Bedla jedovata
![Sebastian Uhlar portret](https://www.nahuby.sk/images/users/sebastian_uhlar_15901.jpg?rnd_cache=1)
Xfce4 5.6.2012 14:56
Bobry deň takže začalo pršať a už sa teším na bedľu vysokú ale na nete som čítal ze postupným otepľovaním sa k nám presúvajú teplomilné bedle ktoré sú jedovaté . Nie som boh vie aký hubár skorej začiatočník preto by som rad vedel hlavne znaky Bedli jedovatej na nete moc foto nieje pretože je dosť vzácna ale ........ Rozdiel je ze nemá na stonke ten prstenec? alebo?
![Pavol Kešeľák <span class="badge">atlasár, mykológ</span> portret](https://www.nahuby.sk/images/users/pavol_keselak_2964.jpg?rnd_cache=1)
Ešli atlasár, mykológ 5.6.2012 16:54
Dávam do pozornosti článok Vladimíra Antonína, ktorý publikoval v mykologických listoch č. 101
Existuje (Macrolepiota venenata)? Does Macrolepiota venenata exist?
Ve své toxikologické praxi se autor dosti často setkává se slabšími otravami po požití bedly červenající
(Macrolepiota rachodes). Jejich příčina může být (kromě chyb při kuchyňské úpravě hub) buď v citlivosti
některých lidí k bedle červenající nebo v existenci bedly jedovaté (M. venenata).
Bedla jedovatá byla popsána jako druh podobný bedle červenající zahradní (M. rachodes var. bohemicá), od které se liší zejména kloboukem s velkou středovou ploškou a víceméně paprsčitě uspořádanými velkými tmavými šupinami, výrazně kontrastujícími na světlém podkladu (trochu připomíná mohutnou bedlu Konrádovu - M. konradií), jednoduchým, tenkým nebo mírně ztloustlým prstenem a nepřítomností přezek na bázi bazidií; roste na ruderálních stanovištích. Bedla jedovatá vyvolává gastrointestinální obtíže, zatímco bedla červenající zahradní je považována za jedlou. Oba taxony by podle výsledků současného studia měly patřit do rodu Chlorophyllum Massee, který obsahuje jak druhy přezkaté, tak i bez přezek. Typový druh, C. molybdites, je jedovatý (vyvolává rovněž žaludeční a střevní obtíže), ale nebyla v něm doposud zjištěna žádná jedovatá látka. Je tedy potřeba bedlu podobnou bedle červenající z ruderálních stanovišť sledovat, zdali se skutečně
jedná o bedlu jedovatou. Studium je podporováno výzkumným záměrem MK ČR (MK 00009486201).
![Sioux Sediaci Býk <span class="badge">pokročilý</span> portret](https://www.nahuby.sk/images/users/vladimir_kuderavy_8176.jpg?rnd_cache=1)
Tatanka - Yotanka pokročilý 5.6.2012 19:26
Poučné.
Ale jedná sa predsa len o príbuzný druh bedle červenejúcej, ale nie je to bedľa
červenejúca čo spǒsobuje problémy.
Presne tak! Nezbierajte bedle tzv. Červenejúce na ruderálnych stanovištiach
ovplivnených človekom t.j. parky, záhrady, upravené umelo kosené pasienky!!!
![Radim Dvořák <span class="badge">mykológ</span> portret](https://www.nahuby.sk/images/users/radim_dvorak_8539.jpg?rnd_cache=1)
vlkodlak mykológ 14.6.2012 01:29
Znovu opakuji, co jsem zde již psal: více než 20 let konzumuji bedlu červenající "zahradní" bez jakýchkoliv problémů, ba si pochutnávám. Celá ta hysterie kolem ní jde mimo mě. Na druhou stranu se zde např. J. Malý vyjádřil, že mu nedělají dobře kačenky české, které považuji za vynikající jedlé houby.
Pokud vyloučíme skutečně jedovaté látky, které fungují díky shodnému metabolismu na všechny lidské konzumenty, musíme zvážit i další fakta: Každý člověk je jinak citlivý na různé přírodní látky, navíc v dnešní době má kdekdo alergii na kdeco...
