potešil som sa ja a asi poteším aj teba. Dnes ráno mi môj kamarád poslal obrazovú správu,že aby som mu povedal čo je to za huba.A hľa trudnik klobúčkatý. Takže si môžeš poznačiť novú lokalitu. Dúfam,že sa tam v najbližších dňoch dostanem a nejako to zdokumentujem. Je to asi prvý známy náles v našej lokalite. Presné údeje ti pošlem keď sa z dotyčným človekom stretnem a presne mi ukáže kde to bolo. Zatial viem len toľko,že to bolo v Hrádku.

Reagovať na správu

portret

vlado(ZV) mykológ, moderátor, atlasár 2.7.2012 12:47

Super!

Reagovať na správu

portret

hubiar 9.7.2012 10:16

Zdravím. Neviem presne o aku spoluprácu sa tu jedná ale žijem v obci blízko mestečka Giraltovce a baranie hlavy v tomto kraji hojne vyskytuju aj ked ista skupina obyvatelov ich zbiera rojnicovým sposom na komerčné učely aj vždy ked rastú tak nájdem. Zbieram ich od detstva a odvtedy som ich našiel niekolko stoviek aj kusy nad 5kg. Kedže rastú iba na určitých miestach je to rodinné tajomstvo a miesta ich výskytu otec ukazuje synovi až ked je vo veku ked je schopný tieto miesta neprezradit, potom tam už trúdnika nenájde. Za tuto hubu velkosti futbalovej lopty sú ochotný ludia z mesta zaplatit aj 50 eur ak je zdrava a nečervivá, kúpia ju aj drahé reštáurácie napr.v Prešove. Tak hubárčeniu zdar.

Reagovať na správu

portret

vlado(ZV) mykológ, moderátor, atlasár 9.7.2012 10:33

mapka výskytu Polyporus umbellatus na SKÁno, keďže pochádzam z Východu, tak viem, ako to tam funguje a zhruba to celé tak isto poznám. Okolie Giraltoviec sú známym regiónom s výskytom tejto huby. Verím, že sa mi podarí odniekiaľ aj zo širšieho okolia získať nejakú vzorku, aby sa na tak významný región nepozabudlo. Rád by som bol, keby bol na tejto mape SK OBR 331933 označený každý štvorček severu Východného SK.

P.S. Prípadná lokalizácia sa dá riešiť aj všeobecnejšie, ako som to spravil v uvedenom článku pre niektoré lokality.

Reagovať na správu

portret

mihuc 11.7.2012 12:46

mam nalezy cca 4km vychod od stropkova nalez 7ks. Hrabovo bukovy les ,mladina . Rastu tam cca 20 rokov . Z mnohych uz len malo osvedcenych miest, ktere miznu po tazbe a zdevastovani korenov na mieste . Toho roku zmizlo asi 15 miest ,vyschlo, hroza. .

Reagovať na správu

portret

vlado(ZV) mykológ, moderátor, atlasár 11.7.2012 15:01

Ak by sa dali poskytnúť detailnejšie informácie a vzorky (ako je to uvedené na začiatku vlákne), tak by som bol len rád. Okolie SP je známe početným výskytom tejto huby, ale zatiaľ odtiaľ nemám žiadny dôkaz.

Reagovať na správu

portret

mihuc 12.7.2012 08:39

zozbieram vzorky a poslem , na buduci tyzden si dam okruh lebo konecne zacalo prsat a prebudi sa to

Reagovať na správu

portret

voloďa 12.7.2012 17:55

Teraz ma napadla blbosť! Veď keď Ti každý pošleme usušenú vzorku, tak na vianoce máš o huby postarané! V sobotu ráno ,,pečem,, hori!

Reagovať na správu

portret

vlado(ZV) mykológ, moderátor, atlasár 13.7.2012 11:30

Naj śe dari!

Reagovať na správu

portret

lucnyk atlasár 11.7.2012 07:13

Pri prezeraní fotogalérie za posledné obdobie som nadobudol dojem, že trúdnik klobúčkatý sa na Slovensku vyskytuje priam v epidemických rozmeroch! Vlado, preboha, čo si to vyvolal založením tohoto vlákna?!?:!?!

Reagovať na správu

portret

vlado(ZV) mykológ, moderátor, atlasár 11.7.2012 14:56

Vieš ako, Slovákom treba dať často len dobrú motiváciu a už to ide.

