Úvodná stránka » Diskusné fóra » Iné diskusné témy »

Prečo teraz takmer nič nerastie???


portret

Tatanka - Yotanka pokročilý 2.7.2013 16:32

Lebo 8.7. je Nov
A huby teda ich plodnice rastú od Novu do Splnu.
Po Splni nachádzame už len zabudnuté kúsky.
Od splnu k Novu húb ubúda v lese.
Dnes bola hora prázdna aj včera a týždeň dozadu záplava húb.
Pritom podmienky su teraz lepšie u nás a hory sú prázdne.
Inak si pozride graf výskytu húb sa musím rehotať ako blázon.

Reagovať na správu

portret

mayo15 2.7.2013 16:36

mám déja vu...

Reagovať na správu

portret

Vladimír Ruska 2.7.2013 16:46

Nuž pôjdem Teda, zajtra do Strečna a uvidíme, čo nájdem

Reagovať na správu

portret

Tatanka - Yotanka pokročilý 2.7.2013 17:06

Som bol včera
Kuriatka ale väčšie.
A 3 ks suchohríbov plstnatých.
Mokro bolo dosť. Potom je ešte druhá
možnosť a to že v hore je chladnejšie po tom minulom týždni a teraz
teplo síce je ale vlhkosť vzduchu je nízka a huby nemajú radi vôbec veterné počasie.
Majú radi vysokú vlhkosť vzduchu. Sparné počasie. Samozrejme teplejšie noci

Reagovať na správu

portret

J. Č. mykológ, atlasár, moderátor 2.7.2013 19:01

Takmer nič je lepšie ako vôbec nič. To druhé bude počas splnu.

Reagovať na správu

portret

skandi 2.7.2013 19:57

Podobnu spravu som od Vas (p. TATANKA) cital asi pred rokom, ked som tu este ani nebol zaregistrovany. Mozem potvrdit, ze vcera som bol na huby v zmiesanych hrabovo-lieskovo-dubovych porastoch a nasiel som obrovske mnozstvo malyh kozakov hrabovych plodnice od 2-6 cm velke. rovnako som nasiel malicky dubak asi necely 1 cm velky a asi 10 mladych kuriatok. Neskutocne mnozstvo plavok a rydzikov korenistych. Zopar mladych i starsich suchohribov a na luke velmi vela fuciek

Takze teorie SPLN / NOV nejak nesedia. Skor by som sa na rast hub pozeral aj z hladiska casoveho a teda ze postupne sa objavuju druhy, ktorych vyskyt je v danom obdobi najcastejsi a najrozsirenejsi. Napr. uvediem priklad na plavke zelenkastej. U tej mam aspon v mojom rajone zistene ze rastie v najvacsom mnozstve od 1 do 14. jula. Vzdy mi to takto vychadza. Kym minuly tyzden som nasiel jeden jediny kus teraz ich uz bolo hodne Atd. niektore druhy proste maju podla mojho nazoru obdobie vegetativneho pokoja (zda sa ze nic nerastie), ale zaroven neskor vyrastu druhy vegetativne aktivnejsie.

Mozno sa mylim, ale to je moj nazor

Reagovať na správu

portret

peterVR46 pokročilý 2.7.2013 20:21

Skús si spočítať, koľko dní ubehlo od výrazných zrážok a koľko dní naozaj huby alebo skôr hríby za aktuálnych podmienok na rast potrebujú! Dúfam, že po tomto nove už bude s podobnými diskusiami koniec.

Reagovať na správu

portret

J. Č. mykológ, atlasár, moderátor 3.7.2013 03:16

Overiteľný zdroj je graf hlavných vĺn výskytu jedlých húb. Ako tak pozerám, hlavné vlny prebehli v 15., 20. 22. a 24. týždni. Ak si vezmeme, aká fáza bola po väčšinu konkrétneho týždňa, pri pohľade do kalendára to vychádza nasledovne:

15. týždeň - nov
20. týždeň - nov
22. týždeň - spln
24. týždeň - nov

Nejaké zvláštne, nie?
Tieto informácie som si nevymyslel, odvolávam sa na spomínaný graf a kalendár.