Jakmile někomu určité jídlo nedělá dobře, zkrátka ho nejí, i kdyby všichni kolem měli z toho samého boule za ušima a hlasitě mlaskali. Já třeba nemůžu krevety, ač jsem je kdysi jíst mohl.
![Mgr. Gabriela Kleinova portret](https://www.nahuby.sk/images/users/gabriela_kleinova_29282.jpg?rnd_cache=1)
Gabcika a Jirko 1.1.2015 21:30
S tymto sa da len suhlasit.
Poznam ludi ktori bez problemov konzumuju nedostatocne upravene "modraky" a pre inych z tooh isteho hrnca uz sposobovali tazsie bolesti zaludka, takisto peciarka pachnuca pre niektorych ohen na streche a niektory si ju nevedia vynachvalit, jedneho znameho kamarata je alergicka (silnejsie bolesti brucha atd.) vyslovene na smrcky a pri tom akekolvek ine huby moze jest. V dokumentoch (na SR&CR mame len par ale kvalitne su aj zahranicne) velakrat od mykologov je pocut ze tieto slabsie "jedovate" huby tamti jedia a nic sa im nestane a inym zas ano vid usiak obycajny povazovany u nas aj vo svete za jedovatu hubu (niekde ho uvadzaju v top 3 deadly) ale sami mykologovia poukazali ze niektorym nerobi nic (konzumenti dlhe roky) aj ked jedia starsie plodnice (gyromitrin).
Teda presne clovek by mal sam prv zistit (ak neratam jedovate huby pre ludsku rasu ale jednotlivcov) v malom mnozstve ci mu huba aj ked je jedla nerobi potiaze a ak nie tak vyriesene.
Ako bolo napisane (reakcia na mykologa) v dnesnej dobe je vela alergenov, ktore oslabuju/menia imunitny system ci uz z toho alebo oneho dovodu a clovek akym je dnes nemusi byt zajtra, menime sa ci uz na zaklade okoliteho prostredia, tym ako zijeme a sa stravujeme atd - teda aj nase telo reaguje na rozne latky a preto nie kazdy moze mat tie iste zazivacie problemy pri tych istych hubach ako niekto iny.
![fugi sk portret](https://www.nahuby.sk/images/users/rastislav_krc_31.jpg?rnd_cache=1)
fugi 9.6.2012 17:14
niekde som cital aj o agatovych lesoch /nezbierat bedlu c./, kre tu nik zatial nespomenul
b.c.j. - mozno ani nie je priamo jedovata, len v sebe nahromadi ,,dostatok" dusicnanov a pod. zdraviu prospesnych latok
![Ján Droppa portret](https://www.nahuby.sk/images/users/jan_droppa_8954.jpg?rnd_cache=1)
spišak 10.6.2012 23:20
Tiež mám informáciu z literatúry o tom, že pôda pod agátmi je v podstate jedovatá a rovnako sú huby pod agátmi rastúce. Overené to nemám vzhľadom na nedostatok agátových porastov v "mojich" lesoch.
![. . portret](https://www.nahuby.sk/images/users/igor_kapitan_12921.jpg?rnd_cache=1)
... 15.6.2012 02:39
my sme mali na konci dvora skupinku mladsich agatov cca 6-7 ks, tam som bedle pestoval, jedli sme ich roky, pokial nevymizli a nespozorovali sme nijake priznaky otravy
![Mgr. Ján Červenka <span class="badge">mykológ, atlasár, moderátor</span> portret](https://www.nahuby.sk/images/users/jan_cervenka_146.jpg?rnd_cache=1)
J. Č. mykológ, atlasár, moderátor 10.6.2012 02:45
Červenejúce bedle sa doteraz hádzali do jedného vreca. Po novom ich treba u nás rozlišovať ako:
Ch. olivieri (bedľa červenejúca so špinavým sivohnedým klobúkom, klasická lesná červenejúca bedľa, zrejme aj najbežnejšia; hlúbik dlhší ako priemer klobúka)
Ch. rachodes (bedľa červenejúca s políčkovito rozpukaným klobúkom a kontrastnou bielou dužinou medzi políčkami; vyhľadáva hnojené miesta; hlúbik zvyčajne kratší ako priemer klobúka)
Ch. brunneum ("záhradná" bedľa s odsadenou hľuzou, často s trsovitým rastom; rastie typicky na narušených miestach v lesoch a mimo lesa - pri kŕmidlách, senníkoch, posedoch, na komposte; hlúbik typicky krátky a hrubý)
![Sebastian Uhlar portret](https://www.nahuby.sk/images/users/sebastian_uhlar_15901.jpg?rnd_cache=1)
Xfce4 11.6.2012 15:02
to stačí nožíkom po stonke tej bedle prejsť a z farby sa na červeno ale bo je červene vnútro "stonky"?