Reagovať na správu

portret

ELV1S (admirator fungis) 11.7.2012 19:16

dobrú motiváciu???
toľko pálenky nemáš

Reagovať na správu

portret

vlado(ZV) mykológ, moderátor, atlasár 11.7.2012 20:26

Nie všetci frčia na pálenke. Mňa by si ňou nepresvedčil, ale taký zaujímavý nález z okolia BB, kde som bol aj dnes, vie so mnou spraviť zázraky... A iné motivácie ľudí na stránkach by som Ti ozrejmil radšej súkromne.
Ozaj, keď hľadáš podzemky, zahrabeš za sebou miesto hrabania? Dnes som našiel pár takých, nezahrabaných...

Reagovať na správu

portret

ELV1S (admirator fungis) 12.7.2012 07:23

Bolo to myslené ako vtip na margo spotreby destilátov na slovensku

Po mne by si určite nič nenašiel !
Vždy starostlivo po sebe "upracem",
jednak kvôli samotným hubám a samozrejme
nechcem nechávať značenie "zberačom"

Reagovať na správu

portret

Kamka pokročilý 16.7.2012 21:40

trúdnik klobúčkatý OBR 333290 Poniky, 14.7.2012

Reagovať na správu

portret

rufuss pokročilý 16.7.2012 22:22

este som nikdy tuto hubu nenasla ale velmi by som chcela teraz dobre naprsalo a v sobotu idem na tyzden k BS, tak budem mat cas prekutrat kazdy kusocek az pod Sitno v mojej lokalite. Budem sa snazit, hoci som pocula ze nedavno ste tam nemali uspech

Reagovať na správu

portret

vlado(ZV) mykológ, moderátor, atlasár 16.7.2012 23:41

Kvetka, spolieham na Teba. Je tam (aj historicky), a verím, že na viacerých lokalitách. Trocha sa ochladilo, čo oni nie veľmi radi, ale veď uvidíš...
Nech sa teda zadarí!

Reagovať na správu

portret

Nezmar atlasár, mykológ 18.7.2012 22:14

trúdnik klobúčkatýKonečně aspoň trochu pomohu OBR 333671

Reagovať na správu

portret

Jarott atlasár 18.7.2012 22:42

Dnes som pozeral na dve sklerocia. Palo ich nazval "sklerozia",zabudaju rast.

Reagovať na správu

portret

uchovec 6.7.2016 10:47

...v Rakúsku... sa "z" číta ako "c"...ale srandujem - bol to preklep. Mimochodom - včera som našiel nové miesto na trúdnik - nad Pezinkom (zasa v hrabine, tak ako na 3 miestach nad Limbachom).

Reagovať na správu

portret

J. Č. mykológ, atlasár, moderátor 18.7.2012 23:19

Taká mapa by sa mi ohromne zišla. Je na to nejaký špeciálny softvér?

Reagovať na správu

portret

vlado(ZV) mykológ, moderátor, atlasár 18.7.2012 23:22

Asi áno, robil mi ju nejaký technik na SAV v BA.

Reagovať na správu

portret

čerebľa 19.7.2012 06:56

Ahoj Vladino. Chvíľu sledujem túto disk., ale kedže sám som ešte trúdnika kl. nenašiel nebolo o čom. Ak by si však potreboval spracovať nejaké map. výstupy rád pomôžem.

Reagovať na správu

portret

vlado(ZV) mykológ, moderátor, atlasár 23.7.2012 11:20

Ahoj Milan,
OK, vďaka.

Reagovať na správu

portret

miki49 pokročilý, atlasár 12.7.2016 18:29

Vlado,kde by som si mohol pozrieť tu mapu nálezov trudnika

Reagovať na správu

portret

vlado(ZV) mykológ, moderátor, atlasár 12.7.2016 18:31

Miki, v článku, ktorého link je v prvom príspevku.

Reagovať na správu

portret

miki49 pokročilý, atlasár 12.7.2016 19:40

ha a kde je môj štvorček

Reagovať na správu

portret

vlado(ZV) mykológ, moderátor, atlasár 12.7.2016 19:59

Ak tam nie je, tak to znamená, že Tvoju položku som získal neskôr, ako som uzavrel výsledky článku. Ďalšie, aj Tvoja položka, budú súčasťou pokračovania tohto výskumu, a teda aj ďalšieho článku.