Reagovať na správu

portret

Martin-Brno 3.7.2013 04:37

Podľa toho čo vidím v kolonke aktuálny výskyt húb to vidím skôr tak, že na západe republiky už majú nov a na východe ešte spln..

Reagovať na správu

portret

fogo 3.7.2013 07:38

Tiež som kedysi dávno veril na fázy mesiaca a tak som si aj plánoval dovolenku. Lenže často to aj nevyšlo a rokmi som sa poučil, že skôr klíma, výruby, umelé chemické hnojenie apod. sú dôležitými podmienkami rastu. Huby sú zaujímavé hlavne preto, že prekvapia a na nejaké vedecké teórie nepozerajú (a už vôbec nie na nevedecké). Ak už použijem iné vonkajšie indície na rast húb, tak je to kontrola babiek na trhu. V utorok som videl štyri tety predávať krásne mladé kuriatka a včera poobede som bol nakuknúť a naozaj za pol košíka krásnych kuriatok bledých.

Reagovať na správu

portret

Vladimír Ruska 3.7.2013 17:49

Tak Vladko, bol som aj ja v Strečne a novom to určite nebude. V lese je sucho ako na sahare, vyschol dokonca aj močiar okolo, ktorého zbieram kozáky. Pokiaľ nezaprší amen tma, reštart sezóny až po dažďoch. Lokalita Domašín.

Reagovať na správu

portret

Roman pokročilý 3.7.2013 20:12

Supr, vidím, že si toho všiml i někdo jiný. Právě teď jsem něco podobného dával k druhému (i když prakticky stejnému) tématu a usoudil jsem, že jestli má úplněk nějaký vliv, tak spíš, že houby nerostou

Ale ne, sranda musí být a člověk se některým lidem musí zasmát

Reagovať na správu

portret

lesný duch 3.7.2013 20:32

Romane,jsem rád,že jsi se s kontroverzí spln-nov vyrovnal s nadhledem.Skušenost potře mystifikaci i tradice.Dnes mnoho věcí v přírode není na svém místě,jak by prognostika starých matěrí zavelila....a nejen s nadhladem,taky s humorem.Tobě tahle houbařská sezona vyjde!

Reagovať na správu

portret

Roman pokročilý 3.7.2013 20:34

Mě už vyšla. Mám už za letošek tolik zajímavých nových nálezů, že kdybych už nenašel do konce roku jedinou houbičku, musím být spokojený

Reagovať na správu

portret

Laci 3.7.2013 20:53

Ja si osobne myslím že v tejto diskusii má tak trošku každý pravdu, všetko zo všetkým súvysí ,len to je otázkou do akej percentuálnej miery ovplyvňujú podmienky rast húb. Ja osobne aj stým názorom súhlasím že niektoré druhy majú aj vegetačné obdobia istý čas majú plodnice a potom majú pokojové obdobia a po čase znova majú plodnice. Veľmi dobre sú zmapované huby ktoré sa dajú pestovať doma v pivniciach ( hlavne šampiónky a hlivy) . Ja by som to skúsil priblížiť v čom je podstata.( Ak niečo náhodou vynechám tak ma doplňte). 1.vhodné zloženie pôdy( resp. ak je to huba priživujúca sa ,koreň strom a odumreté bunky stromu…). 2.Vhodé PH prostredia (zásaditejšie alebo kyslejšie prostredie).(poznámka :terajšie kyslé dažde v dôsledku zvýšenia CO2 nevplývajú veľmi dobre na huby).3. bakteriologické zloženie pôdy (pozn. :huby sa veľmi nemajú radi s baktériami a naopak).
4.množstvo vody v pôde.5.relatývna vlhkosť.6.teplota v noci.7.teplota cez deň.8 vietor (súvisí aj s rel. vlhkosťou)9.množstvo húb v danej lokalite( pozn. Ak už niekde je väčší výskyt určitých húb je väčší potenciál na ďalší rast, množstvo výtrusov špor je väčší…ja tomu hovorím že kde je veľa hubárov tam aj spór roznášajú viac  )Ja osobne keď som v lese a nájdem staršiu hubu tak ju zoberiem a po kúskoch ju rozhádžem po väčšom okolí (sadím huby  , väčšinou tie jedlé ).10.Gravitačné sily planét (ako je Mesiac a Slnko, Nov a Spln )Ja osobne celkom nezavrhujem vplyv na rast húb ,otázka je len že do akej miery ovplyvňuje rast. 11. Radiácia zo slnka ( slnečné erupcie ) aj tu je otázne do akej miery môže dopadajúca radiácia zo slnka ovplyvniť budúci rast húb.
Ja osobne som postavil takýto rebríček: Nakoľko máme 11 položiek tak hodnotenie pri každom od 1 do 9. A následne sa vypočíta % na vplyv rastu.
1.Zloženie pôdy: 9
2.PH : 5
3.Baktérie : 5
4.Vlhkosť pôdy : 9
5.Rel.vlhkost :8
6.teplota v noci : 7
7.teplota cez deň: 6
8.Vietor : 7
9.Množstvo húb : 9
10. Mesiac : 4
11 Slnko radiácia : 4
Toto je môj názor pridajte do diskusie aj váš , ak tam sa nazbiera viac tak zosumarizujem a dám vám k dispozícii výsledky( alebo ak niečo som zabudol tak môžeme to tam doplniť )ak dakomu sa nepáči anketa tak sa nemusí pripojiť.