![Mgr. Ján Červenka <span class="badge">mykológ, atlasár, moderátor</span> portret](https://www.nahuby.sk/images/users/jan_cervenka_146.jpg?rnd_cache=1)
J. Č. mykológ, atlasár, moderátor 11.6.2012 18:52
Červenie pri reakcii dužiny so vzduchom. Takže buď po prekrojení, alebo pri zarezaní nožíkom do dostatočnej hĺbky, tam, kde už sa nachádza dužina.
![stefan hrbik portret](https://www.nahuby.sk/images/users/stefan_hrbik_31520.jpg?rnd_cache=1)
hrbik 29.10.2015 10:56
keď už máme od bedlí oddelený rod, mal by sa aj inak volať, napríklad BEDLIAK, teda Ch. olivieri - bedliak olivierov
![Mgr. Ján Červenka <span class="badge">mykológ, atlasár, moderátor</span> portret](https://www.nahuby.sk/images/users/jan_cervenka_146.jpg?rnd_cache=1)
J. Č. mykológ, atlasár, moderátor 29.10.2015 22:00
Úplne stačí, keď je oddelený v latinčine. Slovenské mená húb netreba stále meniť, lebo onedlho tu budeme mať pre každý druh aj desať názvov a nikto sa v nich už nevyzná.
![Pavel Mäsiar portret](https://www.nahuby.sk/images/users/pavel_masiar_599.jpg?rnd_cache=1)
Palo70+ 30.10.2015 13:48
Nedávam súhlas ani nesúhlas, ale je to na zváženie. Podľa "1000 slov. a č. húb" máme pod Chlorophylum striešku i bedľu, pod Leucocoprinus bedľovec i bedlicu, pod Leucoagaricus bedľu, bedlicu i bedľovec. Dosť chaos. Bedliak je zaujímavý tip, ale slovenčina je v tomto úžasná: bedľa, bedlica, bedľovec, bedliak, bedličiak, bedľovičiak, bedliakovec, bedeľ,....
![Mgr. Ján Červenka <span class="badge">mykológ, atlasár, moderátor</span> portret](https://www.nahuby.sk/images/users/jan_cervenka_146.jpg?rnd_cache=1)
J. Č. mykológ, atlasár, moderátor 30.10.2015 16:56
To je ešte nič, ale hríb sa rozdelil asi na šesť rodov. Takže po novom by to malo byť správne horkohríb, maslohríb, modrohríb, hríb, atď...
![Rudolf Cáfal <span class="badge">pokročilý</span> portret](https://www.nahuby.sk/images/users/rudolf_cafal_8171.jpg?rnd_cache=1)
rudolf2 pokročilý 30.10.2015 18:43
Ešteže som sa nesnažil "šprtať" odborné názvoslovie, to by bolo zbytočnej energie...
![stefan hrbik portret](https://www.nahuby.sk/images/users/stefan_hrbik_31520.jpg?rnd_cache=1)
hrbik 13.10.2018 19:21
Vraj bedľovka, teda asi nie bedliak:
https://www.nahuby.sk/dis kusia.php?paren...
![Pavel Mäsiar portret](https://www.nahuby.sk/images/users/pavel_masiar_599.jpg?rnd_cache=1)
Palo70+ 14.10.2018 09:31
Pojem bedľovka bol použitý v literatúre, bedliak nie. Ale asi to zostane (ako píše J. Č.) tak, že stačí, keď je daný rod oddelený latinským názvom. Pri hríboch by sme sa sfanfrneli, ak by sme v slovenčine kopírovali súčasné latinské názvy.