Reagovať na správu

portret

Orich 26.7.2012 15:27

Ahoj,, Túto hubu som mal možnosť nájsť aj v ((Severnej časti Jazera Izra))
FOTKY: ( http://1url.cz/fuTq , http://1url.cz/uuT2 ) .

Reagovať na správu

portret

vlado(ZV) mykológ, moderátor, atlasár 26.7.2012 20:37

Zaujímavý región. Už len splniť požiadavky a nový bod je na mape.

Reagovať na správu

portret

vlado(ZV) mykológ, moderátor, atlasár 24.6.2016 21:09

Hube sa momentálne darí, takže ak ju nájdete a máte záujem prispieť k poznaniu o jej ekológii a rozšírení na SK, tak oživujem túto výzvu. Vopred ďakujem!

P.S. Aj dnes som sa presvedčil, že v teréne je to často pri tejto hube a jej skleróciách o decimetroch. Takže si prípadne poriadne označte miesto nálezu.

Reagovať na správu

portret

háj73 26.6.2016 17:39

Na túto stránku som prišiel až dnes. Je táto výzva stále aktuálna ?

Reagovať na správu

portret

vlado(ZV) mykológ, moderátor, atlasár 26.6.2016 21:41

Áno, stále je.

Reagovať na správu

portret

háj73 12.7.2016 13:46

Doporuču´jem označiť štvorec 12/97 ,je tam stovka miest. Poznám tu 5 miest na ploche 100x100 m. Samozrejme ďalších asi 20 v tejto lokalite.

Reagovať na správu

portret

vlado(ZV) mykológ, moderátor, atlasár 12.7.2016 14:44

Verím, v horných dvoch tretinách východu SK sú v podstate v každom štvorci s lesom. Avšak v tomto regióne sa mi len veľmi ťažko získavajú konkrétne údaje a vzorky - so zrejmých dôvodov.... Bez určitej spolupráce s nálezcom a dôkazom nemôžem len tak pridať bodku.

P.S. Cez Mykologické dni 2016 začiatkom októbra budeme práve v tomto regióne, takže by som sa mohol prípadne zastaviť aj osobne.

Reagovať na správu

portret

háj73 12.7.2016 15:11

Ak my zdravie umožní , budem k dispozícii...,

Reagovať na správu

portret

J. Č. mykológ, atlasár, moderátor 5.7.2016 00:51

http://www.cas.sk/clanok/421028/citatel-...

Reagovať na správu

portret

vlado(ZV) mykológ, moderátor, atlasár 5.7.2016 07:57

Reagovať na správu

portret

peten atlasár, mykológ 13.7.2016 13:30

trúdnik klobúčkatýehm, tady máš materiálu plný parapet: OBR 579787

Reagovať na správu

portret

Miroslav Kubeš 5.7.2016 22:01

Dobrý večer,
posielam id fotky dnešnej baranej hlavy, ktorú som vložil do galérie pod ID: 578766. Prosím o potvrdenie identifikácie. Ak chcete, aby som odložil časť plodnice na usušenie, dajte mi prosím vedieť.
S pozdravom
Miroslav Kubeš

Reagovať na správu

portret

soldanelka pokročilý 12.7.2016 10:37

Ahoj Vlado našla som ho opäť na starom mieste, aj som ho publikovala na mojej stránke. Rastie tam už roky. My ho nezbierame, ale je pekný, tak sa vždy poteším, že je tu. Má viac trsov okolo starého jaseňa v žihľave a medzi inými bylinami, ktoré majú radi vlhkú humusovitú pôdu.

Reagovať na správu

portret

Boris353 18.7.2016 15:50

Dobrý deň, dnes som našiel jeden kus na Breznianskej skalke v mladom bukovom lese

Reagovať na správu

portret

vlado(ZV) mykológ, moderátor, atlasár 25.7.2016 21:31

Fíha, to už je v relatívne chladnejšej oblasti, veľmi zaujímavé.
Vedeli by Ste mi v zmysle prvého príspevku zabezpečiť vzorku?
Škoda, dnes som tadiaľto šiel - z dovolenky bez internetu, možno by mi viac pomohol aj osobný odber vzorky...