Reagovať na správu

portret

Laci 3.7.2013 21:41

Ešte jednu poznámku my dovoľte: V raste húb je toľko závislých faktorov jeden na druhom že asi takéto diskusie nemajú konce a nikdy neskončia ,ak nie je dostatočné teplo cez noc tak nebudú rásť , ak nie je dostatok vlahy v pôde tak tiež, ak fúka vietor kal tiež nebudú rásť atd.
Treba sa pozrieť pri ceste či Rómovia predávajú hríby ,vtedy rastú. Alebo na trhoviskách. To je najlepšia predpoveď.

Reagovať na správu

portret

Husi moderátor, atlasár 3.7.2013 22:34

Len malá poznámka.....terajšie "kyslé dažde" sú oveľa menej kyslé, ako boli pred desiatkami rokov.

Reagovať na správu

portret

Laci 3.7.2013 22:45

Nesledoval som to až tak do podrobne ako vy ale možno máte pravdu.

Reagovať na správu

portret

crataeguss 4.7.2013 08:26

ja mam na svojich miestach nov uz od augusta roku 2011, napriklad muchotravky zelene sa naposledy vyskytli u mna este davnejsie, rok 2009 alebo 2010, presne si uz nespominam. u nas (bratislavske lesy) som nikdy nepozoroval pokles/narast vyskytu hub v suvislosti s fazami mesiaca, v priebehu leta sa vyskytne zvacsa jedna vlna, kedy rastu (aj to nie kazdy rok), trva dva, mozno tri tyzdne, mimo tohto obdobia sa do lesa ani neoplati chodit. so splnom sa to niekedy kryje, inokedy nie. pisem o kozakoch a hriboch dubovych.

Reagovať na správu

portret

Tatanka - Yotanka pokročilý 4.7.2013 14:24

Máte asi pravdu. Dnes som zbehol do močiara a na slnečné miesto.
Našiel som málo ale predsa 1 kozák smrekový a 2 nádherné hríby zrnitohlúbikové.

Reagovať na správu

portret

Tatanka - Yotanka pokročilý 4.7.2013 14:40

Takto Ti poviem kámoško.
Na vrchu je škrupina so žiarenia silného, ale keď skúsiš zem mi to nedalo
je mokrá ale studená. To urobili tie prudké výkyvy počasia. Extrémne horúčavy,
vzápätí dažde a v noci 3 stupne a teraz opäť horúco. Paradoxne v hore kde som
bol dnes zem bola studená a mokrá, len zvrchu osušené ihličie z extrémneho výkyvu
počasia. Inak v lese pomerne chladno nie ako dva týždne dozadu. Inak nízka vlhkosť vzduchu.
Ak neprídu búrky a teplé počasie tak nič nebude rásť.

Reagovať na správu

portret

Tatanka - Yotanka pokročilý 4.7.2013 14:42

Veď u nás je zem mokrá práveže ale studená.
Boli studené noci a teraz horúčavy a nízka vlhkosť vzduchu.
Preto nič nerastie alebo len ojedinele ana mokrejších a bacha
slnečných miestach dnes bolo všetko inak absolútne nič
len muchotrávky hrubé.