![. . portret](https://www.nahuby.sk/images/users/igor_kapitan_12921.jpg?rnd_cache=1)
... 17.6.2012 12:08
vdaka len este keby si doplnil prosim ktore su "jedovate" a ci stale alebo len niekedy a ci len niekomu
![Mgr. Ján Červenka <span class="badge">mykológ, atlasár, moderátor</span> portret](https://www.nahuby.sk/images/users/jan_cervenka_146.jpg?rnd_cache=1)
J. Č. mykológ, atlasár, moderátor 18.6.2012 07:19
To sa presne nevie, a to práve preto, že sa určovali všelijako.
![Jaroslav Malý portret](https://www.nahuby.sk/images/users/jaroslav-maly_33207.jpg?rnd_cache=1)
JAMAL 15.10.2017 23:40
V rodě Chlorophyllum je prokazatelně jedovatý pouze jeden druh, konkrétně bedla zelenolupenná (Ch. molybdites), která se doposud v ČR ani na Slovensku neobjevila. Ostatní druhy jedovaté nejsou, pouze u některých citlivějších lidí způsobují nepříjemné alergie. Pokud by měl někdo zájem, vysvětlení nalezne zde: http://houby.naturatlas.cz/bedla-zahradn...
![Peter Olšav portret](https://www.nahuby.sk/images/users/peter_olsav_13919.jpg?rnd_cache=1)
atlasista 20.10.2017 18:58
Bacha....v Idii rastie aj pajahoda , a to nikto nevie ..je smrteľne jedovatá ...Akurát nemá biele kvety ale nažltkasté...Vyzerá ako naša jahoda v lese...
![fugi sk portret](https://www.nahuby.sk/images/users/rastislav_krc_31.jpg?rnd_cache=1)
fugi 21.10.2018 19:04
... keby len v Indii, máme ich už aj tu
ešte jeden rozdiel - jahôdka nevisí, ale je otočená na stonke smerom hore
![stefan hrbik portret](https://www.nahuby.sk/images/users/stefan_hrbik_31520.jpg?rnd_cache=1)
hrbik 14.10.2019 09:09
Lenže tá pani čo zomrela v Plzni po požití nejakej červenejúcej bedle mala už 80. Nechcem byť hnusný, ale možno by bola zomrela i tak, ktovie či nejde len o časovú zhodu.
![alena tomova portret](https://www.nahuby.sk/images/users/alena-tomova_38559.jpg?rnd_cache=1)
bedliak 15.10.2017 20:13
Ďakujem za túto diskusiu, červenejúce bedle a tie s výrazne veľkými šupinami sme pre istotu vyhodili... Ale nikde sa nespomína vôňa. Keďže tie potvory rastliny sú poriadne variabilné a dokážu sa pretvarovať, pridávam pri triedení aj čuch. Bedľa vysoká krásne a intenzívne vonia (možno v lese to nie je také výrazné ako doma v teple a suchu), ale medzi nazbieranými bedľami boli aj také, ktoré ani nečervenali, ale ani tak silno nevoňali. Zatiaľ sú odložené ako "podozrivé". Ešte aj tie lupene po odstátí cez noc ani trochu nezhnedli, ostali nápadne a podozrivo biele, bez známok obžeru slimákmi. (ďalší spoľahlivý pomocník - keď to nechce slimák, nechcem to ani ja) Prstene týchto bedlí sa tiež dajú pohybovať, hlúbiky majú rovnaké, na vzhľad sú presne ako ostatné.
![Mgr. Ján Červenka <span class="badge">mykológ, atlasár, moderátor</span> portret](https://www.nahuby.sk/images/users/jan_cervenka_146.jpg?rnd_cache=1)
J. Č. mykológ, atlasár, moderátor 15.10.2017 21:28
No na toho slimáka by som sa veľmi nespoliehal. Ten zje aj muchotrávku zelenú a nič sa mu nestane.
![Pavel Mäsiar portret](https://www.nahuby.sk/images/users/pavel_masiar_599.jpg?rnd_cache=1)
Palo70+ 15.10.2017 22:18
Pán bedliak, teda pani Alena, k diskusiám o bedliach bude zaujímavé možno aj toto https://www.nahuby.sk/diskusia.php?paren...