Reagovať na správu

portret

Boris353 26.7.2016 07:27

Neviem ako sa správne robí vzorka húb, ale kus som odložil a vysušil snáď vám to bude dobré

Reagovať na správu

portret

vlado(ZV) mykológ, moderátor, atlasár 26.7.2016 09:19

To by mohlo stačiť, ďakujem. Napíšem súkromnú správu.

Reagovať na správu

portret

lokoo 26.7.2016 07:11

Ak je toto trudnik tak mám pre Vás perfektnú lokalitu....
http://www.nahuby.sk/obrazok_detail.php?...

Reagovať na správu

portret

vlado(ZV) mykológ, moderátor, atlasár 26.7.2016 08:58

Bolo by to zaujímavé, ale skôr to bude asi podpňovka bezprsteňová (Armillaria socialis) .

Reagovať na správu

portret

lucnyk atlasár 27.7.2016 14:06

Dnes som objavil v cudzom teréne novú lokalitu, 5 krásnych trsov. Pripravil som ti položku, zvyšné info cez SS. Hurá

Reagovať na správu

portret

vlado(ZV) mykológ, moderátor, atlasár 27.7.2016 21:34

Super, gratulujem, Ďakujem!

Reagovať na správu

portret

čerebľa 8.8.2016 12:37

Ahoj Vladino
Dnes som si všimol na stránke výskytu húb v Lučenci hubársky úlovok z Divína. Mohlo by Ťa to zaujímať, ak si to už nezaregistroval sám.

Reagovať na správu

portret

vlado(ZV) mykológ, moderátor, atlasár 8.8.2016 14:27

Ahoj Milan,

práve som prebral vzorky plodníc, listov a pôdy. Ďakujem veľmi pekne aj touto cestou akčnému nahubákovi!
Kiež by mohli byť všetky lokality takto rýchlo a dôkladne zaevidované...

Reagovať na správu

portret

Verecina 14.8.2016 09:57

13.8.2016 objavila jedna turistka túto baraniu hlavu čiže trúdnik klobúčkatý v lese za Lorinčíkom, kde sme sa stretli neďaleko lomu. My sme šli od kláštora klarisiek. Potom mi ju podarovala, lebo ona huby neje, len zbiera a ja som chcela len časť z neho, aby som ju lepšie poznala, no dala mi ju celú. Kontakt na ňu nemám, ale máme spoločnú turistku a na ňu kontakt mám, ale ona aj tak nevie presné miesto nálezu, lebo pri strome so sv. Máriou sme stretli hubára a nevedela mu povedať, kde presne to našla. No podľa toho ako rozprávala tak šla od záhradiek do lesa a mi od kláštora. Pravdepodobne to našla medzi lomom, kláštorom a záhradkami v Grófovom lese pod Najmošom v Lorinčíku, okres Košice - mesto medzi 8.45-10.00 h, lebo ona šla do lesa o hodinu skôr ako my 2. Ak Vás to zaujíma tak pošlem menší trsík, ale ide o malý trs do kg. Mám zábery, lebo doma som ho fotila zo všetkých strán, tak môžem i to poskytnúť. Zábery dám na Hubovú poradňu FB, lebo tam netreba presnú identifikáciu ako tu na tejto stránke. Preto tu žiadne snímky nedávam, hoci mám i rastliny a huby nafotené.

Reagovať na správu

portret

Husi moderátor, atlasár 14.8.2016 10:55

Mimo tému: Nikde nie je napísané, že na NAHUBY nemôžete dať fotografiu bez presného určenia. To je nedorozumenie. Sú tu tisíce fotiek bez presného určenia.

http://www.nahuby.sk/fotogalerie_vyhlada...

Tu na NAHUBY sa len snažíme určovať huby seriózne a to vyžaduje kvalitné fotky a príslušné informácie o biotope, plodniciach, substrátoch.

http://www.nahuby.sk/diskusia.php?parent...