Reagovať na správu

portret

Tatanka - Yotanka pokročilý 4.7.2013 14:53

Rómovia majú Nov
Mi vraveli
Ale faktorov sú desiatky tak bacha na to Mesiac iba jeden z nich to je pravda.
Teraz sa extrémne menbilo počasie. Horúce a suché dni a noci potom dážď a v noci
3 stupne a cez deň 13. Potom zasa dni horúce a noci nič moc a nízka vlhkosť vzduchu.

Reagovať na správu

portret

Vladimír Ruska 4.7.2013 15:39

Jedna sa akurát blíži z Kysúc, tak snáď zaprší.

Reagovať na správu

portret

bleky pokročilý 4.7.2013 22:57

...u nás rastie stále dačo, do lesa si chodím odpočinúť po dosť náročnej práci,
je mi úplne jedno, či je júl, alebo december, či je slnko, komáre, kliešte..., či je dážď, alebo padá sneh, každé obdobie má svoje špecifiká a svoje čaro...
ani po tieto dni nemám pocit, že nič nerastie, a ani pocit, že by huby rástli pomenej; je síce málo hríbovitých v našom okrese, ale zas rastú iné druhy
a ak človek nepozerá len na svoje brucho, radosť mu spravia aj iné druhy húb...

Reagovať na správu

portret

medulienka pokročilý 6.7.2013 10:39

....a ešte by som pridala, že objektívu je to jedno, či je jedlá a či nejedlá.
Po včerajšej prechádzke konštatujem, že jedlé "nerastú" až tak masovo, ale nejedlé "nerastú" vôbec a už "vôbec nerastú" drevokazné.

Reagovať na správu

portret

crataeguss 6.7.2013 23:20

nesporim sa s vami, pisal som, ze sa tam neoplati chodit cloveku, ktory chce zbierat hribovite

Reagovať na správu

portret

Laci 6.7.2013 23:58

Dnes som sa pohral s údajmi , o výskyte húb a počasia v našej lokalite, ešte to nemám spracované v grafe ,aby som to zverejnil ale o niekoľko dní dám do mojej fotogalérie. Zatiaľ moje poznatky z analýzy. Najviac na rast húb pôsobí množstvo vlahy .Druhoradým ale ne zanedbateľným faktorom je teplota ale tu pozor. Ak je dostatok vlahy a priemerná denná teplota stúpne nad 18 stupňov hríby spomalia rast.(Bežná priemerná teplota pre SR, v prípade viac zrážok aj vyššia priemerná teplota môže byť, tým pádom je aj vyššia rel. vlhkosť)
Ja si myslím že najlepšia predpoveď o raste húb je relatívna vlhkosť v danej lokalite čím je vyššia tým lepšie pre huby. A tento faktor zahŕňa aj teplotu aj množstvo vlahy.
Nad 18 stupňov Celzia priemer cez deň spomalí sa rast. Ak to prepočítam na relatívnu vlhkosť tak 60% a vyššie rastú pod 60% spomalia. Pri priemernej teplote 3 a nižšie zastáva rast plodníc.
Ideálny stav pre rast 70-90% rel. vlhkosti. Podľa mojich zistení z údajov po stave 70-90% rel. Vlhkosti 3- 4 dni začne rast plodníc.
Pridám aj graf ale zatiaľ na ňom pracujem aby to aj nejako vyzeralo, vydržte.

Reagovať na správu

portret

sara-rebeca 7.7.2013 19:17

no mi sme dnes nasli zopár dubákov,nejaké kuriatka a prvý krat v živote sme našli dva druhy hluzoviek

Reagovať na správu

portret

romanusTN 8.7.2013 20:28

ahoj mas prvdu stym splnom po 15 ns to trocha potesi

Reagovať na správu

portret

standoban pokročilý 8.7.2013 22:10

Martin,úplne si mi hovoril z duše.Mne rastú stále.Mám rád drevokazy a tieto nachádzam v každom ročnom období.

Reagovať na správu

portret

Laci 10.7.2013 08:50

Sľúbil som graf o výskyte húb v závislosti od teploty a vlahy, tu ho nájdete aj s komentárom: http://www.nahuby.sk/obrazok_detail.php?...

Reagovať na správu