Reagovať na správu

portret

Verecina 14.8.2016 12:09

Až taký znalec nie som, aby som určila aj substrát. Ešte tak biotop áno, ale druh pôdy už nie. Skôr určím stromy a rastliny ako huby. Včera som našla hubu tiež v lokalite medzi Perešom a Myslavou, ale je to niečo medzi krasnopórovcom a jelenkou ako som to zistila približne z Vreckového atlasu hub od Garnweidnera. Takže idem hľadať ďalej tu. Vyzerá to na jelenku ryšavú, ale nikde sa nepíše o tom, čo sa robí s hlúbikom po pozdlžnom rozrezaní. Biela dužina sa meni na okrovo žltú a pásikavú ako letorosty, ale pozdlžnú. O tom som sa nikde nedočítala. Po čase v uzatvorenej nádobe je to už svetlá a tmavá káva. Rozoznať tmavé čiarky pripomínajúce zošit s notovou osnovou. Teraz mi povedzte čo je to za huba. Klobúk je oranžovo tehlový poprehýbaný. Hymenofor je ostnatý, ale skoro nebadateľný. Hlúbik otlačením hnedne. Vôňu má príjemnú, hubovú. Rástol pri kmeni stromu. Les je miešany. Medzi Baškou a Myslavou pri Košiciach. Huby ochutnávam len tie, ktoré bezpečne poznám, takže akú ma chuť tak to neviem. Neochutnala som.

Reagovať na správu

portret

vlado(ZV) mykológ, moderátor, atlasár 14.8.2016 13:33

Fotka plodnice tejto huby, možno jelenky, aj s tým rezom, no, nemalo by to byť problém určiť. Pokiaľ Ste však nenašli nový druh pre vedu...

Reagovať na správu

portret

vlado(ZV) mykológ, moderátor, atlasár 14.8.2016 13:27

Dobrý deň, v prvom rade ďakujem veľmi pekne za ochotu a detailný opis situácie. Bohužiaľ, bez presnej lokalizácie je to naozaj veľmi ťažké a je to od Zvolena dosť ďaleko na intenzívne prehľadanie terénu, takže takýto nález nemá vedecký význam. Ak by bola aspoň presná lokalita, tak niekedy by som sa možno vedel po dohode zastaviť a biotop by som si vedel opísať osobne, zobrať vzorku pôdy. Z biotopu stačí určiť stromy. Po presnej lokalizácii miesta a vzorke pôdy určujem geológiu ja.

Ako píše Husi, nie je problém tu pridávať aj fotografie neurčených húb. Ak to bude zaujímavý nález, určite sa Vám niekto ozve. Napr. vidím vo Vašej galérii zaujímavé fotky určite vzácnejších hríbov. Bude však treba niekedy urobiť aj detailnejšiu fotografiu hlúbika, rúrok, a určite by sa to mohlo, zvlášť pri hríboch, dať určiť.

Reagovať na správu

portret

džordžo8 16.8.2016 21:45

dnes som našiel trúdnik klobúčkatý v lokalite Prievidza Hradec .Bol som dosť prekvapený a šťastný.

Reagovať na správu

portret

vlado(ZV) mykológ, moderátor, atlasár 17.8.2016 14:44

Gratulujem!
Od PD myslím nález tejto huby nemám. Ak by Ste boli ochotný, môžte pomôcť s poznaním výskytu tejto huby podľa inštrukcií v prvom príspevku. Ďakujem!

Reagovať na správu

portret

Juraj H. 17.8.2016 07:53

Dobry den. Je toto trudnik klobuckaty? Lokalita Horne Srnie. http://www.nahuby.sk/obrazok_detail.php?...

Reagovať na správu

portret

jardan 17.8.2016 22:24

Mám na odoslanie pripravený úsušok, vzorku pôdy, listov stromov a sklerocium z lokality Horné Orechové /časť Trenčína/. Kam môžem poslať fotografie z náleziska, vrátane mapky?

Reagovať na správu

portret

jardan 18.8.2016 13:23

Zásielka odoslaná, čakám na mailovú adresu pre fotky.

Reagovať na správu

portret

jardan 18.8.2016 13:25

Pardon, až teraz som adresu našiel v súkromných správach, posielam.

Reagovať na správu

portret

snehurka 19.8.2016 15:02

poslem vam na mobil ja som nasla lokalitu v zemianskych kostolanoch ale ich neberiem nevedela som co to je az z knihy som sa dozvedela mam to odfotene ...0918174388....

Reagovať na správu

portret

vlado(ZV) mykológ, moderátor, atlasár 26.2.2017 19:15

Priatelia, opäť sa blíži príležitosť opublikovať výsledky o nálezoch tejto huby. Poprosím vás, ak ešte máte doma vzorky tejto huby, tak mi ich prosím vás pošlite do 10-tich dní, ak sa vám dá. Vopred ďakujem veľmi pekne!

Reagovať na správu